Gå til innhold

Oppgradering og fordeler?

Anbefalte innlegg

Har ikke noe konkrete behov av å oppgradere noe i øyeblikket og det utstyret jeg har benyttes til natur, dyr, arkitektur, mennesker, steder osv. Det er en artig hobby og ikke jobb så jeg prøver å være litt økonomisk oppi det hele :-)

Er heller ingen proff men har ok oversikt over basis tingene som blender/lukkertid/dof osv.

Utstyr koster dessverre alt for mye og i jungelen av utstyr er det fort gjort å "trå feil".

Har idag :

Nikon D90

Nikkor 18-105 f/3.5-5.6G ED VR DX

Nikkor 10-24mm f/3.5-5.6G ED DX

Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6 AF-S VR

Nikkor 50mm f1.8D AF

Nikkor 60mm f2.8D AF

Nikkor 35mm f1.8G DX

SB-900(x2), kamera tripod.

Om jeg strekker budsjettet litt så kan 70-200 F2.8, 24-70 F2.8, D7000 være innen rekkevidde utover sommeren, men hva bør jeg oppgradere og hva vil jeg merke mest til om jeg oppgraderer til noe slikt (eller noe annet) sett utifra hva jeg har nå ?

Noen som har noen gode tips ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D700 og bedre blendere på både normalzoom og tele vil jo gi deg bedre bilder i dårlig lys, noe raskere autofokus og litt bedre byggekvalitet. Er det noe av dette du savner?

Hvis du tenker på å selge 70-300 mister du en del rekkevidde i teleenden.

Edit: Du vil jo goså miste en del i vidvinkelenden hvis du selger D90 og vidvinkelzoomen.

Edit2: Som Johnny kommenterte så jeg ikke siste nullen i D7000 og da faller jo flere av mine kommentarer bort. Hovedpoenget som gikk på hva du egentlig savner er imidlertid fortsatt relevant nok.

Endret av se#
Lenke til kommentar

D700 og bedre blendere på både normalzoom og tele vil jo gi deg bedre bilder i dårlig lys, noe raskere autofokus og litt bedre byggekvalitet. Er det noe av dette du savner?

Hvis du tenker på å selge 70-300 mister du en del rekkevidde i teleenden.

Edit: Du vil jo goså miste en del i vidvinkelenden hvis du selger D90 og vidvinkelzoomen.

D7000, ikke D700...

Hva bruker du mest, og hva savner du? Ingen vits å oppgradere det du bruker lite.

Lenke til kommentar

Hoi - her var det ikke lett å foreslå - du ser ut til å være rimelig dekket..

Her kommer det mye ut på hvilke brennvidder du bruker mest og hva du savner med utstyret ditt nå.

Vil foreslå å blant annet kikke på:

- Mer lyssterk normalzoom - 24-70/2.8 som du har sett litt på er creme de la creme, men hvis du ikke vurderer en eventuell overgang til fullframe ville jeg også kikket på AF-S 17-55/2.8G og andre lyssterke DX-zoomer. Tamron 17-50 uten VC er skarp, men enkelte har rapportert støyete og hakkete autofokus.

- Mer rettegnende vidvinkel - 24/1.4 kanskje det ypperste kremobjektivet her.

- Vet ikke hva du har av stativ, men kanskje nytt stativhode? Really Right Stuff er bra saker - gjerne med L-plate til huset.

- Filterrigg - hva med en Cokin Z eller Cokin P-holder, med grad-filtre og ND-filtre?

- Mer lyssterk tele - kanskje en 70-200/2.8, som du sier, eller en lyssterk 135/2?

- Fotokurs, fotobøker?

- Nytt hus. D7000 eller brukt proffhus?

Eller:

- Tiltshift-objektiv.

- Langt makroobjektiv til insekter, f.eks "Bugma" - Sigma 150/2.8 macro.

- Software - Lightroom, CS5, DxO.

- Fotobag - er veldig fornøyd med mine Think Tank'er.

- Overgang til fullframe?

Vurder også seriøst bruktmarkedet - det er mye fin optikk der ute.. :)

..Og ja - det viktigste: Ta flere bilder med det du har! Utfordre deg selv og test optikken du bruker minst. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Prøvde å gjøre lista litt kort så nevnte ikke stativ/bagger men Manfrotto 055xprob/0486rc2 ballhead, lowepro nova 5 aw og div andre bags/sekker, GP-1 gps, MB-D80 batt pakke + batterier, ML-L3 remote, MC-DC2, div pola filtere, Adobe CS5/LR3.3/DXO optics/photomatix lisenser osv. Lesestoff/videor har jeg nok av til å sysselsette meg i lang tid fremover, men motivasjon er litt so so :-)

Statistisk sett tar jeg vel mest bilder med 70-300mm mest fordi det er handy objektiv å tussle rundt med men også 10-24mm benyttes endel. Noe mindre i området 24-70 men hva det skyldes kan diskuteres (har jo kit 18-105 men synes den er noe svak i skarphet osv).

Mtp fremtidige innkjøp av optikk så vil jeg helst ikke låse meg fast helt til DX, men holde mulighetene åpne for FF (derav f.eks 70-300 jeg har).

Savner igrunn lite annet enn mer kunnskap, og mer skarphet i bildene.

Mer lyssterke objektiver er alltids praktisk men vil f.eks 70-200mm f2.8 gi merkbar bedre skarphet enn 70-300mm'n, fordi jeg kan leve med lysfølsomheten (ved å unngå å ta bilder av elg i mørket :-)

Mer konkret spørsmål, vil D7000, D300s f.eks gi bedre bildekvalitet (mere kontraster, skarphet osv) enn D90 klarer. "Video biten" o.l. ser jeg bort fra. Alternativt vil div F2.8 Nikon optikk være merkbart skarpere enn f.eks 70-300 eller 35mm f1.8 ?

Enig i Trondsters forlag om å ta mere bilder, jobber med den saken :-)

Et bilde tatt med 10-24mm, etter min mening ikke skarpt nok (ikke detalj redigert):

Sample

Lenke til kommentar

Du kan jo lese anmeldelser hos SLRGear og Photozone. Hos The Digital Picture kan du se sammenligningsbilder for objektiver, men ikke alle Nikkor-objektivene har 100% treff på fokus, ser det ut som.

Det er ikke så mye å hente i bildekvalitet på å oppgradere hus - D7000 har bedre dynamikk på lav ISO, men ellers blir bildekvaliteten som sådan omtrent det samme.

Skarphet - tipper du som mange (inkludert meg selv) er i overkant kresen på skarphet. Hvor stort skal du egentlig trykke bildene?

Synes bildet ditt er skarpt som bare det, jeg. :)

Ellers - tror det er gode fastobjektiver du er ute etter for eventuelt enda bedre bildekvalitet. Gode vidvinkler er dyrt. Du kan kikke på Nikons helt fantastiske, men store, tunge og dyre 14-24/2.8, eller Zeiss ZF.2 2.8/21.

Lenke til kommentar

Med det utstyret, ville jeg heller foreslaa; oppgrader fotografen. Reis til steder hvor det er spennende aa ta bilder. Kanskje fotokurs et eksotisk sted. . .

Naar du da finner konkrete ting du savner, da först er det tid til kanskje aa se etter nye objektiver. ;~)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...