Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Cipralex - bivirkninger


bytes

Anbefalte innlegg

[email protected]@

Enig med det du sier skal man kurer eller lindre en pågående psykisk tilstand som angst,sterk depresjon vil nok urter eller annen helsekost virke ganske lite..

 

Unntak finnes, spesielt en type b vitamin kan hjelpe på depresjon husker ikke hvilken i farta.

 

Jeg synes det er OK med SSRI men jeg synes leger skriver det altfor lett ut, burde være A prep register på slikt og holdt oppsyn med på lik linje som ritalin..

 

En godt kosthold som baserer seg på økologisk mat samt tilskudd som omega 3,spirulina,acai osv samt at man spiser minst 50% av maten RÅ vil gi deg et enormt overskudd til å takle det meste i livet :)

 

Stress

Dårlig mat

Ikke noe trening

Sitte stille mye

Alt dette kan føre til dårlig psykisk & fysisk helse.

Kjempefine ting du nevner her, men jeg kan si nå at jeg spiser sunt, økologisk, passer på å få i meg vitaminer og spirulina, chlorella, wheat grass, spiser raw food, vegetarmat også kjøtt - gjerne økologisk da, masse frukt og nøtter - har ingen mangel på noe sånt, spiser så å si aldri usunn mat med usunt fett i, spiser nesten ingenting med sukker, drikker gode koffeinfrie teer, trener to-tre ganger i uka bortsett fra når depresjonen/angsten er så ille at jeg ikke klarer komme meg ut døra fordi jeg ikke føler meg vel, jeg trener yoga hjemme med yoga dvd-er og drar på gratis meditasjonskurs to ganger i uka med mindre angsten er sterk, jeg har engasjert meg i å begynne å spille piano fordi jeg er glad i musikk, jeg omgås KUN mennesker som vil meg vel og som er posititve og oppløftende, men som en annen sa her, når man først ALLEREDE er blitt syk, så kan man nesten prøve hva man vil uten å klare å kjenne glede, lykke og motivasjon på innsiden. Jeg blir oftest skuffa når jeg prøver en alternativ behandling som hypnose, mindfulness, ja you name it.. Har prøvd en del ting- også hjelper det ikke. Det hjelper litt så klart. Men det er IKKE nok når hjernen er i ubalanse og ikke klarer å produsere lykkestoffer. Kostholdet er kjempeviktig. Trenig er superviktig. Gode venner og omgangskrets også. Men når man virkelig prøver og gjør det meste etter boka så oppdager man ofte hvor syk man faktisk er. Jeg har prøvd å unngå medisiner i mange år nå, fordi jeg ikke har villet ta det som en enkel løsning, men nå tenker jeg at jeg vil gi det en sjanse - for jeg kan ikke ha det sånn her lenger.. Det er jo bare blitt håpløst i tankene mine :-( Når man prøver til tross for at det er tungt og tøft og vanskelig og alikevel ikke får det bedre, da trenger man noe som kan hjelpe.. Så får det være litt skadelig da, det kan ikke være verre enn å ha så mye dårlige tanker og følelser! Nå skal jeg gi Cipralex en sjanse. 2dre dagen i dag. Er kvalm og veldig uvel. Litt ekkelt å vite at jeg går på medisiner men jeg gjør det jo ikke for gøy! Glad folk har gitt så fint bilde av hvordan det er i startfase og etterpå. Jeg håper denne medisinen kan hjelpe. Psyken kan bli syk. Alkurat som kroppen. Inlant kan hodet og kroppen hjelpe seg selv. Andre ganger trenger man medisinsk hjelp. Mvh, ei som nekter å gi opp!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er alltid like komisk når folk argumenterer mot piller men for en endring av kostholdet. For det å svelge, fordøye, og oppta en medisin er jo nettopp en endring av kostholdet! Riktignok i konsentrert form, men hva så?

 

Jeg kan nok tenke meg at noen vil si at piller ikke er naturlig. Det blir en alt for generell påstand, for det finnes mange piller mot depresjon som er ekstrakter av naturlige planter (mest kjent er kanskje johannesurt).

 

Spesielt komisk blir det når man mener at et "kjemisk stoff" ikke kan hjelpe mot depresjon, mens kostholdsendringer kan. Alle stoffer er kjemiske. Mat er også kjemiske stoffer. Ja, til og med økologisk mat. Hvis kjemiske stoffer ikke kan hjelpe mot depresjon så kan heller ikke sunn mat hjelpe.

jeg er enig. Har prøvd de naturlige depresjonsmidlene og jeg: gaba, relora, 5-htp og Niacin.. Spiser så sunt som bare det, og spiser spirulina, chlorella alt mulig, har den helsekosten i mitt skap (kan legge ut bilde) men NEI.. Det er jo ikke vitaminer jeg mangler eller næring - det er seretonin og endorfiner! Etter flere år med depresjons helvete har jeg nå bestemt meg for å gi medisinen en sjanse. Hva er det verste som kan skje!? Det kan ikke bli verre enn dette for meg.

 

Det virker bare dumt å si at Cipralex ikke vil gi mer energi, og så linke til en side som forslår 5-HTP. Fordi Cipralex og 5-HTP stimulerer nemlig de samme reseptorene i hjernen.

la bare ut linken som et eks på at man ikke alltid må ty til kjemisk framstilt medisin.

5-HTP er klassifisert som medisin i norge. Så argumentet med at det ikke er medisin holder ikke.

Noen produkter inneholder kunstig fremstilt 5-HTP, mens andre inneholder et ekstrakt (som de har ekstrahert ved hjelp av kjemiske metoder). Pillene du kjøper er altså kjemisk fremstilt eller behandlet.

 

Grunnen til at 5-HTP ikke er godkjent i norge er ikke mangel på virkning, men at det er mistanke om at store doser i skjeldne tilfeller fremkaller alvorlige og permanente bivirkninger (langt verre enn bivirkningene av cipralex, f.eks.). Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Eosinophilia–myalgia_syndrome

Lenke til kommentar

Det virker bare dumt å si at Cipralex ikke vil gi mer energi, og så linke til en side som forslår 5-HTP. Fordi Cipralex og 5-HTP stimulerer nemlig de samme reseptorene i hjernen.

la bare ut linken som et eks på at man ikke alltid må ty til kjemisk framstilt medisin.

5-HTP er klassifisert som medisin i norge. Så argumentet med at det ikke er medisin holder ikke.

Noen produkter inneholder kunstig fremstilt 5-HTP, mens andre inneholder et ekstrakt (som de har ekstrahert ved hjelp av kjemiske metoder). Pillene du kjøper er altså kjemisk fremstilt eller behandlet.

 

Grunnen til at 5-HTP ikke er godkjent i norge er ikke mangel på virkning, men at det er mistanke om at store doser i skjeldne tilfeller fremkaller alvorlige og permanente bivirkninger (langt verre enn bivirkningene av cipralex, f.eks.). Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Eosinophilia–myalgia_syndrome

jeg har prøvd 5-HTP. Jeg er fortsatt like deprimert. Har prøvd alle naturlige

midler og lagt igjen flere hundre kr på iherb.com. Ingen god effekt. Du kan få resten av de jeg har og se hvor "BRA" de funker. Ikke ved siden av bra kosthold funker de en gang. Kanskje de kan være forebyggende hjelp, men ikke når man først sitter i kjelleren.

Lenke til kommentar

Hei. Har nå gått på 5 mg daglig i 6 døgn

 

Merker mer angstfølelse nå enn før jeg starta. Har også vondt i ledd i føtter og høyre hofte.

 

Slappere enn før jeg begynte med tablettene, og litt tungpust innimellom. det kommer vel når angstfølelsen kommer.

 

har lest pakningsvedlegget og ser at alt dette kan være bivirkninger. Andre som har fått slike, og kan si noe om hvor lenge de vil pågå ?

 

mvh bytes

Jeg fikk Cipralex når jeg var i tenårene (14år ca.) kan ikke si jeg likte dem.

 

Det som er når man lider av angst og depresjon, (jeg har/hadde PTSD-diagnosen), er at depresjonen "overdøver" ofte angsten. Så når man fjerne depresjonen så blir Angsten mer fremtredende-

 

Leddsmerter fikk jeg ikke, men jeg fikk en "zombifisering" altså ble jeg "gladere"/mindre deprimert men jeg fikk ikke oppturer, så jeg gikk fra å kunne ha gode dager til å bare ha middels dager hele tiden. Så jeg kuttet dem ut, og fikk Fluoxitin istede, (jeg kan anbefale dem da har mindre bivirkninger, selv om du kan legge på deg av dem, så økt aktivitet er å anbefale for å motvirke den fetende ekkeften)

 

Lykke til!

 

-frank

Lenke til kommentar

Hei. Har nå gått på 5 mg daglig i 6 døgn

 

Merker mer angstfølelse nå enn før jeg starta. Har også vondt i ledd i føtter og høyre hofte.

 

Slappere enn før jeg begynte med tablettene, og litt tungpust innimellom. det kommer vel når angstfølelsen kommer.

 

har lest pakningsvedlegget og ser at alt dette kan være bivirkninger. Andre som har fått slike, og kan si noe om hvor lenge de vil pågå ?

 

mvh bytes

 

Jeg ble veldig flat i humøret. Ingen følelser. Ellers null sexlyst, konsenstrasjonsvansker, hukommelsesproblemer, osv. Varte til jeg bytta merke. Og merket jeg går på nå er ikke noe bedre. Men såklart, dette trenger ikke være bivirkninger av medisiner, men av depresjon.

Lenke til kommentar

Det med ambisjoner, kommer indirekte fra lavt serotonin nivå. Når en har mer av det, får en mindre ambisjoner, delvis også fordi dopamin nedreguleres, at det blir mindre dopamin, og dopamin er viktig i motivasjon, det samme er testosteron, og begge vil minke, kombinasjonen av P-piller og lykkepiller kan nok være negativt for sex lyst. Wellbutrin virker på en annen måte, med å øke dopamin, det virker bedre på inaktivitet og mangel på tiltak, mens SSRI er mer effektiv mot angst og tvangshandlinger. Slik at hvis en ikke er så plaget av angst, vil Wellbutrin virke bedre.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...