ano521 Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Tenkte jeg skulle kjøpe meg noe skikkelig effektutstyr til gitar. Planen er å i kjøpe følgende Boss pedaler: * OS-2 overdrive/distortion * DS-1 distortion * DD-3 delay * RV-5 reverb * GE-7 equalizer Liker ikke så godt Chorus og Flanger, så skipper dem i første omgang, og har en wahwah crybaby fra før. Tenker også på å kjøpe Boss Pedalboard BCB-60. Jeg spiller mye bluesrock, blues og fusion (Stevie Ray V, Mahavishnu Orchestra, Gary Moore Noen som har noen kommentarer? Vil dette være gode kjøp? Vil dette bli en bra kombinasjon av pedaler på pedalbrettet for meg? Er Boss-pedalbrettet bra? Setter pris på alle inspill og kommentarer. På forhånd, takk. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Siden du skal spille bluesrock etc. vil jeg nok stille et spørsmålstegn ved hva du trenger to distortionpedaler til. Det smaker mer metall for meg. Det holder med en. Jeg ville kanskje heller kjøpt en BD-2 (Blues Driver) om du skal holde deg til Boss. (Boss er bra greier for penga, ikke noe galt med det.) Moore brukte en Marshall Guv'nor pedal, herlige saker. (Dog ikke helt den samme som dagens versjon.) Og SRV brukte en Tube Screamer eller to og en Uni-Vibe. (Tube Screamer har også vært igjennom noen generasjoner, ikke alt låter det samme som den klassiske.) McLaughlin har brukt mye rart i årenes løp. I det siste har han spilt digitalt, gjennom ProTools og diverse plugins. Ikke sikker på om det er noe pluss. Ellers bra pedaler dette. Hva slags forsterker skal du bruke det med? Og hva slags gitar? Geir Lenke til kommentar
proaudio Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Som sagt er det gode pedaler for prisen. Tube Screamer er det kun TS 808 som gjelder Om du kan lodde får man kjøpt ferdige byggesett som tar 1 til 2 timer å sette sammen, til ca 300 kr. Blir god som gull om man gjør det skikkelig. Lenke til kommentar
ano521 Skrevet 6. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2011 Hei, og takk for svar. Det du skriver om mitt valg av overdrivepedaler er forståelig, men jeg har mine grunner. For det første så liker jeg litt mye distortion når jeg skal spille lead/solo. For det andre så liker jeg også å flette inn litt heavy-licks her og der (mye inspirert av Moore mao). I tillegg tenker jeg at det kan være en fordel med å ha de to overdrivepedalene siden jeg da enkelt kan variere på mengde distortion, ved å f.eks justere ned distortion på OS-2`en. Ved å ha disse to pedalene har jeg jo et hav av valgmuligheter hva gjelder ønsket overdrive og distortion. Hva tenker du om dette? Hva gjelder forsterker så er ikke det bestemt enda, men jeg tenker i utg.punktet at uansett hvilken det er så stilles den jo på clean, altså at jeg lar effektpedalene gjøre jobben i forhold til ønsket lydeffekt. Eller er ikke det lurt? Jeg har forresten en Hagstrøm superswede. Ja forresten, hva tenker du om equalizer. Er det vledig nødvendig å ha på pedalbrettet egentlig? Lenke til kommentar
WhiteFire Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Har du vurdert å kjøpe et integrert effekt-brett i stedet? Etter hvert som pedalmengden vokser på seg kan det bli trøblete å ta med seg / sette opp på en scene. Alternativt kan jeg anbefale octaswitch. Lenke til kommentar
ano521 Skrevet 6. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2011 Har du vurdert å kjøpe et integrert effekt-brett i stedet? Etter hvert som pedalmengden vokser på seg kan det bli trøblete å ta med seg / sette opp på en scene. Alternativt kan jeg anbefale octaswitch. Hei. Jeg har et effektbrett (et enkelt og rimelig), men jeg ønsker prima kvalitet og da er Bosspedalene ypperlig - god kvalitet til en ofte alright pris. Hva er bra med octaswitchen da? Lenke til kommentar
proaudio Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Tja, eq på gitar kan være hendig, men igjen så kommer det litt ann på hva du skal bruke den til. En eq for meg blir for å fremheve en naturlig klang i gitaren, eller for å lage overdreven lyd. Det er ikke et must men kan komme hendig. Jeg har benyttet det på en telecaster med P90 mikker for å få frem en litt mer stratocaster lyd på et solopart i en country-ish låt. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Ved å ha disse to pedalene har jeg jo et hav av valgmuligheter hva gjelder ønsket overdrive og distortion. Hva tenker du om dette? Jeg tenker egentlig ikke noe spesielt om det. Det er du som skal bruke dem og trives med resultatet. Så ønsker du distortion så kjør på. Hva gjelder forsterker så er ikke det bestemt enda, men jeg tenker i utg.punktet at uansett hvilken det er så stilles den jo på clean, altså at jeg lar effektpedalene gjøre jobben i forhold til ønsket lydeffekt. Eller er ikke det lurt? Det kommer veldig an på forsterkeren det da. De fleste billigforsterkere i dag har jo innebyggede simuleringer og effekter i alle fall, så ingenting er egentlig helt clean på dem. Går du litt opp i pris så ville jeg satse på en så enkel og god forsterker som mulig. Går du for en rørforsterker så husk på at du skal dra på litt før den synger, så tenk litt på naboene når du velger hvor mange watt du vil ha. Skal du spille i band så må du ha litt mer enn i stua, men uansett er det gøyere å spille en 15-watter på 9 enn en 100-watter på 3. Jeg sitter selv i kjelleren med en 45-watt Mesa, og skulle ønske jeg hadde en 15-watter ved siden av (en Princeton Reverb eller noe sånt). Mesaen har en mektig clean-lyd, men blir altfor høylydt om jeg skrur opp. Geir Lenke til kommentar
proaudio Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Thumbs up for Geir. Tiny Terror er tøffere enn toget og låter som ei kule. 1x12 kabinett i stua og 2x12 på band øving Lenke til kommentar
ano521 Skrevet 7. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2011 Jeg tenker egentlig ikke noe spesielt om det. Det er du som skal bruke dem og trives med resultatet. Så ønsker du distortion så kjør på. Joda, det er jo smak og behag selvsagt. Det er ikke at jeg nødvendigvis skal ha masse distortion hele tiden. OS-2`en er jo svært allsidig og kan også stilles inn på å kun skape overdrive effekt (og lite eller ingen distortion). Kan det ikke være lurt å ha en pedal for distortion og en for hovedsaklig overdrive? Er ikke dette også ganske vanlig? på forhånd, takk Lenke til kommentar
WhiteFire Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 En octaswitch vil la deg lagre 8 presets (analogt) som består av en eller flere pedaler. Nyttig hvis du skal bytte mellom flere effekter samtidig. Den har også true bypass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå