Gå til innhold

VG 2. Data og elektronikk læreplan?


thres93

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ute etter hva de lærer om.. Altså hvilket stoff som inngår i læreplanen.

 

fks... Lærer dere mye om dioder? Eller kansje enda litt mere om triaker?

Kansje dere ikke lærer noe om triak i det heletatt?

 

Jeg er interessert i å vite litt om hva blir lært i undervisningen..

Endret av Resell4
Lenke til kommentar

Jeg er ute etter hva de lærer om.. Altså hvilket stoff som inngår i læreplanen.

 

fks... Lærer dere mye om dioder? Eller kansje enda litt mere om triaker?

Kansje dere ikke lærer noe om triak i det heletatt?

 

Jeg er interessert i å vite litt om hva blir lært i undervisningen..

da er den beste måten å finne det på å finne læreplanen. det rett og slett grunnet at ikke alle lærere tar med alt som de bør lære vekk og ikke alle elever får med seg alt som blir lært vekk, det gjør da at å spørre noen om hva de lærte der fort blir misvisende.[quote name=Amant Nena'

jeg gikk det som da hete VK2 serviceelektronikk: fordypning i data og kontorfag.

 

før det gikk jeg VK1 elektronikk, vi lærte om småkomponenter og grunnleggende oppbygning der, mens på VK2 ble det mer avansert og gikk over til hele systemer, blan annet skulle vi lære å sette opp dataservere og switcher, strekke nettverkskabler og sette sammen PCer.

 

[timestamp='1294261702' post='16723556]

går selv VG 1 elektro nå, og lurer fælt på hva man går til hvis man velger Data og Elektronik.....

får dere ingen informasjon på skolen? er det ingen lærere eller veiledere som kan hjelpe dere? trodde dere lærte dere å bruke internet for å inhente informasjon! vilbli.no!

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Er 1 1/2 år siden jeg gikk ut av VG2 nå, men her er det jeg kommer på der jeg gikk:

 

Elektronikk:

Gå i dybden på mange komponenter, mye om både dioder og triac.

Lodding

Forskjellige koblinger på brett. Her er jo strømforsyning og forsterkere en gjenganger.

Digitale kretser: AND, NAND, OR, NOR, NOT, EOR.

Feilsøking og feilsøkingsmetoder. Følge skjemaer.

Virtuelle kretser, og designing av kretskort i PC-program. Multisim.

Mikrokontrollere og programmering av disse i Assembly.

 

PC:

Kjøpe inn x antall PCer etter et budsjett. Om å gjøre å komme med løsningen der man får mest for pengene. Altså, kjøpe komponentene.

Bygging av PC, feilsøking.

Installering av forskjellige OS.

Koble opp mot domene.

 

Windows server:

Sette opp Windows servere med AD, filserver, DHCP++.

Koble klienter opp mot dette.

 

Linux server:

Linux som brannmur/router.

 

Datanettverk:

Gå i dybden i:

OSI-modellen

VLAN

WLAN

LAN

TCP/IP

Konfigurering av forskjellige switcher.

Planlegging og installasjon av datanettverk. RJ-45 plugger og terminering i patchpanel og kontakter.

 

Alarmsystem:

Koble opp og programmere kombinert brann/innbrudd alarmsystem.

I dybden på de forskjellige enhetene. Hvordan forskjellige røykdetektorer fungerer, forskjellige innbruddsdetektorer osv.

 

TV:

Planlegging, oppkobling av antenne, fordelere, forsterkere.

Tap i kablene.

Hvordan bakkenettet er oppbygd.

 

Telekomm:

Oppkobling av telefonsentral med tilhørende telefoner.

Bruk av kroneverktøy til terminering av ledere. 50-pars telekabel/kobling mellom etasjer.

Fargekodene som er brukt av Telenor.

I dybden på hvordan telenettet i Norge er oppbygd.

 

Mobiltlf:

Forskjellige teknologier gjennom årene.

I dybden på hvordan mobilnettet er oppbygd i Norge.

 

Maritim elektronikk og kommunikasjon:

Alt mulig innenfor satelitter, radarer, kabling, VHF, UHF, GPS ++.

Og hvordan disse systemene er oppbygd. Kobling av disse systemene.

 

Programvare:

Design og koding av websider.

Flash og Actionscript.

Photoshop.

++

 

Og selfølgelig dokumentasjon, regelverk, normer osv. innenfor alt ovenfor.

 

Edit: Som han overfor sa, alle skoler gjør ting på sine egne måter, og har sine egne systemer de bruker. Er mange som sikkert ikke går gjennom det jeg har gjort.

Endret av Hole
Lenke til kommentar

Jeg kjenner meg igjen i deler av det der, men det skulle jo gjerne vært alt siden vi gikk i samme klasse(?). :!:

 

Spesielt mye fra servere og nettverk er noe som lærerne ikke fokuserte på, og var noe man eventuelt måtte ta tak i selv i Prosjekt til fordypning. Lodding var noe de aller fleste av oss ikke gjorde det året, med unntak av da vi fikk besøk av ungdomsskoleelever som skulle se hva vi gjorde (...ironisk nok).

 

Ellers var det heller lite radar og innen mange av punktene skrapte vi bare på overflaten. For ikke å glemme at den opplæringen vi fikk i programmering av mikrokontrollere var sjokkerende dårlig.

 

Rent bortsett fra alt dette, så skal det kunne gi en grei pekepinn på hva som foregikk på akkurat den skolen det året. Det er ingen tvil om at dette varierer veldig fra skole til skole. Jeg vet for eksempel at det er langt fra alle som bygger datamaskiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...