Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Flytte ut for første gang

Anbefalte innlegg

God kveld!

Tenker på å flytte ut til sommeren da jeg har bodd hjemme lenge nok føler jeg. Er 20år og kunne tenkt meg å flytte ut, ikke for å studere, men for å ha en egen plass og ha en fast jobb en periode.

Lurer på litt hvilke kostnader jeg burde regne med de første måndene?

Har satt opp en liste jeg kan tenke meg selv kommer til å koste litt:

- Depositum

- Første mnd leia

- Interiør (!)

- Vann/Strøm?

- Hvitevarer?

Er ganske ny på dette med å leie en leilighet / hybel, så hadde vært til stor hjelp om noen som husker hvordan det var når dere flyttet ut? Hva koster i starten? Trenger også og vite hvor mye penger jeg burde sette av hvis jeg skal f.eks leie en hybel til 6-8000 kroner per mnd. Uten og inklusiv strøm / vann.

Alle svar hjelper!

(Håper jeg har postet i riktig kategori, hvis ikke er det bare å flytte)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett bort i fra anskaffelseskostnader, leie, (innboforsikring?) og evt strøm, så trenger du som nevnt interiør og hvitevarer. Seng, stol, bord osv. Og kanskje stekeovn, varmeovn, vaskemaskin, oppvaskmaskin osv. Hvis det ikke er standard trenger du sikkert også brannslukningsapparat og røykvarsler.

Abonnement for telefon, TV og internett kan komme i tillegg. Hvis du har bil, bør du høre om parkeringsplass følger med på kjøpet. Div midler for rengjøring av hus, og en støvsuger kan komme til nytte, samt et lite verktøysett. Lyspærer, batterier og sikringer er alltid lurt å ha liggende.

Ellers, så må du huske på mat, og lykke til med avgjørelsen.

Lenke til kommentar

Så det kan være lurt å se etter en leilighet som er delvis møblert, inkluderer strøm / vann / bredbånd og kanskje en parkeringsplass. Lurer litt på hvor mye penger jeg trenger å spare / sette av for å kunne flytte inn i en leilighet?

Lenke til kommentar

La oss si at du får leid en leilighet, og klarer å betale inn depositumet og skaffe deg det aller viktigste av innbo, eller at det følger med hvis du leier møblert. Da blir spørsmålet hvor mye trenger du videre hver måned for å holde hjulene i gang?

For å få en ide om det kan du ta en titt på SIFO (statens institutt for forbruksforskning) sitt standardbudsjett. Der beregner de hvor mye personer i forskjellig alder og kjønn og forskjellige sammensetninger av familier bruker per måned på diverse ting, og summert.

Ut fra de tallene bruker en enslig mann med bil nitusenognoe i måneden, ikke medregnet boutgiftene, strøm og eventuelle låneutgifter. Så om du f.eks. kan finne en møblert hybelleilighet med strøm inkludert til 5500-6000 kr og en jobb som gir deg 15000 etter skatt, skulle du være i gang. Dessuten, min egen erfaring er at det i alle fall i perioder går an å leve billigere enn SIFO mener. Man trenger ikke kjøpe klær og sko hver måned, og bilutgifter er tøyelige som en strikk avhengig av hvor mye man kjører, og om man mekker litt sjøl eller gjør alt på verksted.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Takker for svar!

Flott at det finnes en kalkulator for slikt, hvis jeg fortsatt har bilen vil jeg ligge på rundt 10 000 i ekstrakostnader hvis jeg ikke regner med leie, depositum og interiør. Eneste jeg da lurer på er hvor mye egenkapital burde jeg ha når jeg går inn i prosjektet? Sett at jeg har funnet meg en leilighet til 6000 i mnd inklusiv strøm, vann og bredbånd. Hvor mye trenger jeg sånn ca for å kunne leve okei den første tiden?

Er det nok med 50 000 som en start? Får vel mye på ikea + litt ting jeg har fra før.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Flott at det finnes en kalkulator for slikt, hvis jeg fortsatt har bilen vil jeg ligge på rundt 10 000 i ekstrakostnader hvis jeg ikke regner med leie, depositum og interiør. Eneste jeg da lurer på er hvor mye egenkapital burde jeg ha når jeg går inn i prosjektet? Sett at jeg har funnet meg en leilighet til 6000 i mnd inklusiv strøm, vann og bredbånd. Hvor mye trenger jeg sånn ca for å kunne leve okei den første tiden?

Er det nok med 50 000 som en start? Får vel mye på ikea + litt ting jeg har fra før.

Hvor mye har du fra før?

Hvor interessert er du i bruktkjøp?

Mye ein MÅ ha for å fungere.

-Kjøl/frys(kan klare seg uten frys, men vil ikkje anbefale)

-Komfyr

-Micro(er jo gratis nesten)

-Vaskemaskin(tørketrommel er ofte nedprioritert)

-TV (kan erstattes med kun pc m/internett, men blir kjedelig i lengden)

-Tv-benk (kan improvisere)

-Seng

-Sofa

-Salongbord

-IKEA har alt til kjøkken og bad. Bør kunne klare det til under 5K. Huskeliste følger:

*Dokost

*Håndklær

*Vaskekluter

*Skittentøyskurv

*Tørkestativ

*Bossbøtte kjøkken og bad

*Vaskebøtte

*Diverse

*Bestikk

*Glass

*Kopper/Krus

*Div matlagings verktøy. (visp, stekespade etc)

*Middagstallerkner

*Fat

*Djup tallerken

*Skjærefjøl(hvorfor er ikke den integrert i kjøkken lenger?)

*Oppvaskkost

*Kokepannesett

*Stekepanne

*Brødkniv

Dette er ein del av de tingene jeg mener bør være som minimum i en leilighet.

Ting koster ikke nødvendigvis så mye, men mye av billig blir dyrt i mengden.

Kvitevarer og sånne ting koster fort mye om ein ikke er kresen. Er du kravstor, så vil ikke 50K strekke til. Men med et fornuftig prisnivå og kanskje noe bruktkjøp, så kan du få en godt innredet leilighet for 50K.

Lykke til!

Lenke til kommentar

I mange tilfeller så er kjøl/frys, stekeovn og kanskje vaskemaskin med i leiligheten, så da sparer du kanskje de kronene til å begynne med. Kanskje har dere en gammel sofa etc. stående og som du kan overta, man må ikke nødvendigvis kjøpe alt, hvertfall ikke med en gang :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ville nå tatt en titt på B-vare lagerutsalg rundt omkring. Og sett på endel brukt. Det er overraskende hvor mye det er å spare på å kjøpe f.eks. en oppvaskmaskin 1. år gammel.

Ellers kan jeg anbefale deg å prøve å skaffe en bufferkonto når alt allerede er kjøpt inn og klart. Det er veldig greit å ha 1-2 mnd. lønner på en konto hvis noe usett skulle dukke opp.

Du trenger alt fra håndkler til bestikk, så det er egentlig enklest å skaffe det viktigste og det du kommer på. For så å lage en liste på ting du mangler.

Ett greit tips er å aldri dra ut for å se etter bare én ting. Da driter du ofte i pris og ender opp med en kakespade til 399,- :)

Lenke til kommentar

Får vel mye på ikea + litt ting jeg har fra før.

Min egen erfaring er at ikea er DYRT. Eksempelvis Skeidar er ofte langt billigere. Selvsagt litt avhengig av hva du skal ha, men særlig store møbler kan fort bli dobbelt så dyrt hos ikea. Da jeg skulle ha klesskap kostet et tredørsskap hos ikea 3500, og alt av hyller, skuffer og stenger måtte kjøpes som ekstrautstyr. Fordelen er at du får designe skapet ditt som du vil, men hvem bryr seg om det når et like stort skap hos Skeidar kostet 2000?

B-varer er også en grei ting ja, men det er ikke alfa og omeage å få tak i en B-vare. Jeg jobber selv i en elektrovarekjede, og vi selger ut B-varer kun når de

1) er på vei ut av sortimentet og vi ikke lenger trenger en utstillingsmodell av det aktuelle produktet, eller

2) når vi har fått et åpnet produkt i retur fra kunde som vi allerede har i utstilling.

Avhengig av kostpris, utsalgspris og slikt kan det også være veldig varierende hvor mye det er å spare på B-varer. Men for all del: spør selgeren!

edit: Brukthandel er også en svært god ide, bare pass på at du ikke får noe defekt eller som lukter råtten fisk. Rent bortsett fra det er det du selv som setter standarden, og klarer du deg med et eldre kjøleskap uten vesentlige mangler eller "ubehagelige egenskaper" kan du få slikt svært billig, om ikke gratis, på finn.no. Og møbler, ikke minst, gis bort over en lav sko på samme nettsted.

http://www.finn.no/finn/torget/gisbort/resultat

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Takker så mye for svar sålangt :)

Dette må å kjøpe brukt fungerer for meg, spesielt når det er snakk om hvitevarer. Satser på å få spart opp til 50k til sommeren så får vi se om jeg finner meg en leilighet. Satser på en leilighet med ihvertfall strøm, vann og bredbånd er inkludert. Da er det jo mindre ting å holde styr på per mnd.

Hvis dere har noen tips / triks som gjør det lettere å bo i hybel / liten leilighet kom gjerne med det ;)

Mulig damen flytter inn også med meg, så da blir det jo kanskje litt ryddig og noen å dele leia med. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...