Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Søvn - insomnia?

empetre

Anbefalte innlegg

Er fullstendig klar over at det er kroppens søvnmiddel, naturlig. Men det å bruke kunstig melatonin er ikke noe jeg vil gjøre i lengre tid.

Skjønner? :)

Kun for å gjøre ett poeng: kroppen skiller ikke imellom kunstig fremstilte og naturlige hormoner.

Det er nettopp det som gjør at kroppen kan produsere mindre hvis den får det tilført i lengre tid.

Om jeg f.eks hadde tatt Ibux/Paracett ved vær hodepine jeg hadde, ville jeg hatt hodepine mye oftere enn det jeg har nå. Før hadde jeg hodepiner ganske ofte, nå har jeg så godt som ingen. Kroppen lærer seg å takle slike ting bedre om du ikke fjerner smerte med medikamenter hver bidige gang du har vondt.

Det er ingen grunn til å tro at du ville hatt hodepine oftere dersom du tok smertestillende hver gang du opplevde hodepine. Det er dog grunn til å tro at ved vedvarende bruk ville de smertestillende preparatene du bruker fungert i mindre grad.

Jo, det er det faktisk. Ved bruk av paracet eller ibux 15 dager eller mer per måned i to måneder eller mer er det stor sannsynlighet for å utvikle såkalt medisinindusert hodepine. For Paralgin Forte, Tramadol og migrenemedisiner er grensen 10 dager eller mer per måned. Dette er meget grundig dokumentert og allment kjent. Det står også i pakningsvedlegget.

Spurte legen min for en stund siden om han hadde noe søvnmedisiner han kunne skrive resept på, men det sa han at det fantes dårlig med :D

Han mente vel at du burde følge rådene hans først. Du kan jo gå tilbake og spørre igjen nå. Det finnes masse medisiner som kan hjelpe deg til å sove:

- Vallerina Forte (reseptfritt)

- Vallerina Natt (reseptfritt)

- Vallergan

- Atarax

- Truxal

- Postafen

- Osv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at det kan være vel så viktig å justere balansen til melatoninet med lysterapi istedet for å bare ta mer av det. Nå i mørketiden kan nemlig mengden melatonin være for høy. Styrketrening, kondisjonstrening og riktig kosthold er også viktige faktorer for å vri det hormonelle systemet og kroppen generelt i riktig retning.

Er det psykiske komponenter så bruk en god dose multi B-vitaminer og få i deg ting som inneholder tryptofan, som f.eks kylling/kalkun, cashewnøtter (om du tåler det).

Har begynt med svømming to ganger i uka, og spiser en del kyllingsalat. Kyllingsalaten burde få i meg tryptofan og samtidig skape et bedre kosthold.

Får se hvordan det går framover :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...