DementedAlbino Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 To ting jeg lurer litt på. 1) Hvilket format bør jeg ta bildene i på kamera? Ser der er en liten liste å velge i mellom, men hva velger en og hvorfor? Kamera det er snakk om er D3100 2) Hva bør en gjøre med bildene når de flyttes over på maskinen? Altså klargjøring av bildene før de skal fremkalles/skrives ut eller vises frem for familie og venner? Vil helst ha et program som er enkelt i bruk, men samtidig gjør det en ønsker det skal gjøre. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 (endret) 1) Usikker på om du mener filformat eller størrelseformat, men går ut fra at det filformat. Stort sett kan du velge mellom å lagre RAW eller JPG, der RAW er de digitale signalene direkte fra sensoren. RAW er ikke et bilde enda, så du må etterbehandle ("fremkalle"). Ikke vanskelig men du må kunne noe for å få et godt resultat. Det andre formatet er JPG og grovt sett har da kamera gjort fremkallingsjobben for deg basert på dine innstillinger på kamera. Stort sett gjør kamera en grei jobb og du kan godt få helt fine bilder direkte fra kamera. Jeg vil uansett anbefale deg å lære deg RAW først som sist da er potensiale for langt bedre kvalitet på sluttresultatet og ikke minst at du har bedre kontroll på det. 2) Du spør om et stort tema i dette spørsmålet som ikke er lett å besvare her. Men jeg vil anbefale deg å kikke på Adobe Lightroom og gjerne sette av et par timer å se gjennom videoen på Adobe sine egne sider på alt fra import, fremkalling og fremvisning. http://tv.adobe.com/product/lightroom/ Lykke til. Endret 5. januar 2011 av rogkas Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Rogkas har egentelig foreslått den beste løsningen,samme opplegg som jeg bruker. Hvis du bruker raw-formatet kan du i etterkant redigere mye mer med bildene en det du klarer ved og bruke jpg,har du foreksempel tatt et bilde som er så mørkt at du omtrent ikke ser noe i bildet kan du gjøre det så lyst at det kan bli akseptert kvalitet på bildet dette klarer du ikke ved bruk av jpg. Når det gjelder Light-Room 3 er det et genialt program som lar deg redigere bildene samt at det har en fint bibliotek som lar deg søke på alt mulig rart og du kan legge inn mange søkeord i forkant. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Kjøp deg Lightroom 3. Når du har det så start med RAW, jeg har gjort det nå og angrer ikke så mye som et sekund. Kan ikke mye om bildebehandling. Men klarer nok til at bilder som var ubrukelige er brukelige nå bare pga RAW. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 (endret) Jeg ser at Lightroom anbefales over en lav sko her. Dere bør kanskje prøve å finne ut om trådstarter er 1) interessert i å bruke RAW, og 2) hva ambisjonsnivået er, før dere anbefaler Lightroom. Jeg er ikke hellig overbevist om at Lightroom er det rette for Gud og hvermann med kamera. Det er mange som vil ha mye større glede av enklere programmer som Picasa, Photoshop Elements eller ACDsee Photomanager. Endret 6. januar 2011 av tomsi42 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 1) De to "hovedformatene" er JPG og RAW. Det finnes også varianter som tar mindre plass, hvor du fjerner oppløsning og/eller detaljer for å få mindre filer. JPG'er er "ferdig fremkalte bilder" - et bilde du kan vise til andre med det samme. RAW-filer er "negativene" - rådata av hva sensoren oppfanget. For å kunne se bildet skal du "fremkalle" det i en RAW-konverter. Fordelene er at du kan rette på hvitbalansen ("fargestikk") og gjøre bildet litt lysere/mørkere uten tap av bildekvalitet. Men - det krever at bildet går gjennom en RAW-konvertering, om enn ikke annet "klikk-klikk neste" med default-innstillingene. Hvis du vil ha fotografi som hobby vil jeg anbefale å kikke på RAW-filer, i alle fall etterhvert. Ellers kan JPG fungere fint. 2) Redigering av bilder: Det er ofte kjekt å redigere bildene litt - rette skjeve horisonter, croppe litt inn hvis utsnittet var for stort, endre litt på fargene etc. Det kan også være du skal gjøre bildet lysere/mørkere, retusjere røde øyne etc. Stort sett alle programmene kan dette - det fulgte også programmer med kameraet. Når du skal vise bilder til venner og kjente, og/eller sende på mail, så er det to ting du alltid bør gjøre: Resize og oppskarpe. Når du ser på bildet rett ut fra kameraet, så ser bildet kanskje litt blasst og "bløtt" ut. Endre bildet til den størrelsen det skal vises i (for eksempel 1280 pixler i bredden) og skarp det opp. Å skarpe opp heter for eksempel "USM", som er forkortelse for "UnSharp Mask". Så skal du se at bildene egentlig er mye skarpere enn de først så ut. Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Jeg ser at Lightroom anbefales over en lav sko her. Dere bør kanskje prøve å finne ut om trådstarter er 1) interessert i å bruke RAW, og 2) hva ambisjonsnivået er, før dere anbefaler Lightroom. Jeg er ikke hellig overbevist om at Lightroom er det rette for Gud og hvermann med kamera. Det er mange som vil ha mye større glede av enklere programmer som Picasa, Photoshop Elements eller ACDsee Photomanager. LR fungere også med JPG, i LR så får du muligheten til å justere hvitbalanse i jpg bilden som raw. Dog jeg skyter aldri JPG men fruen bruker LR til å organisere sine bilder og den type justering. Lenke til kommentar
Jan112 Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 To ting jeg lurer litt på. 1) Hvilket format bør jeg ta bildene i på kamera? Ser der er en liten liste å velge i mellom, men hva velger en og hvorfor? Kamera det er snakk om er D3100 2) Hva bør en gjøre med bildene når de flyttes over på maskinen? Altså klargjøring av bildene før de skal fremkalles/skrives ut eller vises frem for familie og venner? Vil helst ha et program som er enkelt i bruk, men samtidig gjør det en ønsker det skal gjøre. Ta en titt her: http://jkost.com Julian Kost er en av mange som står bak PS,så her finner du det meste av videoer til LR CS og PS:-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå