mESA Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Jeg har en 3,2ghz ahtlon 64, 512mb ram og 9800XT-skjermkort. Kan jeg spille av filmer i 1080p hvis jeg oppgraderer ram og skjermkort? Typ HD3450 512MB(AGP)? Eller er CPU'en for dårlig til å spille av 1080? Må jeg kjøpe dobbeltkjerne-cpu ? Hvis jeg må kjøpe alt nytt, er det noen her som har lyst å sette sammen så billig som mulig PC, som kan spille av 1080p? Det er det eneste kriteriet mitt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 En 3,2 GHZ CPU bør ikke ha noe problem med 1080p, selv med kun en kjerne. Dine forslag til oppgradering høres helt spot on ut, hadde prøvd å kommet meg opp på 2 GB minne og skjermkortet er vel et av de bedre alternativene med AGP. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 (endret) Quoter meg selv her: Jeg tror ikke 3450-kortet støtter 23.976hz (24P), 24.000hz og 29.970hz. Hvis det ikke gjør det vil du aldri få skikkelig flyt når du spiller av film, noe som spesielt merkes ved panoreringer. Med forbehold om at jeg tar feil må du opp på 5-serien fra Ati/AMD før du får full støtte for det, men da får du støtte for bitstreaming av lyd over hdmi på kjøpet også. De rimeligste kortene koster noen hundrelapper. Disse gir maskinvareakselerert avspilling av de fleste aktuelle formater også, slik at cpu blir mindre viktig - selvfølgelig avhengig av hvordan du velger å sette det opp. Nå er det riktignok begrenset utvalg i kort som støtter AGP for tiden... Når det gjelder minne husker jeg (det må være 5 år siden) at ved avspilling i Media Portal under XP var minnet en flaskehals med 512 MB, men ikke ved 1024. Angående topic, jeg ville helt klart kjøpt alt nytt skulle jeg bygd HTPC i dag. Sats på en lavt klokket tokjerne med lavt effektforbruk, et rimelig hovedkort, et par GB ram og f.eks. et AMD 5450 kort til rundt 3 hundrelapper. Da ligger forutsetningene til rette for et stillegående oppsett med HDMI og god kvalitet på avspilling. Endret 5. januar 2011 av Muffinman Lenke til kommentar
mESA Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 (endret) Hva med dette oppsettet da? Noen som klarer å gjøre en mediapc til en billigere penge? Selvfølgelig er kabinettet ganske dyrt, og kan bli byttet ut med et 200kr-miditower. Men det får jeg se ann. Husk, eneste kriteriet er å kjøre 1080p. Endret 5. januar 2011 av mESA Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 (endret) Dette oppsettet kjører 1080p med et langt gjesp Tror faktisk det er akkurat maken skjermkort jeg har i begge mine HTPC`er. I den ene har jeg en E4300 (tokjerne, 1.8ghz) og den kjører 1080p uten å makse cpu`en. Har overklokket til 2.25ghz for syns skyld og kjører killa sample helt glatt utenom antydninger til hakking før helt til slutt. Merk at denne snutten er ekstremt mye tyngre å kjøre enn det du normalt vil spille av på en htpc. CPU`en har TDP på 65 watt. Det er ikke ille, men sjekk gjerne rundt om det finnes noen med lavere fra enten Intel eller AMD. Jo kjøligere, jo bedre forutsetninger for lavt støynivå... Jeg har Seasonic 380W og Corsair 430W i mine HTPC`er. Seasonic`en er nesten lydløs, men Corsair`en er jammen ikke langt unna. Tror du har valgt gode komponenter. EDIT: Hva med å sette en billig/stille disk i selve HTPC`en og heller plassere lagringsdisken(e) i en annen maskin eller en NAS? Så får de stå og bråke på et annet rom... Endret 5. januar 2011 av Muffinman Lenke til kommentar
mESA Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 (endret) Har du CPU, HK og skjermkort-ambefalinger da? Ja, vurderte det med diskene. Men NAS, må du ikke ha kabler og greier? Har ikke annet enn tråløst nettverk å rutte med. Endret 5. januar 2011 av mESA Lenke til kommentar
mESA Skrevet 6. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2011 Men bottom line, med oppgradering av noverende pc, altså kjøpe skjermkort og ram, så kan jeg altså ikke spille av 1080p? Så jeg må kjøpe nytt, dvs alt nytt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå