Gå til innhold

Fjerne linux!

Anbefalte innlegg

jeg vil gjerne fjerne linux pga en ikke vellyket innstallering.

jeg har formatert partisjon som jeg innstallerte linux på, men den er tydligvis ikke helt fjernet!

når jeg booter windows må jeg velge om jeg skal boote linux, failsafe, windows og en ting til. og den vil jeg ha vekk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg vil gjerne fjerne linux pga en ikke vellyket innstallering.

jeg har formatert partisjon som jeg innstallerte linux på, men den er tydligvis ikke helt fjernet!

når jeg booter windows må jeg velge om jeg skal boote linux, failsafe, windows og en ting til. og den vil jeg ha vekk!

Heisann.

Ikke velykket installasjon sier du ? - Installer heller Linux på nytt og få en vellykket installasjon for så å prøve deg frem i dette "nye" OSet.

Gjeldende det bootloader fenomenet:

Du har nok valgt at den skal installeres i MBR (Master Boot Record)

Dette kan fint fjernes blant annet vha. FDISK som er et partisjoneringsprogram til blant annet DOS eller ved hjelp av andre alternative metoder.

Her er min metode :

Start opp maskin med gammel Win 9x cd med boot eller en vanlig bootdiskett (eks. 98 ) og start med

• 1. Command Prompt

2. skriv fdisk /mbr

Etter dette skal "problemet" være løst.

Ha en ellers strålende dag.

:D

Lenke til kommentar
hvis jeg skal ha win xp på maskienn til neste gang. kan ejg gjøre automatisk fra cd en?

Viss du vil ha en helt "clean" XP installasjon samt at den skal bruke hele harddisken, så ja!

XP samt installasjon av andre Microsoft OS skriver over MBR under installasjon, uten å spørre vel og merke...

(En kan også ta en update install eller noe liknende eller repair install og den gjør det samme, hvertfall på 2000)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...