Gå til innhold

Noka, ned i vekt uten å miste muskler?

Anbefalte innlegg

Hei. Har nå gått fra ca 75 til 85 kilo på noen mnd.

Har blitt litt større, men sliter med en BULK på magen og det er så slitsomt. Har startet på Noka sin milkshake diett, spiser det til frokost, lunsj og kvelden. Så spiser jeg vanlig middag.

En sånn shake inneholder litt over 200 kcal.

Jeg trener samtidig (RYP, 3-4 ganger i uka)

Hvor mye kan jeg regne med å ta av på en mnd?

Og jeg beholder musklene jeg har jobbet for, om jeg opprettholder treningen? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener nokas er bortkastede penger. Hvor mye proteiner inneholder en slik shake?

Om du skal gå ned i vekt må du gå i kalori underskudd, vil du bevare muskelmasse under dietten bør du også inneha et høyt proteininntak. 2 gram protein per kg kroppsvekt anbefales. Med din vekt ville jeg anbefalt et kalori inntak på underkant av 2000 dagen, med en spisedag i uka. Du bør også innta 150 g med proteiner daglig.

Kostholdet bør bestå av rene matvarer med stort proteininnhold.

Eksempel:

Protein: Kyllingfilet, egg, karbonadedeig, kyllingkjøttdeig, biff osv.

Karbohydrater: Havregrøt! Grovt brød, moderate mengder pasta og ris.

Fett: Avocado, nøtter, olje.

Lykke til! Gi meg tilbakemelding på næringen i noka shakes'ene :)

Lenke til kommentar

Som sagt, veier sånn ca 85-86 kilo.. Vil stramme opp magen og ta av alt det flesket som er der, er ellers tynn! Vil samtidig bygge muskler.

Jeg kjører RYP ekstrem muskelvekst programmet, 3 dager i uken.

Er det noen som vil hjelpe meg? Jeg vil fortsette å kjøre RYP og bygge, men hvilken måte skal jeg få av den stygge magen da?

Setter veldig pris på om noen kommer med noen tips :)

Lenke til kommentar

Du sier du trener RYP, da må du jo selv regne ut kaloribehovet ditt på TN.no. Alt du skriver er at du trener mye og drikker Nokas, og du mener at vi ut fra denne informasjonen skal vite hvor mye du går ned i vekt?

Når du skal ned i vekt anbefales 2,5-3 gram proteiner per kilo kroppsvekt, samtidig skal du ligge i kaloriunderskudd, og må derfor være svært nøye med resten av kostholdet ditt.

Lenke til kommentar

Som sagt, veier sånn ca 85-86 kilo.. Vil stramme opp magen og ta av alt det flesket som er der, er ellers tynn! Vil samtidig bygge muskler.

Jeg kjører RYP ekstrem muskelvekst programmet, 3 dager i uken.

Er det noen som vil hjelpe meg? Jeg vil fortsette å kjøre RYP og bygge, men hvilken måte skal jeg få av den stygge magen da?

Setter veldig pris på om noen kommer med noen tips :)

Den shaken din inneholder for mye karbohydrater og lite proteiner. Bytt den heller ut med en vanlig proteinshake.

Har du i det hele tatt lest RYP før du startet på programmet? De ber deg ganske konkret om å velge fettforbrenning eller økning av muskelmasse fordi bygging krever kalorioverskudd, mens slanking krever underskudd.

Du kan heller ikke punktforbrenne fett på magen. Når du går ned i fettprosent velger kroppen selv hvor den henter fettet fra. Når du har mistet nok fett vil magen etter hvert forsvinne.

Lenke til kommentar

TN har brosjyrer på nettsiden sin med treningsprogram OG tips til kosthold, sunne oppskrifter og hvordan gå ned i vekt. Bulk litt til, det er lenge til sommeren. Bygg muskler, så trenger du ikke være redd for å miste for mye muskelmasse til våren ettersom du har en del fra før.

FÅ i deg mye proteiner og nok kalorier. Du vil miste litt masse, men hvis du gjør ting rett og ikke kutter ned for mye kalorier så skal du klare å få gode resultater.

Lenke til kommentar

Hva bør man da gjøre om man vil gå ned i vekt samtidig som å bygge muskler , er det en umulighet ?

I tilfelle det ikke går ann , er det best å først bygge muskler for så å gå ned i vekt, eller er det best å gjøre det i omvent rekkefølge ?

Har samme styret når det gjelder magen, så spør jeg om det hjelper noe å ta mageøvelser for å brenne av litt fett der , eller vil det bare legge seg muskler som presser ut magen enda mer ? :)

Kanskje jeg har en hel del magemuskler i såfall :D

Lenke til kommentar

Hva bør man da gjøre om man vil gå ned i vekt samtidig som å bygge muskler , er det en umulighet ?

I tilfelle det ikke går ann , er det best å først bygge muskler for så å gå ned i vekt, eller er det best å gjøre det i omvent rekkefølge ?

Har samme styret når det gjelder magen, så spør jeg om det hjelper noe å ta mageøvelser for å brenne av litt fett der , eller vil det bare legge seg muskler som presser ut magen enda mer ? :)

Kanskje jeg har en hel del magemuskler i såfall :D

1. Det er ingen absolutte sannheter i noe av det jeg skriver under, dette er veldig farget av egne meninger og erfaringer.

2. Nybegynnere har mulighet til å bygge muskler samtidig som de går ned i fettprosent. Noe skyldes tap av fett, noe skyldes generelt høyere kroppsvekt (I form av muskler osv).

3. Større kalorioverskudd betyr ikke nødvendigvis større muskelvekst. For stort kalorioverskudd kan faktisk virke negativt inn på muskelvekst. For å si det sånn: 500 kcal overskudd kan være like effektivt som 1500 kcal overskudd. Når man tar i betrakning tiden man må bruke for å ta av det ekstra fettet fra 1500 kcal eksemplet, blir regnestykket lett.

4. Det er visse studier som kan vise til at forholdet muskler/fett i en oppbyggende fase er bedre hos slanke i forhold til feite.

5. Du kan ikke punktforbrenne fett. (Innenfor rimelighetens grenser - nei, det kan du ikke.) (Og nei, du vil ikke utenfor rimelighetens grenser :p )

6. Mange mener de har "gjenstridig fett", særlig da nederst på mage og rygg. 95% av tilfellene er ikke dette "gjenstridig fett", men rett og slett fett som alt annet fett på kroppen. Som Martin Berkhan nylig twitra: "What's with the ever-growing army of guys thinking they have "stubborn fat" at 15-20% body fat? Ain't no "stubborn fat". That's "fat fat." ", synes det oppsummerer det bra ;)

"Hva bør man da gjøre om man vil gå ned i vekt samtidig som å bygge muskler , er det en umulighet ?".

En god start vil jeg si er å gå over kostholdet sitt, øke kalori og proteininntaket noen hakk og begynne på et lineært treningsprogram ala 5x5, Ryp eller Myrevolution sitt nybegynnerprogram. Gjør du ting riktig bygger du snart muskler og med litt flaks går man samtidig ned i fettprosent.

Jeg tror det er viktig å starte med noe "feilsikkert" slik at interessen opprettholdes. Har du over 20% kroppsfett - start med slanking. Er du under 20% kroppsfett, start med bygging. Med litt erfaring fra noen måneders trening/kosthold er det lettere å velge sin egen vei fremover mot det du virkelig vil.

Moralen: Kom i gang med noe, gjennomfør det.

Lenke til kommentar

Heisann!

Husk at du mister noe av energi overskuddet når du går på underskudd! /logisk :D

Så bare en word of warning, kan gå utover din totale ytelse ved trening!

Dette vet jeg da jeg har sett det flere ganger :)

Men gjør det enkelt: tren i minst 1 år med tunge varierte vekter, press kroppen til nye høyder!

Om du gjør dette i et år minimum så er jeg ganske sikker på at resten av kroppen din vil dimensjonere seg bedre uavhengig av kulemagen..

mrk: ikke alle får til six pack magen !

Lenke til kommentar

Husk at du mister noe av energi overskuddet når du går på underskudd! /logisk :D

Nåja, nå er jeg selv i greit kcal underskudd (5000-9000 røffly i uka) uten å ha noen negative virkninger av det. Føler meg faktisk normal på "deff" når jeg følger leangains prinsippet siden adrenalinhormoner frigjøres av fasten og underskuddet.

Lenke til kommentar

Nåja, nå er jeg selv i greit kcal underskudd (5000-9000 røffly i uka) uten å ha noen negative virkninger av det. Føler meg faktisk normal på "deff" når jeg følger leangains prinsippet siden adrenalinhormoner frigjøres av fasten og underskuddet.

Alle reagerer selvsagt forskjellig :) Selv hadde jeg ikke noen problemer når jeg kjørte underskudd.. Men riktig nok for en kort periode.. Langsiktig er vel da en får mest negativ tilbakeføring?

Hvor lang tid/ kun en mnd ? Har Ts beregnet å bruke for å kvitte seg med unødvendig fett ?

Endret av blade_slayer
Lenke til kommentar
Selv hadde jeg ikke noen problemer når jeg kjørte underskudd.. Men riktig nok for en kort periode.. Langsiktig er vel da en får mest negativ tilbakeføring?
Vil si det er riktig å si det ja. Leptinbalanse er en ting du må ta stilling til når du begynner å komme lavt i fettprosent (vil det være riktig å si rundt 12% og lavere?), oppkarbing er løsningen på dette problemet. Selv planlegger jeg å spise lite karbohydrater (>100g) lørdag og søndag - for så å "karbe opp" på mandag. Mandagen er ofte den dagen jeg løfter tyngst, så å ha et skikkelig kick i kaloriene denne dagen er sikkert fordelaktig.Martin Berkhan fremhever at jo lavere ned i fettprosent du kommer - jo lavere bør kaloriunderskuddet ditt være. Altså kan tiden fra 6-5% bf ta like lang tid som 10-7% bf - eksempelvis. Vanlige bivirkninger ved såpass lav fettprosent uteblir visstnok ved å gjøre det slik. Selv har jeg ikke vært så lavt i fettprosent, så kan ikke supplere med egne erfaringer - enda ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...