Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ha meg som medeier = billig forsikring?

Anbefalte innlegg

HeiHei

Jeg skal kjøpe min førstebil snart (Jeg fyller 18 om noen uker). Og har tenkt å ha en volvo 740 som har gått 240 000km, 1987 modell. Jeg fikk tips av en kollega på jobb åssen jeg skulle forsikre min første bil men skjønte det ikke helt. Hvis jeg skal registrere meg selv som eier av bilen så vil det koste rundt 20 000kr i året :o Men kollegaen min mente at hvis jeg registrerer bilen i f.eks. min mors navn og meg selv som medier så kan jeg fremdeles kjøre bilen, få en billig forsikring og tjene opp bonus? Kan noen se feil i min mester plan?:p hehe, bare kom med bedre forslag eller meninger XD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ganske bestemt på at det var en billig måte å forsikre bilen på slik at jeg kunne tjene opp bonus. Kollegaen min mente at jeg kunne begynne å spare opp bonus før jeg var 18 og faktisk kjørte bilen ved å gjøre det på denne måten. Men gjerne fortell om egne erfaringer om hva som var billig for dere.

Men når jeg står som medeier blir ikke jeg også regnet som en eier av bilen og kan tjene opp bonus?

Jeg beklager det gjaldt faktisk en 240 volvo (så på det for en stund siden). Det var en kalkulator på internett , der jeg skrev inn alt om meg sjøl og fikk ca 20 000kr i året for en helt vanlig 240. Nå er ikke jeg en forsikrings ekspert så det kan godt være at dette var noe søppel av forsikrings selskap. Min kunnskap er ivertfall at det er for dyrt, for meg å stå aleine om forsikring. Derfor jeg spør om en "lur måte" å forsikre på :p

Endret av steff1232145
Lenke til kommentar

Forsikrings-selskaper går etter statestikk alene.

740/240=ungdomsbil=mye skader=høy forsikring.

Det hjelper helt klart å ha forsikringen i noen litt eldre sitt navn, men du taper da bonusen du ville opparbeidet deg.

Men, for en ungdomsbil med svin-dyr forsikring kan det lønne seg.

Lenke til kommentar

Det høres dyrt ut, har du valgt kasko på beregningen? På en gammel bil med lav verdi trenger du kun ansvarsforsikring. Skader som dekkes av kasko forsikring er ofte såpass kostbare at ikke lønner seg å betale flere tusen ekstra i året for kasko.

Kjører du av veien og ødelegger bilen for 20.000kr vil det ikke lønne seg med kasko på en gammel bil. For det første betaler du mye mer i året(ofte det doble iforhold til ansvar). Du må ut med egenandel, vanligvis 4000 kr. Du taper også bonus, noe som gjør at du må betale enda mer i forsikring i årene som kommer.

Da kontakt med 4-5 forsikringselskaper, da finner du fort ut hvem som kan tilby deg billigste pris. Er du medlem av NAf, lo eller andre organisasjoner kan du få litt rabatt.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Før så var det slik at hvis din mor f.eks har 70% forsikring, så får hun også 70%-pris på bil #2, uasnett hva den "egentlige" bonusen var.

Så med denne metoden kunne man da ha en forelder som medeier, betale 70%-pris, og nå man da så hadde opptjent endel bonus-år kunne man overføre denne bonusen til egne barn (prisen følger "hovedforsikringssatsen" mens opptjeningsår følger kjøretøyet hvis du forstår) - Jeg brukte dette selv, og når jeg kjøpte meg ny bil etter denne første (vel, det var vel egentlig den andre :p) så kunne min far overføre 50% som jeg hadde opptjent på bilen han var medeier i (over 5 år)til meg.

problemet er at jeg tror man ikke lenger kan overføre bonus til familimedlemmer, slik at denne muligheten er borte.

Lenke til kommentar

mmh

Jeg har nå ringt rundt til forskjellige forsikrings-selskaper og fant ut at gjensidige var den billigste for meg å forsikre en volvo 740. Der jeg stod som eier av bilen og kan tjene opp bonus (dette var ansvar forsikring). Da kom prisen på 9600,- (ved 8000km) og 10900,- (ved 12000km). Jeg spurte også om min metode for å stå som medeier men dette gjaldt visst bare samboere (som ikke er mitt tilfelle). Jeg kunne få prisen ned til 7000,- ved å ha det på foreldrene mine men da ville jeg ikke tjene opp noe bonus.

Jeg er fremdeles interesert i å vite hvordan dere forsikret bilen så bare skriv :D

Lenke til kommentar

Jeg forsikret den på meg selv når jeg var 18, kosta omtrent 10.000kr for ansvarsforsikring på en 1985 golf 1,6. Senere kjøpte jeg en 1994 golf gti, den koste da med litt opptjent bonus 11.000 med ansvar, kasko kostet hele 24.000kr

For å plage deg litt, så kan jeg nevne at jeg betaler 6500 for Toppkasko på 2 biler idag :p

Endret av trra
Lenke til kommentar

hadde forsikring og bil på foreldrene til jeg var sånn 22 år, før jeg kjøpte egen bil, godsnakket med forsikrings-selskapet og fikk starte med 30% samt veldig billig forsikring.

betaler nå rundt 7000 for full kasko med 50-60%

dette er en 2006 model Smart Roadster Brabus Exclusive(utrolig festlig bil)

som jeg har sagt, statestikk teller sykt mye...

Lenke til kommentar

Okey, høres ut som en billig "forsikring" i mine øyne ikke finnes for 18 åringer :p

Jaja takk for forslag. Får nok bare bite tenna sammen og gå for en forsikring rundt 10 tusen :S

Men en ting til, bør jeg forsikre den billigere uten bonus eller dyrere slik at jeg kan ha bonus. Jeg har mange år igjen i studiene mine så jeg kommer ikke til å kjøpe en dyr bil snart :p

Lenke til kommentar

Jeg har blitt hekta på å ha bakhjulstrekk, da er valga mine begrenset mellom bmw, volvo og mercedes. BMW er for dyrt å få en grei/virkende bil (for meg ivertfall) og det er dyrt for deler. Volvo er så enkle/pålitelige og billige så derfor virket valget enkelt for meg. Men for all del kom med forslag ;)

Lenke til kommentar

Jeg har blitt hekta på å ha bakhjulstrekk, da er valga mine begrenset mellom bmw, volvo og mercedes. BMW er for dyrt å få en grei/virkende bil (for meg ivertfall) og det er dyrt for deler. Volvo er så enkle/pålitelige og billige så derfor virket valget enkelt for meg. Men for all del kom med forslag ;)

Prøv prisen med en annen volvo enn 240.

240 er jo rånebil nr 1, derav prisen på forsikring...

Test med f.eks 850 i stedet, jeg vet ikke, men godt mulig den er betydelig billigere...

edit: 850 har feilhjulsdrift, så den er vel uaktuell, men finn noe annet enn 240 og 740 som du er fornøyd med og sjekk prisen

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Ja jeg er enig at det er en rånebil. Men 240, 740, 940 og sikkert flere er veldig billige biler med bakhjulstrekk og som fungerer. Halvparten av 18 åringene i Norge har sikkert en volvo men det er gode grunner :p Nå som jeg ser etter en førstebil så er volvo det som passer meg best.

Men ja pågrunn av at flere tenker som meg så er jo forsikringen ganske dyr. Men mannen fra gjensidige nevnte at det var en ganske billig bil å forsikre (hans mening) pga. dens solide konstruksjon. Så en mercedes 190 kan kanskje være dyrere for meg å forsikre (bare en tanke) :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...