Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Går og går men får ikke pipet!

Anbefalte innlegg

Hei.

For en dag siden byttet jeg prosessor og fikk noe problemer med og koble sammen alle ledningene igjen.

Fikk tipset om og finne manualen til hovedkortet og lese den, dette gjorde jeg og kom litt lengre.

Først hadde jeg noe problemer med og få satt på plass Power led/Reset SW/powersw etc.. da funka det ikke og starte pc'en i det hele tatt.

Fikk satt disse riktig på idag, sånn som de skal ifølge manualen og nå har jeg kommet lengre. Nå går dataen min i kanskje underkant av 30 sec elns også begynner den på nytt fordi den ikke får noe "PIP"

Alle ledningene er koblet til. Er dette noe feil med hovedkortet? har jeg greid og ødelegge noe der? :S

Legger en link under her til forige post hvis noen trenger og se på den.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1287025

Håper noen kan hjelpe meg med dette :)

Hadde vert veldig fint.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husket du å oppdatere bios får du satte inn ny cpu?

I såfall kan dette være problemet.

Sjekk også om hovedkortet faktisk støtter den nye cpu'en du kjøpte, antar det er samme Hk som sist (lurt om du faktisk skriver ned hvilken hardware du har når du spør om hjelp, da finner vi fram fortere)

Dette er i alle fall listen over støttede cpu's og hvilken bios som skal til : http://www.gigabyte.com/support-downloads/cpu-support-popup.aspx?pid=2844

Lenke til kommentar

Må virkelig unnskylde meg her nå. har gjort en stoooor tabbe når jeg skrev dette. jeg har jo ikke skifta selve cpu'en. Jeg har jo kun bare skifta vifta. Skifta til en Nvidia (ettelleranna). Sto at den støtta min socket (775). Dette blir kanskje noe helt anna ?

Jeg er virkelig lei meg for feil informationen jeg gidde dere. Trur jeg var litt irritert/sliten igår..

Har noen noe ide nå?

Er det noe jeg har koblet feil ?

Beklager nok en gang for dette :cry:

Endret av Bymann
Lenke til kommentar

.. Jeg har jo kun bare skifta vifta. Skifta til en Nvidia (ettelleranna). Sto at den støtta min socket (775).

Løsnet du CPU fra CPU-sokkel?

Byttet du kjølepasta (etter rengjøring av CPU?)

Er CPU-vifte-ledning plassert på riktig kontakt?

Lenke til kommentar

Tviler på at det er en Nvidia-vifte, ettersom Nvidia designer skjermkort og lignende. :) Noctua, kanskje?

Uansett, når du skifter prosessorkjøler må du huske å fjerne den gamle termetiske pastaen (med f.eks sprit) og ta på ny. Ikke for mye, og ikke for lite. Heller ikke sett på kjøleren og ta den av igjen for å se om pastaen har spredd seg godt nok, ettersom du da vil få luft i pastaen og kontakten mellom prosessor og kjøler blir dårligere.

Når det gjelder mengde pasta skal denne være som en ert. Les mer om dette her: http://itpro.no/art/12413.html

Ellers må du også nullstille CMOS etter at du har tatt ut prosessoren og satt den i igjen. Dette kan gjøres på flere måter, og det enkleste er om hovedkortet har en knapp for dette. En annen enkel måte er å ta ut det lille flate batteriet på hovedkortet og sette det i igjen etter ca 1min. All strøm må være frakoblet. :)

Lenke til kommentar

.. Jeg har jo kun bare skifta vifta. Skifta til en Nvidia (ettelleranna). Sto at den støtta min socket (775).

Løsnet du CPU fra CPU-sokkel?

Byttet du kjølepasta (etter rengjøring av CPU?)

Er CPU-vifte-ledning plassert på riktig kontakt?

Takk for svar!

Jeg tok opp cpu sokkelen for og rengjøre den for og ta på en ny pasta(fikk denne med)

CPU-vifte ledningen er plassert riktig.

Endret av Bymann
Lenke til kommentar

Tviler på at det er en Nvidia-vifte, ettersom Nvidia designer skjermkort og lignende. :) Noctua, kanskje?

Uansett, når du skifter prosessorkjøler må du huske å fjerne den gamle termetiske pastaen (med f.eks sprit) og ta på ny. Ikke for mye, og ikke for lite. Heller ikke sett på kjøleren og ta den av igjen for å se om pastaen har spredd seg godt nok, ettersom du da vil få luft i pastaen og kontakten mellom prosessor og kjøler blir dårligere.

Når det gjelder mengde pasta skal denne være som en ert. Les mer om dette her: http://itpro.no/art/12413.html

Ellers må du også nullstille CMOS etter at du har tatt ut prosessoren og satt den i igjen. Dette kan gjøres på flere måter, og det enkleste er om hovedkortet har en knapp for dette. En annen enkel måte er å ta ut det lille flate batteriet på hovedkortet og sette det i igjen etter ca 1min. All strøm må være frakoblet. :)

Jeg prøver dette når jeg kommer hjem. skal prøve og ta ut det batteriet :)

Jeg tok vifta av og på. Skal jeg rengjøre den igjen da? Vet ikke om jeg har noe sprit hjemme, sist tok jeg bare tørkepapir og fjerna alt.

Jo det er faktisk en Nvidia vifte, vet de egentlig lager skjermkort så syntes det var litt merkelig jeg og :p

Lenke til kommentar

Ja, ok. Tok du av kjøleren og satte den på igjen burde du rense prosessor og kjøler på nytt igjen og ta på ny pasta, ja. :) Dette er for å sørge for at kontakten mellom prosessorens flate (IHS) og kjølerbunnen blir så god som mulig, slik at du får overført varmen fra prosessoren til kjøleren optimalt.

Lenke til kommentar

Ja, ok. Tok du av kjøleren og satte den på igjen burde du rense prosessor og kjøler på nytt igjen og ta på ny pasta, ja. :) Dette er for å sørge for at kontakten mellom prosessorens flate (IHS) og kjølerbunnen blir så god som mulig, slik at du får overført varmen fra prosessoren til kjøleren optimalt.

Tester dette når jeg kommer hjem fra skolen :)

Fint om du kunne tatt en titt innom her litt senere idag også ?

Vifta mi er kjempe stor og vannskelig og få på, hvis den liksom glir litt på overflaten til cpu'en har dette all verden og si om den starter eller ikke ?

Skal selvfølgelig prøve og vere så stabil som mulig når jeg setter den på ;)

Lenke til kommentar

Hvor godt rengjort og akkurat hvor mye pasta du har på er kun interessannt for de som skal overklokke mye. Det er stort sett marginale endringer vi snakker om. Noen reset av bios/cmos skal heller ikke være nødvendig. Det kan være den detekterer at cpu har vært demontert men det skal i verste fall bety at den går inn bios oppsett ved oppstart og du må lagre dette.

Det som er mer sannynlig er at vifta ikke er motert rett og at den hviler på en kant og ikke dekker cpu-kjernen særlig godt. Da stopper CPU pga overtemp med en gang.

Ellers kan det selvsagt være en masse andre ting. Gå over alle løse komponenter og sjekk at de sitter som de skal. Særlig gjelder det alt du fjernet og monterte igjen i forbindelse med kjølerbyttet.

Lenke til kommentar

Hvor godt rengjort og akkurat hvor mye pasta du har på er kun interessannt for de som skal overklokke mye. Det er stort sett marginale endringer vi snakker om. Noen reset av bios/cmos skal heller ikke være nødvendig. Det kan være den detekterer at cpu har vært demontert men det skal i verste fall bety at den går inn bios oppsett ved oppstart og du må lagre dette.

Det som er mer sannynlig er at vifta ikke er motert rett og at den hviler på en kant og ikke dekker cpu-kjernen særlig godt. Da stopper CPU pga overtemp med en gang.

Ellers kan det selvsagt være en masse andre ting. Gå over alle løse komponenter og sjekk at de sitter som de skal. Særlig gjelder det alt du fjernet og monterte igjen i forbindelse med kjølerbyttet.

Er ikke mulig og komme inn i bios fordi jeg får ikke start på den.

Skal se om den sitter der den skal.

Som sagt skal prøve alt dette når jeg kommer hjem.

Takk til de som fortsatt kommer med forslag :)

Lenke til kommentar

Vifta mi er kjempe stor og vannskelig og få på, hvis den liksom glir litt på overflaten til cpu'en har dette all verden og si om den starter eller ikke ?

Skal selvfølgelig prøve og vere så stabil som mulig når jeg setter den på ;)

At den sklir litt når du monterer den er ikke så farlig. Som babelfisken sa her så er det mest for å få optimale temperaturer fra dag 1. At det "kun er overklokkere" og slikt som gjør dette er jeg ikke helt enig i da lavest mulig temperaturer er det man burde sikte etter, men likevel, det er nok overklokkere som tjener mest på at man er så nøyaktig som mulig. :) Jeg for min del synes det er greit å være så grundig som mulig slik at man slipper plag i ettertid.

Lenke til kommentar

Virker for meg som om du har montert CPU feil når etter at du tok den ut. Det bør du være helt 100% sikker på at du har gjort riktig uten bøye pins ETC. Da får du IKKE liv i pcen.

Kan nevne at jeg har nettopp demontert all hardwaren min å flytta inn i ett nyrt kabinett. I den anledning tørket jeg CPU med PAPIR og smurte på ny Artic Silver med ett kreditt kort. Funker fett som F.en her ;).

Endret av Phyltre
Lenke til kommentar

Nå har jeg kommet hjem og testa og ta ut batteriet og sette det inn igjen . Det funka ikke. Jeg har kobla ALT på nytt igjen, satt på den gammle vifta igjen for og bare få det som det var før. funker fortsatt ikke :cry:

Noen som har noen forslag som kan virke for meg ?

Jeg skjønner virkelig ikke hva som er problemet mitt :(

Lenke til kommentar

Nå har jeg kommet hjem og testa og ta ut batteriet og sette det inn igjen . Det funka ikke. Jeg har kobla ALT på nytt igjen, satt på den gammle vifta igjen for og bare få det som det var før. funker fortsatt ikke :cry:

Noen som har noen forslag som kan virke for meg ?

Jeg skjønner virkelig ikke hva som er problemet mitt :(

Tja, mulig noe har blitt skadet under innstalasjonen?

Sjekkliste :

*Alle strømkablene er koblet til riktig?

*Cpu har ikke blitt skadet (alle pins skal være hele og ikke bøyde)

*Strømforsyningen fungerer som den skal (ta et forumsøk om du ønsker å teste den).

*Minne , harddisk og skjermkort er tilkoblet riktig?

Lenke til kommentar

Alt går rundt, bare ikke så alt for lenge før det stopper igjen.

Vifta mi får rundt,Vifta mi i skjermkortet går rundt, vifta i kabinettet går rundt. Alt lyser når den slår seg på. Pinsene er fine.

Det er det samme om HDD erkobla til SATA1/SATA2 osv??

Minne er riktig.

Endret av Bymann
Lenke til kommentar

Men du får ingen POST av bios, ikke sant?

Du kan jo prøve et annet skjermkort, hvis ikke må du nok teste alle komponentene i en annen pc, start med minne og skjermkort og jobb deg ned til cpu.

Vet ikke hva du mener med POST?

Jeg får ingen ting, får ikke signal med skjermen på dataen i de få sekundene dataen går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...