Gå til innhold

Mobilt bredbånd- mulig å spille online?

Anbefalte innlegg

Jeg har CS-abstinens, men er i en litt kjip situasjon mtp. nett. Det eneste alternativet der jeg for øyeblikket bor er mobilt bredbånd fra ICE.

Hastigheten ligger på rundt 1.5mb som jo burde duge, men så var det dette med...ehm, pinger og latency'er som jeg ikke har peiling på.

Noe håp? :(

Endret av Komakino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Båndbredde som trengs for CS og de fleste andre online spill er neglisjerbar. Sånn sett går det fint.

Men som du sier så er reponstiden vel så viktig for en god spillopplevelse, og i det aspektet sliter mobilt bredbånd kraftig. Ved mindre du er veldig heldig med signaldekningen må du forvente både store lagspikes og disconnects i ny og ne - som selvfølgelig ikke fører til noen ideell spillopplevelse akkurat.

Akkurat hvor ille det er vil variere helt på hvor god dekning området har - men helt generellt sett er det ikke en løsning som er egnet til spill (eller for noe som helst utenom nød-surfing på enkle sider i mine øyne).

-Stigma

Lenke til kommentar

Får vel bare prøve tenker jeg. Spilte noe biljard her en dag og det gikk greit, men det krever kanskje litt mindre enn større spill med flere spillere.

Grunnen til at jeg lurer er at jeg venter ny PC om noen dager og vurderer å kjøpe CSS, men får muligens snust det opp til en kompis fo å kjøre en test.

Uansett, takk for svar :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Har spilt WoW på telenor's mobile bredbånd på hytta, gikk forholdsvis greit, ikke bredbåndet som jeg har hjemme, men greit :-)

Lenke til kommentar

Får vel bare prøve tenker jeg. Spilte noe biljard her en dag og det gikk greit, men det krever kanskje litt mindre enn større spill med flere spillere.

Grunnen til at jeg lurer er at jeg venter ny PC om noen dager og vurderer å kjøpe CSS, men får muligens snust det opp til en kompis fo å kjøre en test.

Uansett, takk for svar :)

Om du kan teste det fra der du skal bruke det så er det jo bare å kjøre en:

ping www.vg.no -t -l 1000 > minpingtest.txt

og la den gå en stund.

Sjekk filen senere for å se over resultatene så vil evt. ustabilitet eller uakseptabl høy pingtid bli åpenbar.

Mobilt bredbånd er forøvrig VELDIG avhengig av hvor godt signalet er på det stedet du skal bruke det. Egentlig er det ingenting som ikke tilsier at du skal kunne spille på mobilt bredbånd dersom signalet er bra. Problemet er vel heller at det er meget skeldent at du noen gang får et ideelt signal som ikke vil gi et eller annet form for problem, ihvertfall periodisk. På mange steder vil kvlaiteten fort være så ille at forbindelsen knappt nok duger til å lese nettavisen - om du oppnår kontakt i det hele tatt.

Dekningskartene er forøvrig heller... optimistiske - og tar selvfølgleig ikke høyde for den type kvalitet/stabilitet som man trenger for å bruke forbindelsen for noe mer krevende enn nettsurfing.

Men ja, om du har muligheten til å kunne teste det i praksis litt på det stedet du skal faktisk bruke det så er det ideelt. Er det godt nok er det godt nok, og hvis ikke så bare bestiller du ikke. Det er jo forsovidt verdt å nevne at du har mulighet til å bruke angrerett på slike type produkter dersom du opplever at det ikke fungerer som du forestillte deg. Innen 14 dager bør du ha et meget klart bilde over hvordan det fungerer i praksis - gitt at du faktisk tester litt og bruker det i perioden.

-Stigma

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har faktisk spilt litt Back ops på PS3 i det siste, noe som faktisk fungerte godt.

Uansett så har Nextgentel etter vel mye fomling funnet ut av at de likevel kan levere ADSL til vår adresse. Inntil 20000kbps(!) faktisk. Det skulle man f... ikke tro her ute i gukk. Teoretisk da selvfølgelig, men med 1800meter til sentral så kan det jo bli helt allright.

Da fant jeg ihvertfall ut av at man kan spille litt på ICE med 80ms ping og 1mb hastighet. Ingenting så galt at det ikke er godt for noe :)

Edit: Funker ikke "løst"-knappen? :hmm:

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Ice kjører jo på 450mhz. Om det har noe å si for ping vet jeg ikke.

Nettet er rimelig ustabilt, ihvertfall med USB-modemet. Wlan routeren er 100 ganger mer stabil og jeg fikk da 80ms ping ved ca 80-90% mottak.

Trodde det var så godt som umulig å spille noe som helst.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Det avhenger nok mye av trafikk som går på basen man er koblet mot. Super 3G blir i disse dager oppgradert til 21Mbit bruttohastighet. Dette fører til høyere hastighet og lavere ping. Man kan kanskje regne med en responstid på rundt 50ms. Når 4G (LTE) blir bygd ut, så kan man få ca 15ms forsinkelse til sentral. Men det er avhengig av at en har brukbart signal også. I sum fører disse forbedringene til at man kan bruke mobilt bredbånd til FPS-spilling mm.

Lenke til kommentar

Hei

I høst trengte jeg en mulighet for å kople meg på nett, og jeg fant ut at jeg ville prøve meg med Netcom mobilt bredbånd. Det var det billigste, sett bort fra at om en skal streame eller laste ned mye, så går kvoten en har tilgjengelig fort unna.

For min del fungerer det stort sett bra. Noen ganger spiker latencien i overkant mye, men ellers ligger jeg stabilt på rundt 100ms. Så jeg bruker det til å spille med.

Selvfølgelig vil andre former for nettilkopling fungere bedre, men tatt i betraktning at jeg betaler under halvparten av prisen, så er jeg fornøyd.

Men ja. Signal og sånt har vel en del å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...