Gå til innhold

Noe feil med objektivet mitt? (Sigma 105 f/2.8)

Anbefalte innlegg

Har akuratt kjøpt mitt første macro objektiv, sigma 105mm f/2.8 til canon eos 550d. Vet ikke om det er vanlig hos macro objektiver, men det bråker noe forferdlig under autofokus. Når den fokuserer ut er det 'ganske' høyt, og når den fokuserer inn så bråker den dobbelt så mye med en ganske kjip lyd jeg ikke liker. Høres ut som om det er noe galt med autofokusen

Det andre jeg bekymrer meg for er autofokusen. Når jeg tar på full auto (eller alle andre alternativer) og skal fokusere på noe som er lengre bort enn minimums rekkevidden bruker den veldig lang tid på å fokusere riktig. Jeg fokuserer der jeg vil at den skal fokusere, og når den er sånn ca fokusert helt inn kommer ikke den pipelyden man får etter at objektivet har fokusert, den bare fortsetter å fokusere. Dette skjer iblandt, bruker også blits når jeg fokuserer så kan ikke være pga dårlig lys.

Er ihvertfall ikke imponert over linsa, kan være at det er noe jeg gjør galt eller at macro linser funker sånn? Takknemlig for svar

Lurer også på hvilken linse som kommer nærmest tingen du tar bilde av, sigma 150mm f/2.8 eller sigma 105mm f/2.8. Vet at 150mm zoomer lengre enn 105, men tipper at 105 har mindre nærgrense enn 150mm'ern?

Takk for svar på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akuratt kjøpt mitt første macro objektiv, sigma 105mm f/2.8 til canon eos 550d. Vet ikke om det er vanlig hos macro objektiver, men det bråker noe forferdlig under autofokus. Når den fokuserer ut er det 'ganske' høyt, og når den fokuserer inn så bråker den dobbelt så mye med en ganske kjip lyd jeg ikke liker. Høres ut som om det er noe galt med autofokusen

Det andre jeg bekymrer meg for er autofokusen. Når jeg tar på full auto (eller alle andre alternativer) og skal fokusere på noe som er lengre bort enn minimums rekkevidden bruker den veldig lang tid på å fokusere riktig. Jeg fokuserer der jeg vil at den skal fokusere, og når den er sånn ca fokusert helt inn kommer ikke den pipelyden man får etter at objektivet har fokusert, den bare fortsetter å fokusere. Dette skjer iblandt, bruker også blits når jeg fokuserer så kan ikke være pga dårlig lys.

Er ihvertfall ikke imponert over linsa, kan være at det er noe jeg gjør galt eller at macro linser funker sånn? Takknemlig for svar

Lurer også på hvilken linse som kommer nærmest tingen du tar bilde av, sigma 150mm f/2.8 eller sigma 105mm f/2.8. Vet at 150mm zoomer lengre enn 105, men tipper at 105 har mindre nærgrense enn 150mm'ern?

Takk for svar på forhånd!

Hei!

Jeg har selv en Tamrom 90mm makro til min 550d, og er veldig fornøyd. Tamronen bråker ikke noe særlig under fokuseringen, men ellers oppfører den seg likedan som din Sigma ved forsøk på å bruke autofokus i makroområdet, altså at den har problemer med å finne fokus.

Jeg har også en Sigma 70-300mm apo makrozoom, og denne gir mer lyd fra seg enn Tamronen når den fokuserer, og den er like umulig å bruke i makroområdet som Tamronen fordi den heller ikke finner fokus (i tillegg er den vanskeligere å makrofotografere med enn Tamronen, fordi den har en vesentlig lengre nærgrense).

Jeg har også prøvelånt en venns Canon 100mm makro, denne er nesten lydløs, men har også problemer med å finne fokus i makroområdet.

Jeg tror at dette er slik makroobjektiver er, og jeg bruker derfor heller ikke autofokus i makroområdet, og jeg har fra flere fotovenner erfart at jeg ikke er alene om det.

Forøvrig litt pirk til spørsmålet ditt; det er forskjell på et objektiv og en linse, og et makroobjektiv er noe helt annet enn en makrolinse (som er en nærlinse du skrur inn i filterfatningen på et "vanlig" objektiv for å kunne fokusere i makroområdet, en slags "lesebrille" om du vil). Det er også forskjell på å zoome og å fokusere inn til nærgrensen, og dessuten er hverken 150mm eller 105mm så vidt meg bekjent zoomobjektiver?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...