Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Cipralex - bivirkninger

bytes

Anbefalte innlegg

Etter 3 uker er nå bivirkningene borte, og begynner å kjenne litt av og til at disse tablettene virker.

Så håper nå det kjapt blir bedre humør, mer energi osv på meg

bedre energi vil det ikke gi deg, se på kostholdet der ligger løsningen.

hvis du trenger noe tips send meg en pm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

^lobotomering? Dersom pillene funker slik de skal, så vil ikke personligheten endre seg. Dersom en opplever slikt, så bør man finne andre piller.

For å fortelle om mine egne subjektive erfaringer (som ikke kan tas som bevis eller fakta), så kan jeg fortelle at det eneste jeg har opplevd er reduksjon av tanketåke, mindre hjertebank i det som er for meg stressfremkallende situasjoner og generelt mindre dysterhet. Eneste måten dette endrer min personlighet på er at jeg blir gladere til sinns- ikke fordi pillene tvinger meg til å være glad, men fordi en reduksjon av symptomer gjør meg i bedre humør. Jeg kan fortsatt kjenne negative følelser. Jeg har flere følelser generelt etter et halvt år.

Etter 3 uker er nå bivirkningene borte, og begynner å kjenne litt av og til at disse tablettene virker.

Dersom en lider av depresjon hjelper det ikke å "endre kostholdet".

Har du i det hele tatt noen kunnskap om depresjon og medisinering? Har du noen dokumentasjon som støtter påstanden om at det er som regel kostholdet som er problemet? Jeg vil heller si at kostholdet kan bli dårlig av en depresjon fordi en ikke lenger orke å spise eller lage mat, slik kan man se en korrelasjon.

Måten du omtaler kostholdet på gir meg assosiasjoner til alternativ medisin. Aka svada.

Endret av Dopamine
Lenke til kommentar

^lobotomering? Dersom pillene funker slik de skal, så vil ikke personligheten endre seg. Dersom en opplever slikt, så bør man finne andre piller.

For å fortelle om mine egne subjektive erfaringer (som ikke kan tas som bevis eller fakta), så kan jeg fortelle at det eneste jeg har opplevd er reduksjon av tanketåke, mindre hjertebank i det som er for meg stressfremkallende situasjoner og generelt mindre dysterhet. Eneste måten dette endrer min personlighet på er at jeg blir gladere til sinns- ikke fordi pillene tvinger meg til å være glad, men fordi en reduksjon av symptomer gjør meg i bedre humør. Jeg kan fortsatt kjenne negative følelser. Jeg har flere følelser generelt etter et halvt år.

Har du i det hele tatt noen kunnskap om depresjon og medisinering? Har du noen dokumentasjon som støtter påstanden om at det er som regel kostholdet som er problemet? Jeg vil heller si at kostholdet kan bli dårlig av en depresjon fordi en ikke lenger orke å spise eller lage mat, slik kan man se en korrelasjon.

Måten du omtaler kostholdet på gir meg assosiasjoner til alternativ medisin. Aka svada.

Det er mange veier til Rom. Bare fordi noen ikke vet om dem alle betyr ikke det samme som at de ikke er der.

Det finnes mye god forskning på området og medikamentell behandling er langt fra eneste måte å håndtere problemet på. Kostholdet er viktig. Samme med trening, livsstil og tankemønster, bare for å ta det mest åpenbare.

Lenke til kommentar

Det er mange veier til Rom. Bare fordi noen ikke vet om dem alle betyr ikke det samme som at de ikke er der.

Det finnes mye god forskning på området og medikamentell behandling er langt fra eneste måte å håndtere problemet på. Kostholdet er viktig. Samme med trening, livsstil og tankemønster, bare for å ta det mest åpenbare.

Har man depresjon som er fra fra mild til moderat, så er første valget psykoterapi, og da helst i form av kognitiv terapi. Dette er ikke eneste behandlingsform, men den som anbefales. Jo sterkere depresjonen er, jo viktigere blir medikamenter som del av behandlingen.

Alle medikamenter (mot depresjon) har bivirkinger. Bivirkningene varierer fra pasient til pasient, men som regel går de over eller minsker betydelig etter få uker. Mange må prøve ulike medikamenter før de finner et som virker bra uten å gi for store bivirkninger. Noen får så store bivirkninger at de velger å ikke bruke medikamenter.

Utenom psykoterapi og medikamenter anbelfales fysisk aktivitet, og visse andre tiltak. Disse tiltakene har som oftest siktemål å dempe følgeplager og forebygge tilbakefall, og styrke mestringsopplevelsen. Slike tiltak må tilpasses den enkelte pasients behov og forutsetninger. Kosthold kan være blant slik tiltak, og vi kan ikke se vekk fra at visse næringsmidler har positiv effekt på depresjon. Søvnhygiene er et annet område som oftest er viktig overfor personer med depresjon.

Mvh

Dag

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er alltid like komisk når folk argumenterer mot piller men for en endring av kostholdet. For det å svelge, fordøye, og oppta en medisin er jo nettopp en endring av kostholdet! Riktignok i konsentrert form, men hva så?

Jeg kan nok tenke meg at noen vil si at piller ikke er naturlig. Det blir en alt for generell påstand, for det finnes mange piller mot depresjon som er ekstrakter av naturlige planter (mest kjent er kanskje johannesurt).

Spesielt komisk blir det når man mener at et "kjemisk stoff" ikke kan hjelpe mot depresjon, mens kostholdsendringer kan. Alle stoffer er kjemiske. Mat er også kjemiske stoffer. Ja, til og med økologisk mat. Hvis kjemiske stoffer ikke kan hjelpe mot depresjon så kan heller ikke sunn mat hjelpe.

Lenke til kommentar

Min innvending er at kosthold alene skal være en slags mirakelkur for depresjon, det er det ikke. I kombinasjon med -nevnt over- så er det jo klart at skikkelig mat vil gi mer energi. Men som sagt var det ikke der innvendingen lå.

Å si om noe er bra eller ikke basert på hvor naturlig det er, er jo en logisk fallgruve i seg selv, ja.

Endret av Dopamine
Lenke til kommentar

For mange deprimerte vil kun kostholdsendring neppe føre til at en blir kvitt depresjonen. Men det vil kunne være med på å heve livskvaliteten og kan sikkert ha en generell gunstig helseeffekt som også kan føre til at man føler seg bedre, og sånn sett mindre deprimert.

Men som behandling av depresjon er det ikke tilstrekkelig.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

Det er alltid like komisk når folk argumenterer mot piller men for en endring av kostholdet. For det å svelge, fordøye, og oppta en medisin er jo nettopp en endring av kostholdet! Riktignok i konsentrert form, men hva så?

Jeg kan nok tenke meg at noen vil si at piller ikke er naturlig. Det blir en alt for generell påstand, for det finnes mange piller mot depresjon som er ekstrakter av naturlige planter (mest kjent er kanskje johannesurt).

Spesielt komisk blir det når man mener at et "kjemisk stoff" ikke kan hjelpe mot depresjon, mens kostholdsendringer kan. Alle stoffer er kjemiske. Mat er også kjemiske stoffer. Ja, til og med økologisk mat. Hvis kjemiske stoffer ikke kan hjelpe mot depresjon så kan heller ikke sunn mat hjelpe.

En skarp og valid refleksjon, men du må huske på at så godt som alle legemiddler er xenobiotiske, altså menneskeskapte kjemikalier som ikke finnes naturlig som går inn og som regel overstyrer en normal reguleringsmekanisme i kroppen. Er 100% for legemiddel så lenge man kan dokumentere f.eks en genetisk defekt eller langt framskredet degenerering av organvev som forringer normal fysiologisk funksjon, men jeg mener at mye medisin utskrives unødvendig og skaper flere problemer over tid enn om man hadde jobbet mer årsaksrettet. Norge er på mange måter en overkontrollert sinke i forhold til effektive alternativer som brukes med stort suksess i land f.eks Sverige, England, Tyskland, Sveits og Frankrike av leger.

Lenke til kommentar

Synd for deg at du ser på det slik, du får lære med tiden :)

Lenke til kommentar

Ikke lur deg selv. Kjemisk lobotomering er aldri noen løsning.

Med den argumentasjonen burde man vel unngå bruk av alle former for legemidler...?

Depresjon er faktisk en sykdom, og SSRI kan være en løsning for en del eller en del av en løsning for mange. Hvis TS opplever at det hjelper og dermed får overskudd til å komme seg ut av den negative spiralen en depresjon gjerne blir, hvem er så du til å fortelle ham at dette er galt?

Lenke til kommentar

Synd for deg at du ser på det slik, du får lære med tiden :)

Dersom jeg bare møter personer med denne type "debatteknikk", så kommer jeg nok aldri til å lære noe som helst.

Jeg ser ikke noe grunn til å prøve overtalle eller dele noe med deg når du kaller alt som ikke har "pfizer" på boksen som svada..

Du får lese,lære,samt oppsøke info selv, andre vil jeg mer en gjerne dele min kunnskap med..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

http://www.psykiskelidelser.no/orthomolekylarmedisin.htm

Lenke til kommentar

Det virker bare dumt å si at Cipralex ikke vil gi mer energi, og så linke til en side som forslår 5-HTP. Fordi Cipralex og 5-HTP stimulerer nemlig de samme reseptorene i hjernen.

Siden sier også at fordi 5-HTP finnes i all protein vil det hjelpe å øke proteininntaket. Det er ganske enkelt feil, fordi alle de forskjellige aminosyrene konkurrerer om å komme igjennom blod-hjerne-barrieren. Når du spiser mer protein får du i deg mer av alle aminosyrer, ikke bare 5-HTP, så forholdet mellom aminosyrene blir det samme. For økt effekt må man spise mer 5-HTP i forhold til de andre aminosyrene.

Lenke til kommentar

Det virker bare dumt å si at Cipralex ikke vil gi mer energi, og så linke til en side som forslår 5-HTP. Fordi Cipralex og 5-HTP stimulerer nemlig de samme reseptorene i hjernen.

Siden sier også at fordi 5-HTP finnes i all protein vil det hjelpe å øke proteininntaket. Det er ganske enkelt feil, fordi alle de forskjellige aminosyrene konkurrerer om å komme igjennom blod-hjerne-barrieren. Når du spiser mer protein får du i deg mer av alle aminosyrer, ikke bare 5-HTP, så forholdet mellom aminosyrene blir det samme. For økt effekt må man spise mer 5-HTP i forhold til de andre aminosyrene.

la bare ut linken som et eks på at man ikke alltid må ty til kjemisk framstilt medisin.

Jeg selv har god erfaring med mye kosttilskudd men også mye som ikke virker i det helle tatt.

Alt er individuelt.

Dessverre finnes ikke slikt som linken under i Norge

http://www.paracelsus.ch/paracelsus/paracelsuse/NeueSeite3/welcome

Lenke til kommentar

la bare ut linken som et eks på at man ikke alltid må ty til kjemisk framstilt medisin.

5-HTP er klassifisert som medisin i norge. Så argumentet med at det ikke er medisin holder ikke.

Noen produkter inneholder kunstig fremstilt 5-HTP, mens andre inneholder et ekstrakt (som de har ekstrahert ved hjelp av kjemiske metoder). Pillene du kjøper er altså kjemisk fremstilt eller behandlet.

Grunnen til at 5-HTP ikke er godkjent i norge er ikke mangel på virkning, men at det er mistanke om at store doser i skjeldne tilfeller fremkaller alvorlige og permanente bivirkninger (langt verre enn bivirkningene av cipralex, f.eks.). Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Eosinophilia–myalgia_syndrome

Lenke til kommentar

5-HTP er klassifisert som medisin i norge. Så argumentet med at det ikke er medisin holder ikke.

Noen produkter inneholder kunstig fremstilt 5-HTP, mens andre inneholder et ekstrakt (som de har ekstrahert ved hjelp av kjemiske metoder). Pillene du kjøper er altså kjemisk fremstilt eller behandlet.

Grunnen til at 5-HTP ikke er godkjent i norge er ikke mangel på virkning, men at det er mistanke om at store doser i skjeldne tilfeller fremkaller alvorlige og permanente bivirkninger (langt verre enn bivirkningene av cipralex, f.eks.). Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Eosinophilia–myalgia_syndrome

Lærte noe nytt da jeg før linken aldri hadde hørt om 5-HTP :)

Men som eks mener jeg at mange vil finne bedre helse i et balansert kosthold som er satt opp etter blodprøve prinsipp der de sjekker hva slags mat akkurat den kroppen reagerer best på og hva den ikke reagerer bra på, der sjekker de også dypere en hva vanlig leger gjør pr idag i Norge, da henviser jeg til linken http://www.paracelsus.ch/paracelsus/paracelsuse/NeueSeite3/welcome

Er pr idag for lett å få forskrevet slike ting som cipralex.

Lenke til kommentar

Lærte noe nytt da jeg før linken aldri hadde hørt om 5-HTP :)

Men som eks mener jeg at mange vil finne bedre helse i et balansert kosthold som er satt opp etter blodprøve prinsipp der de sjekker hva slags mat akkurat den kroppen reagerer best på og hva den ikke reagerer bra på, der sjekker de også dypere en hva vanlig leger gjør pr idag i Norge, da henviser jeg til linken http://www.paracelsus.ch/paracelsus/paracelsuse/NeueSeite3/welcome

Er pr idag for lett å få forskrevet slike ting som cipralex.

Jeg har jobbet en god stund med bl.a. matintoleransetester og jeg ser hele tiden hvor viktig kostholdet er for å balansere kroppen. Spiser du feil mat så aktiviseres immunforsvaret, man får hormonelle ubalanser, peptider påvirker hjernen og kan i værste fall gjøre at folk får psykiske problemer. Man får forkalkningsproblemer og pådrar seg betennelser og mangelsykdommer. Disponerte personer kan faktisk utvikle schizofreni av kostholdet sitt, det sier litt om alvorlighetsgraden, og det er en skam at det norske helsevesenet ikke ser alvoret i dette. Om 10 år kanskje det skjer noe, hvis vi er heldige. Det tar alt for lang tid fra forskningen er ferdig til vi som nasjon tar lærdom av den og setter den ut i praksis. Synes det er helt hårreisende at jeg som privatperson kan hjelpe folk mer enn helsevesenet med alle profesjonene som har sitt daglige virke der.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har nå gått på cipralex 10 mg i nesten fire måneder. Var litt søvnig i begynnelsen, men gikk over ganske kvikt. Gikk av Cipralex for en uke siden og har hatt en del bivirkninger som: Overfølsomhet, "gråteetapper" , migrene, forstoppelse osv..

Men det er veldig fra person til person hvordan dette er, en jeg kjenner ble veldig dårlig etter første dagen. Og alkohol har forresten ikke vært noe annerledes, leste lenger opp at man kunne få blackouts etter 5-6 øl, jeg tålte like mye som før!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...