DementedAlbino Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Har nå muligheten til å bytte ut mitt D70 med et D3100 for den fine sum av 2000 kroner. Jeg er veldig usikker, for 2000 kroner er nå fortsatt 2000 kroner. Så er dette noe jeg absolutt bør kaste meg på, eller vil det ikke utgjøre den store forskjellen? D70 er jo etterhvert en god del år, og har blitt flittig brukt de siste 4 årene her, og det er nok ikke lenge før nytt kamera må på plass uansett vil jeg tro. Håper på rask tilbakemelding her da dette tilbudet kun står til klokken 21 i kveld. Lenke til kommentar
se# Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Du vil få en kraftig oppgradering av bildekvalitet + at D3100 har video, men ergonomi , byggekvalitet, bufferstørrelse osv blir en nedgradering. Du får heller ikke autofokus med D3100 på objektiver uten innebygd motor. Det er ikke mulig å si om dette er lurt akkurat for deg uten å kjenne dine krav til kamera bedre. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 4. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2011 Du vil få en kraftig oppgradering av bildekvalitet + at D3100 har video, men ergonomi , byggekvalitet, bufferstørrelse osv blir en nedgradering. Du får heller ikke autofokus med D3100 på objektiver uten innebygd motor. Det er ikke mulig å si om dette er lurt akkurat for deg uten å kjenne dine krav til kamera bedre. Bruk er alt mulig, og mye aktiviteter med ungene, turer på fjellet og ellers der det skulle passe å ta bilde ute på farten... Hva vil det si at det har mindre bufferstørrelse? Og tap av autofokus, vil det si at jeg ikke kan bruke mine nåværende objektiver videre på nye kamera? Tenker da på 18-70mm som fulgte med D70 og mitt Nikon 55-200mm . http://www.netonnet.no/art/foto/objektiv/objektiv-nikon/nikon-af-sdx55-2004-56gedvr/115871.4570/ Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Nikon har to metoder å drive autofokus på. Den originale (som kom på 80-tallet) var via en motor i huset. Den nye metoden er via en motor i objektivet. D70 kan autofokusere med begge typer AF, D3100 kan kun autofokusere med de nye objektivene da det ikke er en motor i huset. De objektivene som du har, er av den nye typen, og du vil fortsatt ha autofokus. Lenke til kommentar
tkorsvold Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 (endret) Slå til på flekken! D70 er såpass utdatert at det ikke er verdt noe særlig lenger. D3100 derimot har mye bedre oppløsning, bedre skjerm og mye bedre egenskaper ved høy ISO. (men du mister muligens fokus på AF-D objektiver). Tror du beholder autofokus på 18-70-objektivet ditt, og i hvert fall på 55-200mm. D3100 koster 4300 (huset) på billigste nettbutikk. Det vil si at du får over 2000kr for ditt gamle hus. En god deal! T Endret 4. januar 2011 av tkorsvold Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Bufferstørrelse har med hvor mange bilder du kan ta i serie før ting går treigt. Tar du ikke mange seriebilder, så er det ikke relevant. D3100 er merkant mindre enn D70 - så det kan godt hende at du ikke synes det ligger like godt i handa. Alternativt så synes du det er helt greit. D70 har to innstillingshjul og et display på toppen av huset. D3100 mangler dette displayet og har kun et hjul. Om dette er viktig eller ikke for deg; det må du bestemme selv. Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 evt kan du slå til også selge et ubrukt D3100 hus til 3,5k på bruktmarkedet. Lenke til kommentar
se# Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 (endret) Ut fra det du skriver høres det ut som D3100 kan fungere rimelig greit for deg, så lenge du ikke har noe imot å gå fra et relativt stort og solid hus til et lite et i plast. Hvis du er sikker på at tilbudet er seriøst oppfatter jeg at du får mye for pengene. Endret 4. januar 2011 av se# Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Ikke noe å lure på spør du meg, du vil oppleve betydelige oppgraderinger på nær sagt alle fronter. Merkbart høyere oppløsning, 14- vs. 6Mp Betydelig oppgradring av AF system, 11punkts 3D Tracking vs. 5 punkts AF-C Betydelig oppgradert Automatisk Hvitbalanse (mye mye mye bedre innendørs) Mye bedre auto ISO implementasjon Bedre og med omfattende menysystem Bildekontroller Bedre skjerm (grunn alene til å bytte) Lenke til kommentar
Anew Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 (endret) D3100 gir, som det er nevnt oppi her, mye bedre bildekvalitet enn D70 (også i godt lys) og mye dårligere brukskvalitet (med unntak av skjerm). Edit: Glemte at D3100 har fått kraftig AF-oppgradering fra D3000. Det har unektelig en del å si. Det gjør ting litt bedre, men det er fortsatt et ganske kjipt verktøy sammenlignet med D70. Personlig tror jeg ikke en aktiv fotograf vil være fornøyd med D3100 særlig lenge, om han er vant med D70. Vurder heller å legge litt mer penger i det, og plukk opp en D90, som går for en slikk og en ingenting på bruktmarkedet. Den har omtrent like god bildekvalitet som D3100, og omtrent like god brukskvalitet som D70. Endret 4. januar 2011 av Anew Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 (endret) D3100 er i en lavere utstyrt serie enn D70, som var mer i prosumer-segmentet D90/D7000 er nå. Så - det blir et mindre og kjipere hus, men det er tross alt seks år nyere, så en hel del ting er forbedret. Støtter forslaget om brukt D90. Endret 4. januar 2011 av Trondster Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 D3100 gir, som det er nevnt oppi her, mye bedre bildekvalitet enn D70 (også i godt lys) og mye dårligere brukskvalitet (med unntak av skjerm). Personlig tror jeg ikke en aktiv fotograf vil være fornøyd med D3100 særlig lenge, om han er vant med D70. Vurder heller å legge litt mer penger i det, og plukk opp en D90, som går for en slikk og en ingenting på bruktmarkedet. Den har omtrent like god bildekvalitet som D3100, og omtrent like god brukskvalitet som D70. Til tross for at jeg har blitt godt vant med D700 og D7000 - så hadde jeg ingen problemer med å bruke D3100, snarere tvert om. Lenke til kommentar
se# Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Svarene her illusterer hvor vanskelig det er å gi råd. Alle er enig i forbedring av bildekvalitet og diverse andre funksjoner, men når det kommer til ergonomi, byggekvalitet osv spriker meningene veldig. Ikke fordi noen gir dårligere råd enn andre, men fordi dette er subjektivt og til syvende og sist er det bare du som kan gjøre det valget. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Dra og kjenn på kameraet - kjenn om det er et du vil ha og kose deg med å bruke. Kjenn også for eksempel på en D5000 og en D90 og se om du vil investere i en brukt/ny sånn en i steden. Bare deg selv som kan svare - D3100 vil kunne ta framifrå bilder, men det viktigste er om du vil like å bruke det til å ta bilder, når du har vennet deg til et større hus. Og - det er det bare deg som kan svare på! 1 Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 4. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2011 Nå kjøpte jeg D3100, mest pga pris og pga alder på D70. Får teste det ut litt i morgen og se om det faller i smak. Like jeg det ikke så tror jeg ikke jeg vil ha noen problemer med å få solgt det igjen for samme pris som jeg ga for det. Etter å ha trykke litt på det her hjemme så kan jeg helt fint si meg enig i at hele kamerat virker mye billigere enn hva D70 gjør. Litt uvant å holde på pga størrelsen, men dette ser jeg ikke på som noe problem. Frem til nå har jeg ikke lært meg noen av funksjonene som var i D70, så nå med nytt kamera skal jeg starte helt fra grunn av og lære meg hva muligheter som ligger i kameraet. Når jeg så har kommet et stykke på vei med nybegynnerkameraet D3100 så kan jeg heller gå gradene ved oppgradering av kamera:-) Takker så mye for svar her inne. Forresten, en liten ting til. Hva skal jeg med disse ferittkjernene som fulgte med? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Hva skal jeg med disse ferittkjernene som fulgte med? De skal monteres på USB/TV ledning. De filtrerer bort høyfrekvent støy. Det er sikkert en og annen radioamatør som helst ser at du bruker dem men bortsett fra det så har de ingen praktisk betydning. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Frem til nå har jeg ikke lært meg noen av funksjonene som var i D70, så nå med nytt kamera skal jeg starte helt fra grunn av og lære meg hva muligheter som ligger i kameraet. Når jeg så har kommet et stykke på vei med nybegynnerkameraet D3100 så kan jeg heller gå gradene ved oppgradering av kamera:-) Du kan begynne med og lese den fin guiden "blender,lukker,iso og sånt",manualen har du allerede lest en titals ganger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå