qiny Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Jeg er så usikker på hvilken av høgskolene jeg skal velge, og jeg har sett på Bi handelshøgskole og markedshøgskolen. Problemet er hvilken av de skolene jeg skal velge. Er det noen som har erfaring med disse to skolene? Det jeg er mest opptatt av er mine jobbmuligheter senere? Vil en arbeidsgiver ansette en som har gått på BI i stedet for en som har gått på Campus Kristiania? Da hadde valget vært lett og valgt BI. Jeg har også lest litt på nettet om dette her, men det er like mange forskjellige meninger som det er studenter der ute. Lenke til kommentar
aleksander.hoel Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 (endret) Jeg er så usikker på hvilken av høgskolene jeg skal velge, og jeg har sett på Bi handelshøgskole og markedshøgskolen. Problemet er hvilken av de skolene jeg skal velge. Er det noen som har erfaring med disse to skolene? Det jeg er mest opptatt av er mine jobbmuligheter senere? Vil en arbeidsgiver ansette en som har gått på BI i stedet for en som har gått på Campus Kristiania? Da hadde valget vært lett og valgt BI. Jeg har også lest litt på nettet om dette her, men det er like mange forskjellige meninger som det er studenter der ute. Hei Qiny. Dette blir ikke helt objektivt siden jeg til daglig jobber i markedsavdelingen på Markedshøyskolen. Men jeg skal forsøke å svare deg på det du lurer på likevel.(Campus Kristiania eier Mh, og brukes ikke som navn til daglig. Omtrent som Orkla som eier Stabburet) BI og Markedshøyskolen er ganske like hva gjelder undervisning. Begge skolene er offentlig godkjente høyskoler, så undervisningsform og eksamensformer er i stor grad bestemt av NOKUT (nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen: http://nokut.no/) som er et organ som passer på at høyskoler holder seg innenfor deres retningslinjer. Dette betyr også at du har rett til lån og stipend når du studerer på en NOKUT-godkjent høyskole. Dette er det mange andre skoler som ikke er, så dette bør du sjekke opp før du søker, så du slipper å måtte betale hele skolebeløpet av egen lomme. Det som i stor grad skiller de to skolene er størrelsen. Hos oss går det 1 400 studenter fordelt på tre årskull. BI er en mye større skole som jeg tror har 19 000 studenter fordelt på flere ulike utdanninger, blant annet deltidsstudier, masterprogram og innveksling fra utlandet. Dette betyr at Markedshøyskolen er en mye mer homogen studentmasse- alle er i samme situasjon kan du si. Jeg har jobbet på skolen i halvannet år. På den tiden har jeg blitt kjent med to avgangskull. (I tilegg kjenner jeg ganske mange som både går og har gått på BI) Jeg kan love deg at arbeidsgivere ikke ser på skolevalget ditt som et kriterie for om du får jobb eller ikke. Samtlige av de aktive studentene på MH har fått gode jobber rett etter studiene, og det er her kjernen i spørsmålet ditt ligger. Er du engasjert ved siden av studiene, enten i studentunionen, på studentpuben eller arrangerer Hemsedalstur, så er det dette arbeidsgiveren legger vekt på, samme hvilken skole du har gått på. Jeg vet ikke hva du ønsker å studere, men du kjenner sikkert til studietilbudet både på BI og Markedshøyskolen. Jeg kan legge til tilslutt at MH har tre nye bachelorløp i år, dette kan du lese mer om på www.mh.no Om kort tid kan du også chatte med noen av våre studenter direkte på nettsiden, i mellomtiden kan du jo stille samme spørsmål som du har gjort her på facebooksiden vår, www.facebook.com/markedshoyskolen kanskje noen av studentene svarer annerledes enn meg Håper dette var svar på noen av spørsmålene du hadde (og noen du ikke visste du hadde). Ha en fortsatt god dag Aleksander Endret 6. januar 2011 av aleksander.hoel Lenke til kommentar
Christian F Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Hei Quiny! Som representant fra BI så blir vel ikke jeg 100 % objektiv heller, men skal i allefall prøve å gi deg litt relevant informasjon i forhold til det valget du står ovenfor. Som Aleksander skriver er BI en relativt stor skole med totalt ca 20 000 studenter. Dette antallet er imidlertid fordelt på 6 studiesteder, heltid og deltid, bachelor og master, så antallet er ikke så avskrekkende som det kan høres høres ut som. I forhold til jobbmuligheter vil jeg påstå at hvilken utdanningsinstitusjon du kommer fra kan være relevant i forhold til hva en potensiell arbeidsgiver ser etter. Å ha et vitnemål fra en anerkjent utdanningsinstitusjon er noe som en arbeidsgiver vil vurdere når man skal vurdere de forskjellige kandidatene i søkerbunken. Noen grunner til å velge BI: - Forskning BI har et av norges ledende forskningsmiljøer innen økonomisk-administrative fagområder og er i europatoppen i forskning innen finans og markedsføring. Detter er noe BI-studentene nyter godt av i form av at det de lærer er oppdatert kunnskap. - Etterspurt arbeidskraft BI leverer relevant utdanning av høy kvalitet som er etterspurt i næringslivet. BI gjennomfører årlig en arbeidsmarkedsundersøkelse blant avgangsstudentene. De siste tallene viser at 86% av bachelorkandidatene og 96% av masterkandidatene er i jobb seks måneder etter endt utdannelse. Du kan lese mer på: http://www.bi.no/no/Om-BI/Kvalitet-nasjonalt-og-internasjonalt/Tyngden-du-trenger/ Som Aleksander skriver handler det også om hva du har engasjert deg i ved siden av studiene. Dette er noe som utvilsomt vil være et stort pluss når du skal søke jobb samtidig som du får en unik mulighet til å skaffe deg relevant erfaring og nettverk. Du kan lese mer om studentforeningene ved Handelshøyskolen BI på http://www.sbio.no/ (Studentforeningen ved BI i Oslo) og http://www.bis.no/ (Studentforeningene ved BI sine lokale høyskoler utenfor Oslo) Det er ikke alltid lett å orientere seg i mylderet av utdanningstilbud. En bra plass å starte kan være en av de mange utdanningsmessene som avholdes rundt om i Norge i januar og februar. Et tips for å få noen gode råd er å høre med med noen du kjenner (venner og familie) som har erfaringer fra eller kjenner til noen av de skolene som er aktuelle. Lykke til med valg av utdanning! Om du skulle lure på noe må du selvfølgelig gjerne kontakte oss: Tlf 810 00 500 eller mail: [email protected] Mvh Christian Fornes Markedsansvarlig Bachelor Handelshøyskolen BI www.bi.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå