Hobbytobben Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 (endret) Jeg har et Canon LEGRIA HF M31 som jeg vil ha en ekstern mikrofon til via 3,5mm jack-kontakten. Iht. manualen må dette være en kondensatormikrofon (med ekstern strøm/batteri)og ikke mer enn 3m ledning. Noen forslag på hvor jeg kan få tak i en slik? På forhånd takk! Endret 4. januar 2011 av Hobbytobben Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Denne micen er veldig god, og myyyye mindre enn Røde Videomic. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Denne micen er veldig god, og myyyye mindre enn Røde Videomic. Den mikrofonen bruker standard accessory shoe. HF-M31 bruker Canons mini hotshoe. Du må derfor bruke Canon DM-100 mikrofon. Den er litt dyr, men lyden er meget bra. Foten har gummidemping for å redusere vibrasjoner. Det er switch for 120° stereo, 90° stereo og shotgun mono-modus. Det følger med dead cat. Ikke kjøp DM-50 fordi dette også går på standard hotshoe. Jeg bruker selv en DM-100 til mitt Canon HF-S100. Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Denne micen er veldig god, og myyyye mindre enn Røde Videomic. Den mikrofonen bruker standard accessory shoe. HF-M31 bruker Canons mini hotshoe. Du må derfor bruke Canon DM-100 mikrofon. Ok. Ser det fins en overgang til canonfestet til kr 300,-. Men hvis det er hotshoe går man vel glipp av noen automatiske innstillinger ved bruk av zoom osv. Da er nok Canonmicen billigst og best i dette tilfellet. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Jeg så også overgangen. I praksis blir hotshoen gjort om til en coldshoe. Fordelen med DM-100 er at det ikke er noe av/på-knapp og noe batteri i mikrofonen. Og man trenger heller ikke å strekke en kabel. Det er ikke noe automatiske innstillinger med zoom på DM-100. Jeg har selv opplevd å fått noen opptak uten lyd fordi jeg glemte å slå på mikrofonen (Røde VideoMic). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå