PolarCow Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Har bestilt meg Dynavoice M-65 EX, Dynavoice S-5 EX, Dynavoice C-5 EX og XTZ 99W 12.16, som jeg har fått anbefalt både av venner og "profesjonelle", men ingen har fortalt meg om kabler og slikt... (det er mitt første hjemmekinoanlegg). Til nå har jeg brukt et Sony Minianlegg (fra -93, hehe...), der er høytalerkablene koblet fast i høytaleren, og puttes rett i anlegget med en "klype". Har så vidt hørt om bananplugger (aner ikke hva det er), kobles disse på kabel? Og hvordan kobles kabel til høytalere? Og i tilfelle plugger; kan dette gjøres i butikk (med mindre det er lett å gjøre dette uten verktøy). Reciever jeg har skaffet meg er en Onkyo TX-SR608. Er dessverre litt "grønn" på akkurat dette, så håper på hyggelig svar. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 (endret) Dette er banan-plugger: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdeler/Bananplugger-2-stk/ Kabelen skrus fast i pluggen, som så bare kan stikkes inn i høyttaler og forsterker. Er bare for enkelhetens skyld. Er ikke nødvendig i det hele tatt. Du skrur til med dine egene fingre. Kjøp vanlig høyttalerkabler, 2x2.5mm2. edit: har du mindre enn 2.5mm2, så blir det vanskelig å få kabelen til å sitte i pluggen. Men som sagt, plugger er ikke nødvendig. Man kan bare skru kablen i treminalen på høyttaler og forsterker. Bananplugger til 10 ganger prisen av biltema: http://www.surround.no/product/428893/Bananplugger%2C-4-pakning.html Endret 4. januar 2011 av jale Lenke til kommentar
PolarCow Skrevet 4. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2011 Oki, takk for veldig opplysende svar... Da blir det nok lyd i høytalerne også... Lenke til kommentar
iNtensimilla Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Jeg ble anbefalt disse billige kablene på hifiklubben, for fyldig lyd og bass, og jeg kan ikke si meg uenig i det. Holder i massevis til de fleste høyttalere virker det som. Eneste grunnen til at jeg har lyst til å kjøpe nye høyttalerkabler er for å teste bi-wiring(4 ledere/kontakter i steden for 2). Da tenkte jeg på disse sølvledende kablene. Disse skal vissnok gi klarere og bedre diskant enn kobberkabler. Til bananplugger bruker jeg disse. De koster like mye som disse, men ser bedre ut og har mulighet til å skru kabelen inn fra sia, som er bedre hvis man har høyttalerene helt inntil veggen bak (hadde hyllehøyttalere på hyller på veggen før så da var de geniale!) Ellers ville jeg nok kjøpt de man skrur inn kabelen bak da jeg syns den løsningen ser bedre ut. Konge høyttalere til den prisen! Ser ingen grunn til å oppgradere nå, bra lyd over det hele Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå