Soroloth Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Jeg har nettopp bygget et nytt system og vurderer nå å kjøre Sli på gtx 570 som jeg allerede har 1 av. Problemet mitt er at jeg tror jeg da muligens har for liten strømforsyning, jeg kjøpte en 750 watts strømforsyning som jeg fikk opplyst burde være tilstrekkelig, men fikk senere høre at nvidia sine kort drar i overkant mye strøm. Systemet mitt ellers er Antec 1200 kabinett, i7 950 prosessor, EVGA Sli3 hovedkort og en 2Tb WD black disk samt en 120Gb corsair SSD og 6Gb med Corsair Dominator minne. Har jeg overhodet mulighet til å kjøre Sli med denne psuen eller burde jeg ikke risikere det? Lenke til kommentar
fflex Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Dersom du har en kvalitets PSU ala Corsair feks, så bør det gå helt fint. Lenke til kommentar
Empathy Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Ja, oppgi produsent og om den er sertifisert til bronze, sølv eller gull av 80plus.org Er viktig informasjon og hjelper oss med å hjelpe deg. Men normalt sett skal jo en 750 watt's strømforsyning være nok til 2 stk GTX 570 i SLI. Tross alt drar ikke 570 noe spesielt mye strøm i det hele tatt. Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Tror det skal gå fint med den du har. Lenke til kommentar
Soroloth Skrevet 4. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2011 Jeg har en Corsair 750 Modular Gold. Link: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=600425 Hvordan har eventuelt "silver, gold" osv noe å si? Er ikke watten likevel konstant? Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 (endret) Har jeg overhodet mulighet til å kjøre Sli med denne psuen eller burde jeg ikke risikere det? Et GTX580 SLI system drar 620W fra veggen under load i følge denne testen, se nederste graf: http://www.geeks3d.c...x-570-launched/ Samme system med GTX570 SLI vil dra ca. 50Watt mindre, altså omkring 570Watt (pussig at det ble 570) hvis man ser på kortens TDP, link: http://www.geeks3d.c...r-tdp-database/ Tenker det vil gå helt kanon med den PSUen du har. Gull, sølv og bronze sier noe om hvor effektiv den er, og din er i ypperste klasse! Endret 4. januar 2011 av -alias- Lenke til kommentar
Empathy Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Jeg har en Corsair 750 Modular Gold. Link: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=600425 Hvordan har eventuelt "silver, gold" osv noe å si? Er ikke watten likevel konstant? Aldri bytt ut den der, om du ikke skal gå for 3x SLI. Den er det pure gull. Den er ekstremt effektiv (90%, tror jeg?) og ikke vær redd for at den ikke takler et SLI oppsett med GTX 470. Så som alle andre nevner her, du er good to go! Lenke til kommentar
Soroloth Skrevet 4. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2011 Ifølge flere steder jeg har lest tar resten av systemet rundt 200watt, da spesielt om man har en rimelig kraftig prosessor osv. Og sett at man overklokker gpuene legger man gjerne til en 200 watt til, med 4+2+2 blir det ikke veldig i grenseland? Som sagt vet jeg ikke helt hvorvidt dette med gold/silver osv har noe å si, men å overstige watten vil vel likevel ikke være en god ting? Hadde vært fint med en betryggende forklaring som forhåpentligvis beviser meg feil^^ Lenke til kommentar
fflex Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 (endret) Det vil gå fint, det er ikke mer å si om det... Our test system is based on a power hungry Core i7 965 / X58 system. This setup is overclocked to 3.75 GHz. Next to that we have energy saving functions disabled for this motherboard and processor (to ensure consistent benchmark results). On average we are using roughly 50 to 100 Watts more than a standard PC due to higher CPU clock settings, water-cooling, additional cold cathode lights etc. Measured power consumption System in IDLE = 218W System Wattage with GPU in FULL Stress = 578W (altså totalt strømbruk for PC'n med GPU (grafikk) under full stress http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-570-sli-review/13 Endret 4. januar 2011 av fflex Lenke til kommentar
Soroloth Skrevet 4. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2011 Jeg er vel kanskje i overkant forsiktig her, men har også alltid likt å virkelig være på den sikre siden.. x) Leste på den testsiden du linket: GeForce GTX 570 in 2-way SLI A second card requires you to add another ~225 Watts. You need a 750+ Watt power supply unit if you use it in a high-end system (800+ to a KiloWatt is recommended if you plan on any overclocking). Når grensen ligger på 750 watt, altså akkuratt det jeg har, så er det litt sånn.. skal/skal ikke. Testen har kanskje ikke tatt med effekt i betraktningen? Huff... What would happen if your PSU can't cope with the load? Here are some pointers: bad 3D performance crashing games spontaneous reset or imminent shutdown of the PC freezing during gameplay PSU overload can cause it to break down Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Det er veldig på grensen ja. Men nå er det sjeldent en maskin presses til peak performance, så du kommer nok helskinnet ut av det. Lenke til kommentar
Empathy Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Du sier "overklokking av GPU'ene blir enda 200watt". Med 2 skjermkort må du dermed overklokke hvert av dem så høyt at hvert kort trekker 100 mer watt i strøm. Og DET skal mye til mtp hvor mye watt dette kortet drar under full load, spesielt ettersom temperaturen uansett legger begrensninger for overklokkingen. Dessuten - hvorfor overklokke skjermkortene? Redd for manglende kraft i spill med 2 stykk GTX 570? Strømforsyningstester skjer ofte under full stress og full load og hva faen - med andre, under slik bruk hvor du tyner kortet og skviser ut krafta. Et high-end system er jo sikkert også annerledes i USA enn i Norge mtp prisforskjellene. Gå på en hvilken som helst PC side fra USA (cyberpower PC), velg en modell og konfigurer. Du blir overrasket hvor ekstremt mye du får for pengene iforhold til norske nettbutikker. 750 watt av typen Corsair AX vil være nok. Om du skulle oppleve at det ikke er det, noe jeg strengt talt ikke tror skjer, kjøp en 850 watt. Simple as that. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Et high-end system er jo sikkert også annerledes i USA enn i Norge mtp prisforskjellene. Gå på en hvilken som helst PC side fra USA (cyberpower PC), velg en modell og konfigurer. Du blir overrasket hvor ekstremt mye du får for pengene iforhold til norske nettbutikker. OT alert! Det har nok mer med inntekt, skatter og avgifter å gjøre Et high end system i USA er et high end system i norge. Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Du har da unnlatt følgende tekst: We simply stress the GPU, not the processor. (slik at ytterligere noen watt på påregnes) og: 800+ to a KiloWatt is recommended if you plan on any overclocking Nå er heller ikke tallene som er oppgitt hva PSU'en leverer, men trekk fra vegg. PSU benyttet er en uspesifisert 1200W som sannsynligvis har noe fartstid, slik at den neppe er av de mest effektive. Det er da grunn til å anta at PSU'en leverer ca 500W før eventuell last av CPU. Lenke til kommentar
Soroloth Skrevet 4. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2011 Så alt i alt vil dette gå veldig fint? Er ikke det at jeg har de store planene om å overklokken, nå har det seg jo slik at gtx serien har relativt lav stock-clock, 570 er på 732/1464, men tviler på det blir nødvendig med noe særlig overklokking med to av disse kortene. Jeg kjører nå Crysis på fullt og full AA og alt med ca 30-40 fps. Merker igrunn ingen forsjell om jeg overklokker eller ikke og overklokket helt opp til 850/1700 så går ut ifra klokken ikke har alt i verden å si heller. Poenget mitt er hvertfall at det er villt nedsig om det blir en nedgang i systemytelse pga psuen ikke strekker til, derfor jeg vil være helt sikker på at dette går, og da går bra også^^ Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 To GPUer vil ha godt av litt overklokking av CPUen, da bare klokker du den og deaktiverer Hyper Threading, så blir ikke det noe problem Du må selvfølgelig ikke om du ikke vil, men du kan vinne noen fps på det. Lenke til kommentar
Empathy Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 To GPUer vil ha godt av litt overklokking av CPUen, da bare klokker du den og deaktiverer Hyper Threading, så blir ikke det noe problem Du må selvfølgelig ikke om du ikke vil, men du kan vinne noen fps på det. Hyper Threading er jo i tilegg ikke nødvendig om man skal game, er det ikke slik? Men nå går vi over på overklokk av CPU og lignende, litt OT, men om trådstarter ønsker svar på slikt er det jo ikke noe problem. i7 er jo uansett en veldig overklokksvennlig prosessor. "men fikk senere høre at nvidia sine kort drar i overkant mye strøm" Så nettopp denne linja fra førsteposten. Lurer på hvem du har hørt det av, GTX 570 har et meget pent forbruk av strøm Men når det gjelder om det er nødvendig å overklokke GPU'ene. Mhjnei, ikke når vi snakker ytelse i spill og det er jo der skjermkorta skal prestere. Om ett GTX 570 kjører Crysis på fullt med full AA på 30-40 FPS så er det jo ikke noe problem - enda et kort i SLI vil jo gi ekstrem ytelse. Nå snakker jeg rett og slett om den vanlige brukeren - tjener du noe på i merkbar ytelse ved gaming ved å overklokke 570? Overklokk heller prosessoren. Det går bra skal du se, kanskje du blir enda tryggere om jeg slutter å bra ord som "vel" og "kanskje" osv. Strømforsyninga holder. Dessuten - vi snakker Corsair og deres mest kvalitetssikre serie. De holder sikkert i 3 år, selv om du belaster den 750 watt'en med 749 watt heletiden :!: . Eller så kan du jo finne en enkel strømforsynings kalkulator på nettet - da finner du fort ut hvor mye du trenger og blir kanskje litt mer beroliget enn våres garantier. For å si det slik - En Corsair AX 750 watt holder lenger enn en middels god produsent med en psu på 850 watt. Og når en test tilogmed sier følgende om strømforbruket til et high-end system med 570 i SLI - System Wattage with GPU in FULL Stress = 578W - da skjønner selv bestefar at han er på den trygge siden. Lenke til kommentar
Soroloth Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 "System Wattage with GPU in FULL Stress = 578W" Dette sitatet hjalp på og lettet meg faktisk en hel del, dette da helt til jeg leste annbefalingene til personen som skrev innlegget. Jeg er jo også klar over at vedkommende antagelig overdriver litt for å ikke få ødelagte strømforsyninger på samvittigheten, men "A second card requires you to add another ~225 Watts. You need a 750+ Watt power supply unit if you use it in a high-end system (800+ to a KiloWatt is recommended if you plan on any overclocking" Fikk meg jo til å gå tilbake til den gode gamle tvilen Det går vel forhåpentligvis bra, men strømforsyninger sies jo også å yte merkbart bedre ved 50-70% load, og en nedgang i generell systemytelse er jo noe jeg ikke ser så lyst på x) Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 (endret) Det er ikke det at systemet vil yte noe dårligere, men PSUen i seg selv, utnytter mindre watt av det den trenger fra veggen, det betyr at det kommer mer varme fra PSUen, og ganske mye mer bråk. Men det er alltid lurt å ha litt å gå på. Skal jo litt til at både CPU, og begge GPUene er i 100% load. Spørsmålet går jo også mye på hvor mange watt 12V railen kan levere. I utgangspunktet er jeg litt skeptisk. Kjørte dog tidligere en i7 930 på 4Ghz og to overklokka 5870er. Overklokka hadde de nok helt sikkert noe alla 220 W ved maks load. (stock 5870 trekker ca 190 W.) Endret 5. januar 2011 av Maccan Lenke til kommentar
Empathy Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Det er ikke det at systemet vil yte noe dårligere, men PSUen i seg selv, utnytter mindre watt av det den trenger fra veggen, det betyr at det kommer mer varme fra PSUen, og ganske mye mer bråk. Men det er alltid lurt å ha litt å gå på. Skal jo litt til at både CPU, og begge GPUene er i 100% load. Spørsmålet går jo også mye på hvor mange watt 12V railen kan levere. I utgangspunktet er jeg litt skeptisk. Kjørte dog tidligere en i7 930 på 4Ghz og to overklokka 5870er. Overklokka hadde de nok helt sikkert noe alla 220 W ved maks load. (stock 5870 trekker ca 190 W.) Men å kjøpe helt ny PSU når han har en til god kvalitet allerede? Selvfølgelig om han har råd, men kan jo prøve med 750 watt først. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå