Gå til innhold

Poenget med lyssterk optikk


Anbefalte innlegg

Litt? Jeg vil sammenligne det med å kjøpe en M113 for å kjøre i butikken... ;)

D300 har fantastisk autofokus, ganske så bra ytelse på høy ISO, høy skuddtakt og høy byggekvalitet. Men - til stilleben-bilder får man ikke utnyttet noen av disse kvalitetene i noen særlig grad.

 

 

Ellers - når man skal ta bilder av noe som står stille, og man har kameraet på stativ: Bruk liveview og fokuser manuelt. Så får du perfekt fokus akkurat der du vil ha det. Skal du skyte med mindre blender kan du bruke nedblendingsknappen for å verifisere at alt som du vil ha i fokus kommer i fokus. :)

 

 

Poenget med å skyte på stor blender er at man får lite i fokus. Hvis du skal ta bilder av et lydanlegg, og vil ha bare fronten av forsterkeren i fokus, med det foran og bak ute av fokus - bruk stor blender. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt? Jeg vil sammenligne det med å kjøpe en M113 for å kjøre i butikken... ;)

Så hva med studiofotografer som kjøper D3x? :whistle:

 

Vel, du kan bruke ISO 100 uten stativ og..

Ikke i innelys, som er problemstillingen her. :)

Vi fikk jo etablert allerede i tråden du lenket til tidligere at TorVidle på beste Rockwell-vis aldri endrer kamerainnstillingene sine, han bare forandrer verden slik at den gir ham bildet han vil ha.
Lenke til kommentar

Jeg vil bare få takke for alle tilbakemeldingene :)

 

I tillegg til stativ og ISO100 evt. ISO200 for D300, så skal jeg heller aldri bruke blitz...

 

Endrer det noen andre utvalgsparametere enn det som allerede er nevnt?

 

PS! Elementer i bevegelse......akustisk livsglede ;)

Legger ved en liten studie her:

- Forsiktig med volumknotten ;) Endret av flageborg
Lenke til kommentar

I tillegg til stativ og ISO100 evt. ISO200 for D300, så skal jeg heller aldri bruke blitz...

 

Endrer det noen andre utvalgsparametere enn det som allerede er nevnt?

Det gjør det enda viktigere å bruke stativ? :ermm:

 

Ikke at jeg skjønner hvordan blits skulle være noe mer negativt enn annen kunstig innendørsbelysning, men men.

Lenke til kommentar

 

Ellers - når man skal ta bilder av noe som står stille, og man har kameraet på stativ: Bruk liveview og fokuser manuelt.

 

 

Ja, vi er flere som leser Ken sine websider ;)

Ken anbefaler å ikke bruke liveview fordi det "varmer opp" sensoren, som igjen kan påvirke bildekvaliteten?

Noen erfaringer her?

Lenke til kommentar

 

Ikke at jeg skjønner hvordan blits skulle være noe mer negativt enn annen kunstig innendørsbelysning, men men.

 

 

Legger ved et bilde som jeg har tatt uten blitz. Jeg har sett det samme motivet fotografert med blitz, og det ser veldig forskjellig ut.......

Men kanskje det kan være noen "knep" med blitzen som kan gjøre susen....?

post-226353-0-73564300-1294420360_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Lyssetting er en kunst/vitenskap i seg selv, og de fleste produkt- og studiofotografer jobber nok mer med lyssettingen enn med selve eksponeringen. Direkte blitslys fra en blits montert oppå kameraet gir fort ikke så veldig pene virkninger. Men ved å bruke blits av kameraet (og gjerne flere blitser), gjerne med lysmyknere, fargefilter, reflektorer eller andre ting som forandrer lyset fra blitsen, så kan man få akkurat det lyset man vil ha på motivet.

Lenke til kommentar

Ja, vi er flere som leser Ken sine websider ;)

Ken anbefaler å ikke bruke liveview fordi det "varmer opp" sensoren, som igjen kan påvirke bildekvaliteten?

Noen erfaringer her?

Jeg har bare live view (Olympus E-P1) og i den grad den er utfordret på bildekvalitet (svært liten grad vil jeg si) så har jeg veldig vondt for å tro at oppheting av brikken pga live view er problemet.

 

Men, sensorer er ulike, utviklingen går framover, og for ikke lenge siden så var nok dette et reelt problem på mange sensorer. Hvis det er et kritisk opptak og tidsnøden ikke er stor (da bruker man kanskje ikke live view like ofte?) og man ønsker å gardere seg kan man bruke live view til å fokusere, ta en eksponering, slå av live view og gjøre en eksponering etter et halvt minutt, ett minutt og så sammenligne. Husk å rapportere her. :thumbup:

Lenke til kommentar

Erfaringen er vel primært at Kennygutten er full av oksebæsj. Les heller en med vett, kunnskap og kontakter i Nikon: Thom Hogan

 

Joda, sensoren blir varmet opp i LiveView, men det tar flere minutter før det synes. Husk at du fint kan ta 10-20-minutter lange eksponeringer uten at det skaper plagsomt mye støy.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Vi fikk jo etablert allerede i tråden du lenket til tidligere at TorVidle på beste Rockwell-vis aldri endrer kamerainnstillingene sine, han bare forandrer verden slik at den gir ham bildet han vil ha.

 

Jeg tror du bør bytte batterier i Ikeakrystallen din, de virker noe flaue og datoutbrente..

 

Tor

Lenke til kommentar

Legger ved et bilde som jeg har tatt uten blitz. Jeg har sett det samme motivet fotografert med blitz, og det ser veldig forskjellig ut.......

Men kanskje det kan være noen "knep" med blitzen som kan gjøre susen....?

 

Er usikker på hva du vil oppnå, men du kan lyssette med f.eks tilleggslamper og prøve deg frem dersom du ikke er fornøyd med gulskjæret og ikke ønsker å bruke blits.

 

Tor

Lenke til kommentar

 

Er usikker på hva du vil oppnå, men du kan lyssette med f.eks tilleggslamper og prøve deg frem dersom du ikke er fornøyd med gulskjæret og ikke ønsker å bruke blits.

 

 

Bildet er tatt på et hotellrom i Sverige ifm. HighEnd-messen 2010 som besøkende. Utstillere benytter mer og mer lyseffekter i sine demonstrasjoner. Jeg søker å ta bilde av "rommet" slik utstillerens produkter og lyssetting fremstår. Det er sjeldent anledning til å ta med seg annet enn kamera og stativ der jeg finner motivene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...