Gå til innhold

hva vil det si med "pollrate" hz på musa mi?

Anbefalte innlegg

hei. jeg har en razer salmosa mus og på undersiden av den musa har jeg to brytere en som velger dpi på 800/1800. jeg vet at dpi er hvor fort den får musepekeren til å gå over skjermen hvis jeg skal si det sån. den andre knappen bestemmer hz som såvidt jeg forsto var "pollrate" på engelsk og der kan jeg velge imellom 125hz, 500hz og 1000hz. jeg fant ut at hvis jeg har 125hz så beveger den musepekeren fortere over skjermen enn hvis jeg har 1000hz så det jeg lurer på er det noe minus å bruke 125hz istedenfor 100hz og hve gjør den egentlig helt nøyaktig?

Takker på forhånd for svar og håper alle forstod hva jeg mente :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er responstid: hvor ofte musa oppdaterer datamaskinen om sin posisjon. 125 herz will si 125 ganger i sekundet. Da er det 1/125 sekund responstid. Jo raskere oppdateringsfrekvens, jo raskere reagerer maskinen på at du flytter musa. Med 1000 Hz vil musa ha en responstid på 1 millisekund, med 100 på 10 ms, og jeg kan ærlig talt ikke tenke meg hva du skulle trenge noe raskere enn det for.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor musepekeren skal flytte seg raskere med 125 hz enn med 1000. Det kan være at du overkompenserer fordi det tar noen millisekunder lengre tid før du ser endring på skjermen, noe som fører til at du vil bevege den litt raskere/lengre og dermed oppleve en slik effekt. På den annen side er vel antagelig refreshraten på skjermen din såpass mye lavere enn 1000 hz at du ikke skal kunne se så veldig mye forskjell uansett.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler ingenting, jeg bare forklarer hva pollrate/oppdateringsfrekvens innebærer. Om du f.eks. spiller noe som krever ekstreme elementer av timing med musa, er det bare å skru opp frekvensen. Ellers er det bare å finne ut hva som kjennes mest smooth og komfortabelt for deg personlig.

Jeg vet ikke hvorfor noen skulle velge noe annet tall, men det er mulig du forbruker mer strøm ved å oppdatere oftere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...