empetre Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 (endret) Jeg har slitt med søvn i over ett år nå. Har vært hos legen, og han ga meg noen tips til hvordan jeg lettere kunne sovne. Prøvd å følge disset tipsene, men funka dårlig. I ferien som var, og det halvåret med skole som har vært har det vært mye bedre, men nå som skolen har startet igjen får jeg ikke sove. Kan være kjempetrøtt og ligge i 5-6 timer i senga før jeg faktisk sovner. Dette går utover skolegangen min, og jeg lurer på om det er noen som har noen tips? Finnes det reseptfrie piller som kan hjelpe deg å sovne? Bruker aldri medisiner med mindre det er ytterst nødvendig, og når det går utover skolegangen, anser jeg dette som et tilfelle. EDIT: Er dette en form for insomnia? Endret 4. januar 2011 av empetre 1 Lenke til kommentar
AyeAye Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 (endret) Du kan spørre legen etter melatonin, det er en reseptbelagt innsovingsmedisin. Den hjelper på å få melatonin nivået i kroppen opp, melatonin er det stoffet vi produserer før vi skal sove. Endret 4. januar 2011 av AyeAye Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Hei, sliter selv med søvnen, men det er fordi jeg har en depresjon nå. Prøvde først Vallergan, men jeg fikk veldig hangoover dagen etter, så fikk jeg resept på noe som heter Melatonin. Det er tilskudd av det naturlige hormonet i kroppen som ''styrer'' søvnen. Jeg har heller ikke merket noen bivirkninger av den. Tar 1-2 1/2 time før jeg legger meg og sovner kjapt. Aye var før meg lol Lenke til kommentar
AyeAye Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Du burde lese andre innlegg før du poster. I USA er Melatonin helsekost, så der er det reseptfritt. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Hva mener du. Så først at du hadde postet etter at jeg hadde postet selv. Jeg har aldri sagt at det er reseptfritt. Lenke til kommentar
empetre Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 Har hørt om melatonin, og lest at det er såpass nytt, at det ikke er bevist noen bieffekter, noe jeg synes er litt risikabelt. Jeg bor på grensen til Sverige, og i Sverige tror jeg at man også kan få det som helsekost. Men du har ikke hatt bieffekter enda? Og hvor lenge har du brukt det? Tror nesten jeg må ty til dette om søvnløsheten fortsetter. Spurte legen min for en stund siden om han hadde noe søvnmedisiner han kunne skrive resept på, men det sa han at det fantes dårlig med Lenke til kommentar
AyeAye Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Melatonin er relativt nytt i Norge, jeg var med å teste det. Jeg hadde heller ingen bivirkninger, jeg sovnet mye fortere enn vanlig. Lenke til kommentar
empetre Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 Ok. Men melatonin blir jo også da en kortsiktig løsning. Andre tips til hva som kan funke litt mer langsiktig? Liker nemlig ikke å gå på kunstige greier, og det å bli pillenarkoman vil jeg heller ikke Lenke til kommentar
AyeAye Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Jeg tror du misforstår her melatonin er noe som kroppen produserer selv, det er nok neppe farlig langsiktig. Å noen produserer for lite melatonin akkurat som de som har diabetes ikke produserer insulin. Lenke til kommentar
empetre Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 Er fullstendig klar over at det er kroppens søvnmiddel, naturlig. Men det å bruke kunstig melatonin er ikke noe jeg vil gjøre i lengre tid. Skjønner? Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Jeg vil anta de fleste søvnproblemer ikke skyldes mangel på melatonin, men gode vaner, noe jeg selv skulle ønske jeg hadde. Det å gi kroppen noe den allerede produserer kan godt være "farlig langsiktig". Nå vet ikke jeg hvordan det er med akkurat melatonin, men hva hvis kroppen slutter å produsere det selv hvis han mater seg med det? (Som sagt jeg vet ikke, men spørr om kilder til sikkerheten runt stoffet) Lenke til kommentar
empetre Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 Ja, det er det jeg også frykter. Om du mater kroppen med et kunstig stoff, er det ikke usannsynlig at kroppen sin naturlige produksjon av stoffet kan svekkes. Det er vel nettopp dette som er grunnen min til at jeg ser etter en med langsiktig løsning. Men er det denne tilstanden som kan kalles insomnia? Før sommeren var jeg plaget med dette i flere måneder i strekk Lenke til kommentar
ranvier Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 (endret) Er fullstendig klar over at det er kroppens søvnmiddel, naturlig. Men det å bruke kunstig melatonin er ikke noe jeg vil gjøre i lengre tid. Skjønner? Kun for å gjøre ett poeng: kroppen skiller ikke imellom kunstig fremstilte og naturlige hormoner. Jeg har selv brukt melatonin i lange perioder, og var med i testgruppem her i Norge for en del år siden. Jeg har kun positive erfaringer, og hadde aldri problemer med noen bivirkninger. I ettertid har jeg gått på ett assortert utvalg "tyngre" innsovningsmedikamenter. Disse kan jeg ikke si det samme om. For meg virker det som om du har ett usunt forhold til medisin: "Bruker aldri medisiner med mindre det er ytterst nødvendig". Hvorfor ikke? Dersom du ved f.eks. å ta en pille hver dag kan gjøre dagliglivet ditt bedre, hvorfor la vær? Jeg er selv av den oppfatningen at det er sunt å være skeptisk til legemidler, men dette er en holdning jeg aldri kommer til å forstå meg på. Edit: leif. Endret 5. januar 2011 av ranvier Lenke til kommentar
empetre Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 Om jeg f.eks hadde tatt Ibux/Paracett ved vær hodepine jeg hadde, ville jeg hatt hodepine mye oftere enn det jeg har nå. Før hadde jeg hodepiner ganske ofte, nå har jeg så godt som ingen. Kroppen lærer seg å takle slike ting bedre om du ikke fjerner smerte med medikamenter hver bidige gang du har vondt. Og du må ikke missforstå meg; Når jeg sier ytterst nødvendig, mener jeg ikke at jeg ligger for døden. Det er når det ikke er andre alternativer for å få bort smerte innen en viss periode. F.eks ørebetennelser og magekatarr har jeg tatt medisiner på flere ganger Men angående melatoninet; Om du bruker det i flere måneder, vil ikke dette da svekke kroppens egen produksjon av stoffet? Er litt skeptisk til slikt, men skal prøve. Kan ikke la det gå så mye utover skolen som det har gjort i det siste Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Istedet for å gå på oss fordi vi viser skepsis, kan dere ikke gi noen kilder om sikkerheten rundt dette stoffet, som jeg spurte etter tidligere? 1 Lenke til kommentar
ranvier Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 (endret) Om jeg f.eks hadde tatt Ibux/Paracett ved vær hodepine jeg hadde, ville jeg hatt hodepine mye oftere enn det jeg har nå. Før hadde jeg hodepiner ganske ofte, nå har jeg så godt som ingen. Kroppen lærer seg å takle slike ting bedre om du ikke fjerner smerte med medikamenter hver bidige gang du har vondt. Det er ingen grunn til å tro at du ville hatt hodepine oftere dersom du tok smertestillende hver gang du opplevde hodepine. Det er dog grunn til å tro at ved vedvarende bruk ville de smertestillende preparatene du bruker fungert i mindre grad. Men angående melatoninet; Om du bruker det i flere måneder, vil ikke dette da svekke kroppens egen produksjon av stoffet? Er litt skeptisk til slikt, men skal prøve. Kan ikke la det gå så mye utover skolen som det har gjort i det siste Overstimulans er jo naturligvis noe man kan, og bør, bekymre seg over når det kommer til hormoner o.l., men ettersom jeg har forstått så er ikke dette ett ankepunkt når det kommer til melatonin spesifikt. Melatonin blir skilt ut i forbindelse med mørke, og brutt ned når fotoreseptorene i øynene blir stimulert av lys. I den norske vinteren er det ikke uvanlig at vi ikke blir utsatt for nok lys, og at melatonin dermed har en kontinuerlig tilstedeværelse i blodet. På denne måten bygger man opp en resistans mot stoffet, og man vil trenge en høyere dose for å oppnå den tiltenkte effekten til stoffet. Edit: her er det da det å ta melatonin kommer til sin rett. Om kroppen har nedsatt produksjon av hormonet i utgangspunktet vil jo tilførsel i så fall kun bringe konsentrasjonen i blodet tilbake til normalverdiene. Istedet for å gå på oss fordi vi viser skepsis, kan dere ikke gi noen kilder om sikkerheten rundt dette stoffet, som jeg spurte etter tidligere? Jeg har ingen kilder å vise til, og mine utsagn her er kun basert på personlige erfaringer, samt andres erfaringer jeg tok for meg når jeg for flere år siden selv brukte melatonin. Dette burde jeg ha gjort dere klar over tidligere. Ett raskt googlesøk underbygger dog mine egne tanker om hvorvidt dette er ett trygt stoff å bruke. Det skal også nevnes at jeg sitter her, mildt feber-delirisk, og snakker om kunnskap jeg tilegnet meg for seks-syv år siden, så for all del ikke ta hva jeg sier for god fisk. Ett annet, ikke-medisinsk (vel, helt direkte anyway)alternativ som blir brukt til behandling av døgnrytmelidelser er lysbehandling. Anbefaler dette på det sterkeste, og om du ikke ønsker å ta piller er jo dette ett ypperlig alternativ. Lysbehandlingen fører til en rekke kjemiske responser i kroppen, en av disse er bl.a. nedbrytelsen av nettop melatonin. Endret 5. januar 2011 av ranvier Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Har ikke stort å tilføye, uten å kunne gi tommelen opp når det gjelder Melatonin. Brukt det ca 10 ganger for å snu døgnrytmen ved ferier etc, og det fungerer fint, uten bi-virkninger. Om man tar en, tar det omtrent 15-20min for at den tar effekt(på meg). Om man ikke legger seg, så går effekten over av seg selv innen en time +/-. Bor i utlandet, så kjøper det reseptfritt her. Lenke til kommentar
bOMS Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Det kommer jo litt ann på årsaken til at man ikke sovner om man burde bruke slike medisiner. Og det skader jo ikke å rådføre seg med lege selv om man ikke kjøper medisiner på resept Hvis det f.eks er stress eller andre aktiviteter (av og til kan mangel på aktivitet føre til det samme) som gjør at man ikke sovner er det jo greit med innsovningsmedisin. Hvis man er som meg f.eks som sliter med muskelslitasje i skuldre og nakke, så har det ingen funksjon overhode. I de tilfellene gjør også sovemedisiner vondt verre. Forøvrig så tok det lang tid for meg før jeg og lege klarte å putte fingeren på at det var i nakkeområde mitt problem lå. Lenge var tanken hos meg at nakken kom som en følge av at jeg ikke klarte å sove og dermed stresset Lenke til kommentar
empetre Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 Det kommer jo litt ann på årsaken til at man ikke sovner om man burde bruke slike medisiner. Og det skader jo ikke å rådføre seg med lege selv om man ikke kjøper medisiner på resept Hvis det f.eks er stress eller andre aktiviteter (av og til kan mangel på aktivitet føre til det samme) som gjør at man ikke sovner er det jo greit med innsovningsmedisin. Hvis man er som meg f.eks som sliter med muskelslitasje i skuldre og nakke, så har det ingen funksjon overhode. I de tilfellene gjør også sovemedisiner vondt verre. Forøvrig så tok det lang tid for meg før jeg og lege klarte å putte fingeren på at det var i nakkeområde mitt problem lå. Lenge var tanken hos meg at nakken kom som en følge av at jeg ikke klarte å sove og dermed stresset Sliter verken med stress, og har ikke problemer på skolen heller. Så synes det rart at jeg sov bra i ferien, og at søvnproblemene starter nå igjen. Virker som det går på det psykiske, men har det fint på skolen, og trives egentlig ganske godt (bortsett fra at jeg er ganske så lei skolen nå) Lenke til kommentar
vidor Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Husk at det kan være vel så viktig å justere balansen til melatoninet med lysterapi istedet for å bare ta mer av det. Nå i mørketiden kan nemlig mengden melatonin være for høy. Styrketrening, kondisjonstrening og riktig kosthold er også viktige faktorer for å vri det hormonelle systemet og kroppen generelt i riktig retning. Er det psykiske komponenter så bruk en god dose multi B-vitaminer og få i deg ting som inneholder tryptofan, som f.eks kylling/kalkun, cashewnøtter (om du tåler det). 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå