Gå til innhold

Kortfortalt , Hva er forskjell mellom win 7 og vista?

18 stemmer

1. 1. Hvilken windows versjon mener du er best?

• Xp
      3
    • Vista
      0
    • Win 7
      14
    • Jeg vet ikke! (usikker)
      1
  2. 2. Mest praktisk?

• Xp
      2
    • Vista
      0
    • win 7
      16
      0
  3. 3. Raskest når det gjelder tunge programmer

• Xp
      4
    • Vista
      0
    • Win 7
      12
      2
  4. 4. Hva bruker du nå?

• Xp
      2
    • Vista
      0
    • Win 7
      16
    • Bruker ikke windows
      0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan jo ikke kalle ting rykter om Windows 7 nå ett år etter lansering. Uansett, Windows 7 vil oppleves inviduelt i forhold til maskinvaren du har tilgjengelig.

Har du en pc som er 5 år vil den selvsagt fungere dårligere enn en pc som er ett år.

Så er det jo andre ting enn prosessor som kommer inn, skjermkort, minne, harddisk hastighet (SSD kanskje). osv osv.

Vista slo aldri an, og kan sammenlignes med en lang "beta" prøving før Windows 7 ble lansert.

Windows 7 er raskere enn Vista, og fungerer stort sett mye bedre.

Hastighetmessig er Win7 mer på linje med XP, men om du kjører XP på eldre programvare vil selvsagt XP være raskest, og bruke minst ressurser, men så er XP 10 år gammelt da.

Windows 7 er fremtiden, Vista var et feilskjær og XP er historie. Skal du kjøpe nytt OS i dag er Windows 7 eneste reelle alternativ.

Personlig hadde jeg aldri lagt inn Vista på en pc, om jeg kunne velge Windows 7.

Eneste unntak er på MediaCenter pcen min, Windows 7 kranglet litt med hardware, samt noen nye funksjoner som jeg ikke likte. I stedet for å bruke mye tid på å se etter løsninger, la jeg Vista tilbake. Men det er også eneste årsak til at jeg kjører Vista på noen av mine pcer. Alt annet kjører jeg Win7 på.

Lenke til kommentar

Om du ikke bruker maskinen til å spille på, om du har mindre enn 3 GB med RAM etc, da kan du få en rask maskin ved å bruke XP.

Om du skal spille på den, eller har mer enn 3 GB RAM og om du er opptatt av sikkerhet osv, så går du for Win7.

Ser ikke noe poeng i det hele tatt å nedgradere Win7 til XP på en ny pc. Egentlig bare dumt.

Lenke til kommentar

Men hva prøver du å si, skal du kjøpe deg en liten og svak netbook pc? Da er XP kjappere stort sett ja, men slike pcer kan du hverken bruke til spilling og man har heller sjeldent mer enn 3 GB med RAM i dem.

En hver ny, skikkelig, pc, stasjonær eller bærbar som det er litt kraft i, vil ikke kunne greie å utnytte XP.

Men det føler som jeg snakker til døve ører. Du har jo tydeligvis bestemt deg.

For all del, velg et operativystem som er tatt ut av produksjon, som er 10 år gammelt, som har nærmere 120 oppdateringer ETTER SP3, som du ikke kan spille DX 10 og DX11 spill på, som mangler en masse ting som er bra å ha sikkerhetsmessig osv i dag, kontra da XP kom ut. Du risikerer at det ikke finnes drivere til XP for hardware til nyere pcer, og at hardwaren kanskje fungerer dårligere sammen med XP enn Win7.

Om du ikke kjøper deg slike svake netbooks eller en gammel pc, så er det virkelig ingen fordeler med XP.

Jeg gidder ikke å prøve å overtale deg noe mer i alle fall, du velger selv, men jeg synes det vil være et utrolig dårlig valg å bruke noe annet enn Win7 om du skal velge et MS operativsystem.

Lenke til kommentar

Windows 7 har hastigheten til XP, funksjonaliteten+ til Vista og er langt meir stabil enn begge.

Eg ser ikkje heilt kva poenget var med den videoen som vart posta. Eg har installert Win7 på ein del eldre maskiner som hadde XP utan at det har gått ut over ytelsen. Funksjonalitet og stabilitet er langt betre, Windows XP er historie for min del.

Lenke til kommentar

takk takk!

@myhken, det er ikke sånn at jeg påstår ting her , jeg bare spør siden jeg lurte på det... sier ikke at xp er raskere, men bare spurte...

Jeg har aldri tatt i bruk win 7 etter jeg testa vista & fant ut at xp var bedre. tenkte at win 7 ville vært noe av det samma som vista... men har jo ikke testa 7 så derfor ble jeg skeptisk der...

Det med harware,drivere og sånt kunne kanskje vært rimlig årsak til at det ville vært dårlig støtte for xp. så jeg er enig med der... :)

Lenke til kommentar

Jeg har aldri tatt i bruk win 7 etter jeg testa vista & fant ut at xp var bedre. tenkte at win 7 ville vært noe av det samma som vista... men har jo ikke testa 7 så derfor ble jeg skeptisk der...

Ingen grunn til det, Windows 7 er fullstendig overlegen Vista. Prøvd det før du dømmer.

Lenke til kommentar

takk takk!

@myhken, det er ikke sånn at jeg påstår ting her , jeg bare spør siden jeg lurte på det... sier ikke at xp er raskere, men bare spurte...

Det med harware,drivere og sånt kunne kanskje vært rimlig årsak til at det ville vært dårlig støtte for xp. så jeg er enig med der... :)

Men ærlig talt så skjønner du vel at et OS fra 2001, som kan kjøre på 256 MB med RAM, som kommer på en CD plate på under 700 MB er raskere enn Windows 7 som er fra 2010, som kommer på en DVD plate, som tar nesten 15 GB etter installasjonen, som har drivere for nesten alt inkludert osv osv, er noe tregere enn XP i visse situasjoner.

Men på de nyeste pcene med fire kjerns CPU og MASSE RAM etc, så vil XP slite med en del som drivere etc "out of the box" og du får ikke brukt DirectX 10 og 11 i XP, noe som gjør slik at du ikke får utnyttet de nyeste spillene og grafikk kortene.

Men om du har planer om å vente lenge kan det jo være at Windows 8 blir aktuelt for deg. Ryktene skal ha det til at det kommer ut neste år.

Lenke til kommentar

takk takk!

Men ærlig talt så skjønner du vel at et OS fra 2001, som kan kjøre på 256 MB med RAM, som kommer på en CD plate på under 700 MB er raskere enn Windows 7 som er fra 2010, som kommer på en DVD plate, som tar nesten 15 GB etter installasjonen, som har drivere for nesten alt inkludert osv osv, er noe tregere enn XP i visse situasjoner.

Men på de nyeste pcene med fire kjerns CPU og MASSE RAM etc, så vil XP slite med en del som drivere etc "out of the box" og du får ikke brukt DirectX 10 og 11 i XP, noe som gjør slik at du ikke får utnyttet de nyeste spillene og grafikk kortene.

Men om du har planer om å vente lenge kan det jo være at Windows 8 blir aktuelt for deg. Ryktene skal ha det til at det kommer ut neste år.

Da får jeg glede meg til lønna kommer =)

Skal egentlig bruke det mest til video-redigering & sånne ting... har en nåværende pc med, Intel p.4 3GHZ - 2.5 GB RAM - 80GB HDD (intern) (+ CA 4TB ekstern)

Tenker å kjøpe en med 6GB DDR3 RAM ,Intel Core 2 Duo

(Nr E5700 ) 3 GhZ. 1 TB intern S-ATA . denne skal vel greie seg fint til det meste?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...