Gå til innhold

Treg SSD Raid 0

Anbefalte innlegg

Hei, jeg fyrer løs med mitt første inlegg her på forumet i form av et SSD spørsmål.

HDD i raid 0: 2 stk Corsair SSD Performance P64 2,5" 64GB som yter 220MB/200MB sec hver for seg.

Hovedkort m. kontroller:Gigabyte GA-MA770-UD3 AM3.

Har hatt ytelse på 360mb i sec før, nå har jeg såvidt 200 mb i sec. Så jeg er litt forundret over dette fallet i ytelse...

Har win 7 ultimate X64 som OS og har partisjonert raid opsettet i 2 partisjoner, partisjonene er ca halvfulle. Stripe size er på 128kb. Har lest litt om noe som heter aligment, men har skjønt det slik at win 7 fikser dette selv på en bra måte.....?

Takker for svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SSD taper seg i ytelse etter kvart, dette har ein trim eller garbage collection får å ordne opp i, men desverre så har man ikkje desse fungsjonene når man velger raid.

Dette kan ordnest med å "rense" disken, hugser ikkje kva programmet som en bruker heter i farten.

Men er det snakk om software raid fra os? eller bruker du dette igjennom NB på hovedkortet?

Lenke til kommentar

SSD taper seg i ytelse etter kvart, dette har ein trim eller garbage collection får å ordne opp i, men desverre så har man ikkje desse fungsjonene når man velger raid.

Dette kan ordnest med å "rense" disken, hugser ikkje kva programmet som en bruker heter i farten.

Men er det snakk om software raid fra os? eller bruker du dette igjennom NB på hovedkortet?

Er satt opp gjennom hovedkortet som et raid array. Det er TRIM støtte på diskene, men dette faller altså bort ved raid???

Edit: Blir vel et slikt hovedkort på meg etterhvert da... http://www.bit-tech.net/news/hardware/2010/03/23/intel-releases-trim-for-raid/1 :)

Noen som vet om hovedkort eller PCI-X kontrollere som har TRIM støtte ved RAID 0? Sitter og googler litt, men finner ikke så mye...

Endret av Gimpy
Lenke til kommentar

Etter to timer med intens nerding kom jeg frem til at HighPoint RocketRAID 600 serien støtter TRIM, ihvertfall ifølge denne artikkelen: http://www.tweaktown.com/reviews/3309/highpoint_rocketraid_640_sata_6gb_s_4_port_pci_e_2_0_controller/index2.html

Regner med at det er mulig å boote fra et slikt kort? Ser at de har 600 serien for 6-700 kr på komplett... Så da burde det vel være muligheter???

Lenke til kommentar

Det er ingen raid kontollere som gir TRIM når SSDene er i raid.

Det kommer nok en dag men det er ikke mye som tyder på at det er nært forestående, mest sannsynlig kommer det først på ICH/PCH. (Intels onboard kontrollere)

Det man gjør når ytelsen går ned er å kjøre HDDerase på SSDene, det betyr at innholdet slettes og du må enten installere alt på nytt eller kjøre en image før du renser og kjøre tilbake image etter rensingen.

Lenke til kommentar

Det er ingen raid kontollere som gir TRIM når SSDene er i raid.

Det kommer nok en dag men det er ikke mye som tyder på at det er nært forestående, mest sannsynlig kommer det først på ICH/PCH. (Intels onboard kontrollere)

Det man gjør når ytelsen går ned er å kjøre HDDerase på SSDene, det betyr at innholdet slettes og du må enten installere alt på nytt eller kjøre en image før du renser og kjøre tilbake image etter rensingen.

Hmm, ifølge artikkelen så hadde de kontaktet HighPoint som sa at 600 serien støttet TRIM. Men uansett kan du anbefal et ok program til image, er Norton Ghost ok?

-Takk for svar btw...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...