Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klage på vurdering og lærer

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg går på første året på Teknisk Industriell Produksjon (TIP), altså Videregående.

Helt siden dag 1 har vi hatt en mattelærer (og elektrolærer) som er helt idiot i hode. Unnskjuld meg, men det er ikke bare mitt synspunkt, det er noe nesten hele klassen mener.

Første prøven ga han meg 4'er på, noe jeg ikke klager over.

Andre prøven ga han meg 1+ på, noe jeg overhode ikke er fornøyd med. Jeg klagte på det, men han ville ikke diskutere det før jeg hadde lagt en fasit. Hvorfor skal jeg måtte lage en fasit på en prøve jeg fikk 1+ på? Jeg kan innrømme at den prøven ikke gikk bra, men 1+? Neppe. Jeg hadde noen oppgaver rett, noen jeg hadde begynt på men ikke fullført og noen som ikke var gjort noe med.

Tredje prøven ga han meg 3+ på. Denne prøven satt jeg 2 timer med, som var tiden vi hadde. Jeg tok meg god tid, gjorde ALLE oppgavene, og var rimelig sikkert på at jeg gjorde det så godt det var verdt en 5er, om ikke 6er.

Det som er, er at han er ikke utdannet mattelærer. Han er egentlig elektrolærer. Men på grunn av at det er en ekstra TIP klasse i år måtte han være vår mattelærer.

Som sagt, det ikke bare jeg som mener dette..

En kompis av meg har også diskutert med han, og han fikk se hvordan han vurderer prøvene. Det han gjør er at han tar hver oppgave om gangen, gir den enkelte oppgavene en karakter, så legger han sammen alle karakterene og deler på antall oppgaver. Det er dette som er karakteren vi får. Og tar ikke hensyn til at vi gjør et forsøk, men ikke fullfører.

Finnes det ikke noen regler/paragrafer jeg kan slenge opp på kateteret hans?

Utenom feilvurderingene hans er han en ellers sur og utolmodig lærer. Er det noe vi ikke husker/kan etter han tidligere har nevnt det klikker han helt.

Hva mener dere? Jeg trenger noen lover og paragrafer. Hva kan vi som elever gjøre? Vi vurderer å sende inn en felles klage.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja kan ikke si jeg ble veldig overbevist av hvordan du legger fram resultatene dine. Det første du bør prøve på er å få en annen lærer til å rette prøven(e).

Siden han måtte være mattelærer selv om han ikke er det, betyr det nok sikkert at skolen ikke har klart å få tak i noen andre. Det hjelper da lite å klage ettersom det er svært lite sannsynlig at skolen kan gjøre stort.

Lenke til kommentar

Det er ikke så helt uvanlig med elendige lærere på yrkesfag. Jeg hadde en som ga meg stryk på en prøve (og sørget for å si det foran hele klassen), og forsvarte karakteren med at jeg hadde en ørliten feil på én av oppgavene og at han derfor gikk ut fra at jeg hadde feil på alt annet også. Faktum var at jeg lå på linje med de som fikk fem. Etter litt krangling gikk jeg fra 1 til 4.

Mitt råd: forklar situasjonen til kontaktlærer og be om at vedkommende sørger for at en skikkelig mattelærer vurderer prøvene dine. Hvis du får tilnærmet samme resultat, så må du nok bare jobbe hardere.

Lenke til kommentar

Gå til en annen mattelærer og spør om han kan se på prøven, din mattelærer kan nok føle seg tråkket på, men slik er det. Aldri gi opp en karakter bare fordi lærerene er ekstremt late/dårlige.

Gå til en annen mattelærer og spør om han kan se på prøven, din mattelærer kan nok føle seg tråkket på, men slik er det. Aldri gi opp en karakter bare fordi lærerene er ekstremt late/dårlige.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...