TheWankership Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Jeg trenger bare å dra i brekket så ligger jeg sideløengs gjennom svingene med forhjulstrekk. Skjønner ikke at det går ann å si at det ikke blir bra, da har man ikke prøvd? Fyren med civicen hadde enten for lite fart/ for lite power i kjerra eller visste ikke hvordan han skulle kjøre(noob). Hvis jeg merker jeg ahar for liten fart opp en bratt bakke pleier jeg å svinge til sidene for å fortsette krabbingen oppover. Som nevnt kan man hvis det er helt umulig bare kjøre baklengs. har enda ikke funnet en bakke jeg ikke har kommet opp og har vært borti mange fæle. Det er egentlig ganske vesentlig forskjell fra bil til bil også så vi må kanskje ta med det i vurderingen? Kjører selv Audi A4 S-line 07 modell. med FORHJUSTREKK. har kjørt veldig mye Hiace med bakjulstrekk tidligere og det var bare helvette, men har kjørt gode bakhjulstrekkere også. Men ingen slår Suzuki Grand Vitara med firhjulstrekk av de jeg har kjørt når det kommer til enkelhet Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Mulig det, men det er jævlig kjekt å ha. Lenke til kommentar
TheWankership Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Bare som et eksempel lå jeg bak en BMW 5 serie touring ( tror jeg)nå i sted. Denne hadde bakhjulstrekk, men måtte nesten stoppe i en bakke, jeg måtte også stoppe siden jeg lå bak. Et godt eksempel på at føreren sine ferdigheter kan ha mye å si. Ingen kan si at det var bilen som gjorde at han ikke kom opp Lenke til kommentar
Konformisten Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 At RWD-tilhengerne klamrer seg til utenforliggende faktorer som "skills", kjøreglede og gode dekk, er vel bare et tegn på at slaget er tapt. Spørsmålet må være hva som gir best fremkommelighet for gjennomsnittssjåføren. Hvis man tenker over det, er det ikke helt ideelt å skyve forhjulene som snøploger gjennom dyp snø. Når det er sagt, er bakhjulsdrift min klare favoritt på sommerføre. Inntil da står BMWen trygt i garasje over vinteren. Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Hvorfor ikke bare bli best sjåfør på vintern med en gang? 1 Lenke til kommentar
Konformisten Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Hvorfor skal jeg prøve å kompensere for alle ulempene BMWen har på vinterføre? Den er rett og slett ikke bygd for det. Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Mulig det. Men 940in min tar seg greit fram den, selvom det er stiv aksel. Sperre og gode dekk = som skapt for vinter Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Jeg må også gi skryt til Audis ESP system. Når det er glatt og jeg svinger, genererer ESP-systemet litt overstyring, slik at bilen blir lettere å kontrollere. Fungerer fantastisk bra! ESP er rett og slett helt genialt. Spesielt da på forhjulstrekk hvor det gir rom for mer effektiv kjøring enn tilsvarende system på bakhjulstrekk, når man får effekten av at det innerste bakhjulet bremser, samtidig som forhjulene drar. Med ESP har forhjulstrekk plutselig blitt snev av morsomt å kjøre på vinterføre, noe som etter mitt syn tidligere var forbeholdt bakhjulstrekk/4WD. Det er jo fremdeles ingenting som slår disse om det er underholdning man er på jakt etter, men dersom jeg skal noe sted, raskt, trygt, og effektivt, så ville jeg nok velge 4WD - FWD - RWD -i den rekkefølgen. TheWankershipDet er egentlig ganske vesentlig forskjell fra bil til bil også så vi må kanskje ta med det i vurderingen? Kjører selv Audi A4 S-line 07 modell. med FORHJUSTREKK. Ja det er absolutt store forskjeller, så tråden må nødvendigvis bli ganske generell, eller man kan diskutere spesifikke modeller. Din A4 har feks i tillegg til "vanlig" ASC antispinn, også EDL/EDS, dvs elektronisk differensial-sperre styrt av ABS-enheten. Dersom det ene forhjulet begynner å spinne, og hastigheten er under 40 kmt, så bremses det spinnende hjulet slik at kraften overføres til hjulet med grep. Slike ting hjelper en god del på fremkommeligheten. Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 ESP er jo spesielt designet til FWD da. Og FWD er designet til å understyre. Pga alle noobs som ikke takler en overstyring, så blir bilene laget til å understyre, også hjelper ESP til Lenke til kommentar
TheWankership Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Enig med at ESP gjør det lett. ABS er jo også greit å ha. Det beste er at hvis jeg vil brekke så kan man jo bare slå av ESP så kan du spinne rundt. Man kan velge hvordan man vil kjøre ved hjelp av en enkel knapp. Genialt for meg vertfall! Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Spesielt designet og spesielt designet fru blom, jeg kan vel ikke si meg umiddelbart enig i det altså Henrikenn. I bresjen for utviklingen av ESP, eller stabilitetsystemer som bremser individuelle hjul, sto såvidt jeg vet RWD-kongene Mercedes og BMW i sin tid, sammen med Bosch. Men uansett, jeg vil mene det er matnyttig samme hvilke hjul som trekker, og for noobs'ene du nevner er det kanskje ekstra nyttig på RWD. "Ulempen" på RWD er at trekk-kraft i større grad blir redusert, noe som ikke er et problem rent sikkerhetsmessig, eller for å redde en situasjon ute av/på vei ut av kontroll. Jeg oppfatter det i hvertfall like sikkert, som jo er hensikten med systemet, men konstaterer bare at forhjulstrekkeren drar seg gjennom svingen nesten som en "halv brekksladd" og derfor virker mye raskere. Min mening er at på RWD blir ESP fort en litt begrensende klumpfot, og har man "skills", "gode dekk", ikke er "noob", og alt annet nevnt til RWD-forsvar her , så kan man jo stort sett kjøre raskere på glatt føre uten ESP. Med FWD kan man stort sett kjøre langt raskere MED ESP. (Med mindre man da virkelig er rå, tar ekstreme sjanser, stiller opp, venstrebensbremser, og what not.) Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 ESP er jo spesielt designet til FWD da. Og FWD er designet til å understyre. Pga alle noobs som ikke takler en overstyring, så blir bilene laget til å understyre, også hjelper ESP til Overstyring er da strengt tatt lettere å kontrollere enn understyring. Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 ESP er jo spesielt designet til FWD da. Og FWD er designet til å understyre. Pga alle noobs som ikke takler en overstyring, så blir bilene laget til å understyre, også hjelper ESP til Overstyring er da strengt tatt lettere å kontrollere enn understyring. Jepp, helt enig Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 (endret) Når det derimot kommer til kjørbarhet, ja da foretrekker jeg bakhjulstrekk for lsipper dt epå en forhjulsdrevet bil slipper det forran. Da gjor jeg tydeligvis noe feil når det gikk slik.... Dritten slapp bak =p Men til topic, jeg har en mercedes nå (bakhjul) et par sandsekker og jeg kommer meg fram.. men forhjul er nok overlegent ja.. Endret 9. januar 2011 av iNzzain Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 (endret) Ingen regel uten unntvak for forhjulsdrevne biler kan slippe bak også og spesielt dersom man bremser hardt i sving og forhjulene får grep, da kan bakenden slippe, samme om du kjører på sporete vei og forhjulene greier å dra seg opp av sporene, da får du fort sleng mot grøfta. Hva var det som skjedde i ditt tilfelle? Endret 10. januar 2011 av perpyro 1 Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Overstyring er da strengt tatt lettere å kontrollere enn understyring. Okay, så får du en sladd, så tror du bestemor klarer å rett inn denn, kontra å slippe gassen å få kontroll over undersrtyringen? Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Kjenner meg igjen i den der ja, litt fort inn mot svingen.. olje i veibanen.. og litt heftig på bremsen.. En bil mindre der ja.. (Men gikk bra med alle.. lærer så lenge man lever ) Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Nå må dere ikke glemme at vi snakker oversteer vs understeer på vinterføre. Og bremse ned pga understyring på vinterføre kan være svært vanskelig, selv med alt av stabilitets kontroller etc. Understyring er og noe som ikke blir rettet opp på et blunk. Det kan ta tid før bilen vil få grep. Om den i det hele tatt får det. Det her var og en diskusjon om sikkerheten på vinterføre. Med overstyring kan du hvertfalt være heldig og klare og rette den opp. Og istedet får fronten rett i autovernet, så kan det med større sjangs hende du får rompa i autovernet istedet. Lenke til kommentar
TheWankership Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Det er da helt tilfeldig hvilken del som skilr inn i autovernet? Kommer jo helt ann på vinkel og fart når grepet slipper. Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Utrolig mye gjentagelser og dårlig argumentering i denne posten her. Bakhjulsdrift er å foretrekke for min del, da man har større mulighet til å ha framdrift og sving samtidig. Det som er problemet her er hvordan bilens vektfordeling er. Trikset er å ha ekstra vekt i bagasjen på vinterføre. For de som kun bruker bilen som en framkomstmiddel med maks to personer i bilen vil FWD være det beste, da bilen som regel svinger den veien man ønsker ved å svinge, i tillegg så blir bilen naturlig understyrt når man spinner noe som fører til at man slipper gassen og slipper å få en uventet sladd som kan føre til farlige situasjoner for førere som ikke har erfaring til å rette det opp, noe de fleste ikke har. Men har man mye folk i bilen, eller mye last i bagasjen, som f.eks arbeidsbiler for håndtverkere er bakhjulsdrift å foretrekke, da man har nok last over bakhjulene så man får framkommeligheten, og nok vekt framme til å få god styring i tillegg. Det kan også være greit med en god diffbrems for å få framkommeligheten når man begynner å spinne på det ene hjulet. Men skal man virkelig komme fram er det greiest med drift på alle fire. Selv kjører jeg 4x4 med 64/36 fordelig som appellerer til leken kjøring og god framkommelighet, noe som passer meg utmerket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå