Gå til innhold

Bakhøytalere + center virker bare med dvd/blueray!

Anbefalte innlegg

Kjøpte et nytt hjemmekinoannlegg (Samsung HT-C5550, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=592163) for å få hakket bedre lyd i stuen. Problemet er bare at det er bare front høytalerene + sub som virker når jeg hører på musikk / ser på film på TVen...Bruker aux utgangen fra spilleren og opp til tven (eneste ingangen for lyd), og alle høytalerene virker fint når jeg tar på "test sound" i instillingene, eller putter i en dvd.

Noen som har noen anelse hvordan jeg kan få lyd i alle høytalerene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er kilde når du ser på tv? Kabel? Satelitt?

Hvor mange (lyd-)kanaler du får ut kommer ann på kilden feks kan det hende at du må gå inn i instillinene til tv-dekoderen og sette lyden til surround. Dette forutsetter også at koblingen mellom decoder og reciever(spiller) er HDMI eller spdif for lyden.

Når det gjelder musikk så kan det hende at default instilling er stereo siden de fleste musikk-kilder (cd osv) skjeldent har fler kanaler. Men her kan det også være mulig å definere at man skal bruke alle høytalere selv når kilden bare er stereo.

edit: huff ser nå at du sier "ser på film på tven". Regner med at du da snakker om spille av film fra dvd eller bluray. Nå er det slik at høytalerene kobler til spilleren så det er strengt talt ikke noe vits å ha lyd fra spilleren til tven.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Hvis du har koplet avspilleren til TV, så får du kun stereo ned til forsterkeren. Både analogt og digitalt.

Det du må gjøre for å få dette til å fungere skikkelig er å kople HDMI fra BD spilleren til en inngang på forsterkeren, så en HDMI fra forsterkeren og til TV.

Da får du riktig lyd.

Lenke til kommentar

@andersT2: etter specen så ser det ut til at dette er en bluray-spiller med innebygd forsterker/av-reciever. Settet har surround-høytalere og aktiv sub. I praksis så skal han bare kunne koble høytalerene til spilleren, og så koble bildet til tven (hdmi eller komponent). Men av en eller annen grunn velger spilleren da å bare kjøre lyd ut på frontene.

Jeg skjenner ikke spilleren og instillingene som er tilgjengelig i recieveren, så jeg kan bare anbefale å gå gjennom instillingene for lyd og se om det er valg for 5.1.

Pass selvsagt på at dvd'en man legger i har 5.1 lyd og at man har valgt det. ved avspilling.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen!

Fant ut at jeg hadde koblet den til på en helt idiotisk måte..visste faktisk ikke at HDMI var både lyd og bilde :no:

Nå er TV-dekoderen (altibox, fiber) koblet med HDMI til hjemmekino recieveren, og recieveren til TV (med hdmi). Nå funker lyden på TV med surround (testet på en trailer på altibox filmleien). Så nå funker surrounden både på TV og ved avspilling av DVD/Blue Ray!

Fant ingenting i instillingene om 5.1, var bare instillinger for avstand fra høytalerene, volum på de enkelte etc.

Noen som vet hvordan jeg kan få surrond på musikken og :)?

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert spilleren har mulighet for å føre stereolyd til alle høytalere. De fleste standalone-recievere har denne muligheten, men jeg er ikke mye kjent med slike kompakt-anlegg.

edig: Jeg tok en kjapp titt i manualen. Det er en knapp på fjernkontrollen for å velge Dolby ProLogic II audio mode. Du kan prøve deg fram med denne og DSP-knappen (se side 51 og 52 i manualen). Prøv å sett den i MATRIX når du spiller musikk og se om det hjelper. Men det kan hende at spilleren ikke har mulighet for å føre stereolyd til alle høytalere.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Det er Dolby PL2 som skal brukes ja. Denne har 2 moduser Movie og Music. Bruk dem korrekt så blir det best resultat.

Movie drar dialog/vocal inn i senter høytaller, slik det skal på film. Og Music sprer dialog og vocal via alle 3 front høytallerene.

Men vær meget ops på en ting ved bruk av denne funksjonen. Den er meget god, men den fungerer kun bra på musikk som er laget skikkelig. Normal Topp 40 musikk i dag, Pop, rock osv har fått skrudd på det de kaller Loudness i produksjonen. Dette for at ting skal høres greit ut på radio. Dette har ødelagt det meste av lyden.

Når musikk har dette, så blir det bare grøt av surround greiene. Men er musikken uten denne, så greier Dolby å lage en god surround opplevelse av stereo musikk. Men dessverre så er ingen CDer eller annet merket at de har brukt loudness.

Det letteste å høre hva jeg mener er å putt i noe klassisk musikk, for så å prøve med det de spiller mest på radio. Da vil du høre forskjellen meget lett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...