Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Drenering under gulv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Før du følger noe av det jeg sier, så må jeg bare få sagt at jeg jobber ute, og kan derfor ikke særlig mye om gulv inne. Jeg vil uansett tro at prinsippet er temmelig likt om en skal lage en vei, fortau, parkeringsplass, platting osv som det er i en kjeller.

Nå vet jeg ikke hva som er under eller hvilken type gulv du tenker på, men det normale er jo å bygge seg oppover fra grove masser til finere og finere. Gjerne med duk mellom hvert lag, hvertfall hvis topplaget inneholder nullstoffer.

Du må tenke på stabilitet i tillegg til drenering.

Så uten å vite noe om hva som er verken under eller over, eller hvor langt ned du har sjaktet ut er det vanskelig å si, men om det skal være drenerende er hovedpoenget å unngå nullstoffer. Så hva med 16-32? Kanskje et lite lag med 2-4 på toppen som avrettingsmasse, kommer an på hva som skal på topp.

Lenke til kommentar

Takk for tipset.

Jeg har gravd ut ganske mye (60 cm) og skal isolere og støpe på et betonggulv. Har tenkt å legge et flytende gulv e.l. oppå betongen.

Hadde i utgangspunktet tenkt på et lag med kanskje 30cm grus 0-20mm som komprimeres og deretter et tynt lag subbus på toppen.

Tror du det blir ok?

Før du følger noe av det jeg sier, så må jeg bare få sagt at jeg jobber ute, og kan derfor ikke særlig mye om gulv inne. Jeg vil uansett tro at prinsippet er temmelig likt om en skal lage en vei, fortau, parkeringsplass, platting osv som det er i en kjeller.

Nå vet jeg ikke hva som er under eller hvilken type gulv du tenker på, men det normale er jo å bygge seg oppover fra grove masser til finere og finere. Gjerne med duk mellom hvert lag, hvertfall hvis topplaget inneholder nullstoffer.

Du må tenke på stabilitet i tillegg til drenering.

Så uten å vite noe om hva som er verken under eller over, eller hvor langt ned du har sjaktet ut er det vanskelig å si, men om det skal være drenerende er hovedpoenget å unngå nullstoffer. Så hva med 16-32? Kanskje et lite lag med 2-4 på toppen som avrettingsmasse, kommer an på hva som skal på topp.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker, men 0-20 må du i så fall spesialbestille (hvertfall ingen knuseverk her jeg bor som har det). Da blir 0-16 det nærmeste, eventuelt 0-32. Ingen av disse massene er noe særlig drenerende da, i og med at de inneholder nullstoffer. Jeg syns også 30cm med en såpass fin masse høres i overkant mye ut, men siden det er i en kjeller får det vel mindre belastning enn om det hadde vært ute (går ut i fra at det kjører lite biler i kjelleren din).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...