Gå til innhold

AMD Fusion er her

Anbefalte innlegg

Wow, her var det fryktelig mye kunnskap, som er langt over hva jeg klarer å henge med på.

Kan noen derfor forklare meg om de nye dobbelkjerneprossessorene i mobilene? Hvordan yter den 1GHz-CPUen imot en av dagens 2-kjerne CPUer og hvor langt tilbake i tid må man for å få tilsvarende kraft? (Jeg antar på en måte at disse er mindre kraftige enn hva man plasserer i en PC)

Må man tilbake til Socket 939 og de første dobbelkjernene? Eller er den helt på nivå med en i5-prossessor med to kjerner på 1GHz? Noen som kan sette det litt i perspektiv for meg, siden det her yngler med kunnskap? :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mobiltelefon/pad cpu-er er gjerne ARM(risc) baserte. og nesten alle cpu-er for laptop og desktop er x86 baserte. hastigheten cpu-en jobber i har fått mindre å mindre å si for ytelsen. de har fått stadig mer effektive design og instrukser. og gjør at ARM og x86 baserte cpu'er er ekstremt vansklig å sammenligne med tanke på bruksområde, instuksjons-sett og programvare. begge har svake og sterke sider mot hverandre. du finner sikkert noen diskusjoner rundt temaet andre steder på forumet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Komplett tar seg nok godt betalt, men så får man jo også råere hardware enn et tilsvarende mini-ITX hovedkort med Atom og Ion2. Blant annet SATA 6 Gbps, mulighet for inntil 8 GB ram, med mer. Uansett regner jeg med at Komplett setter ned prisen etter hvert som andre kommer på banen. Ikke at Komplett bruker å være billigst uansett.

Har dere forresten funnet flere Fusion-produkter i nettbutikker her til lands?

Lenke til kommentar

Vil også tro at et kort med heatpipekjøling vil være dyrere enn løsninger med minikjøleren vi har sett bilder av.

Asus E35M1-I Deluxe koster 1229,- hos billigste nettbutikk ifølge prisguiden. Hvis vanillavarianten blir tilgjengelig for ned mot 800,- vil jeg påstå det er et godt kjøp.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Virker som E350-produktene er en del overpriset nå. Kanskje ikke så rart siden de fortsatt ikke er tilgjengelige, men fortsatt over det jeg forventet. Ifølge Anand forventer både han og AMD at standardkortene (uten Wifi, Bluetooth ++) vil gå for $100, noe som skal bety 800 kr i Norge. Så det lønner seg neppe å bestille noe nå, vent til tilgjengeligheten er god.

Forresten, noen som føler seg kompetent til å ta en grov sammenligning mellom Zacate E-350 og Athlon XP 1700+? Mulig oppgradering av foreldres PC på gang.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...