Gå til innhold

Oppgradere PC - Forslag

Anbefalte innlegg

Har følgende pc idag som jeg ønsker å oppgradere.

Har system i Crossfire men er ikke videre fornøyd med dette da det er noen spill/program som sliter med dette.

Noen minus er at det støyer en hel del....forslag til dette.?

Skal bruke Maks 5 - 6.000,- Kr i oppgraderinger. Noen som har noen supre forslag til endring av komponenter som vil gjøre maskinene enda bedre....i 2011 og 2012

System pr 04.01.2011 (NÅVÆRENDE MASKIN)

Prosessor : AMD PHENOM II X4 965 3.4GHZ BLACK SKT AM3 L2/L3 8MB 125W P

Hovedkort : ASUS Mainboard S-AM2+ AMD790FX ATX 4xPCI-E VGA(512) Audio GbLAN 1394 SATA-II Raid Retail (M4A79-T Deluxe)

Kabinett : COOLERMASTER HAF922M-KKN1-GP

POWERSUPPL: CORSAIR Power Supply 750W HX

RAM : 2 X CORSAIR 4gb (KIT) DDR3 1600MHz/ CL9/ XMS3-12800DHX Matched XMS3 DOMINATOR with DHX Technology

HARDISK 1 : WESTERN DIGITAL VELOCIRAPTOR 300GB SATAII 10KRPM 16MB

HARDISK 2 : WESTERN DIGITAL 1000 GIGABYTE(1TB) SATA DESKTOP STORAGE 7200 RPM 32MB CACHE

SKJERMKORT : 2 X ASUS VGA-Card Radeon HD5770 1024MB PCI-E 2xDVI/ HDMI/ DisplayPort HDCP Fan

KORT I CROSSFIRE

OPPERATIV SYSTEM : MICROSOFT Microsoft Windows Home Premium 7 OEM Norsk, 64 bit, DVD

SKJERM : BENQ 24IN LCD 1920X1080 5MS G2411HD DVI-D HDMI GLOSSY BLK IN

FORSLAG.........

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Kjøp deg et Nvidia GTX570 eller AMD 6970.

Videre vil jeg anbefale en ny cpu-kjøler og muligens viftestyring for å få bedre kontroll på kabinett viftene.

Utover det ville jeg vurdert innkjøp av enn SSD.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Noen som har prøvd REVODRIVE ??

Revodrive støtter ikke TRIM, som er et must ved SSD.

Hva det vil si i praksis er at den blir langt tregere enn en ordinær SSD med støtte for Trim over tid :-)

Lenke til kommentar

La oss begynne med det vi kan streke over, altså, det som ikke burde behøve oppgradering;

Prosessor : AMD PHENOM II X4 965 3.4GHZ BLACK SKT AM3 L2/L3 8MB 125W P - Denne er mye prosessor for pengene og burde funke greit til de fleste.

Hovedkort : ASUS Mainboard S-AM2+ AMD790FX ATX 4xPCI-E VGA(512) Audio GbLAN 1394 SATA-II Raid Retail (M4A79-T Deluxe) - Gammelt hovedkort med AM+2 og Sata-II? Ville valgt å oppgradere dette.

Kabinett : COOLERMASTER HAF922M-KKN1-GP - Om ikke kabinettet er kaputt, du hater designet eller har dårlige erfaringer med det evt. produksjonsfeil, ser jeg ikke noen grunn til å oppgradere dette.

POWERSUPPL: CORSAIR Power Supply 750W HX - Corsair = Kvalitet. HX 750 watt = Effektivt som fy og mer enn nok for de fleste. Sertifisert til silver av 80plus, men den har faktisk verdier som stiger opp mot grensa til gull.

RAM : 2 X CORSAIR 4gb (KIT) DDR3 1600MHz/ CL9/ XMS3-12800DHX Matched XMS3 DOMINATOR with DHX Technology 8GB brikker totalt med 1600Mhz som opptar 2 minneslots er jo absolutt bra.

HARDISK 1 : WESTERN DIGITAL VELOCIRAPTOR 300GB SATAII 10KRPM 16MB

HARDISK 2 : WESTERN DIGITAL 1000 GIGABYTE(1TB) SATA DESKTOP STORAGE 7200 RPM 32MB CACHE - Om det er økt ytelse du trakter etter i daglige programmer og føler at dataen trenger nytt liv, er en SSD et godt valg. Crucial Real C300 64GB går for 900-1000 kroner. Men denne utnyttes klart best ved bruk av Sata 300 (6 Gb/s) og da må hovedkortet oppgraderes.

SKJERMKORT : 2 X ASUS VGA-Card Radeon HD5770 1024MB PCI-E 2xDVI/ HDMI/ DisplayPort HDCP Fan

KORT I CROSSFIRE - Du er jo misfornøyd med dette, og da vil jeg anbefale 6870. Marginal ytelsesforskjell på dette kortet og 6950, men 6870 har ett strømforbruk og temperatur som gjør folk som meg glad. 6950 er fortsatt et godt alternativ, og 6970 om du trenger ytelsen dette kortet gir.

Nytt hovedkort? Asus Crosshair IV Formula til 1500 kroner, eller et Asus M4A89GTD til 1000 kroner er også knall med Usb 3 og Sata 300.

Skjermkortet har jeg sagt - 6870 koster 2000. Evt ligger 6970 i prissjiktet 2900-3000 kroner.

Med et 6870 og Asus Crosshair IV Formula har du brukt 3500, 3000 vist du går for et M4A89GTD. Men hvorfor ikke snu opp ned på ting og oppgradere fra AMD til Sandy Bridge? En prosessor som 25000K (denne prosessoren er vill etter en enkel overklokk) og et P67 hovedkort burde ikke koste mer enn tja, 3000 maks kanskje (avhengig av type hovedkort)? Da har du 2000 til overs. Om du selger de 2 5770 kortene har du sikkert nok til et GTX 570, visst ikke.. så er 2000 mer enn nok for et GTX 460 om ikke du trenger mer ytelse.

Seriøst forslag. Sandy bridge oppgradering med prosessor, hovedkort og grafikkort fra Nvidia.

Eller oppgrader hovedkort, 6870 skjermkort, SSD. Grunnen til at jeg anbefaler deg 6870 eller et 6950 på tilbud er at du da har 2000/1500 kroner igjen etter å ha valgt skjermkort + hovedkort. SSD og en CPU kjøler?

Selvfølgelig, om du oppgraderer til AM3 socket på hovedkort, vil jo ikke harddiskene utnytte Sata 3! Men om du da har nok penger til SSD etter valg av skjermkort, så velg en som støtter Sata 3 og bruk den til OS og de viktigste programmene/spillene. Behold den ene som lagringsdisk. Evt kan du jo kjøpe en helt ny lagringsdisk med ditt budsjett!

Forslag 1;

Hovedkort - Asus M4A89GTD (Rundt 1000 kroner)

Skjermkort - Radeon HD 6870 (rundt 2000 kroner)/ 6970 (3000 kroner)

SSD - Crucial Real C300 (Rundt 1000 kroner)

Lagringsdisk - Western Digital 1TB 64Mb Cachè 7200 Rpm Sata 3 (600 kroner)

Prisslapp - 4600 kroner med 6870 og rom for å kjøpe en CPU-kjøler eller Asus Crosshair IV Formula hovedkortet.

Ca 5000 kroner med 6970, ingen lagringsdisk eller rom for CPU-kjøler eller Asus Crosshair Iv Formula.

Forslag 2;

Hovedkort - P67 basert (1200 kroner)

Prosessor - Intel 2500K (1600 kroner)

Skjermkort - GTX 460 (1200-1400 kroner)

SSD - Crucial Real C300 (1000 kroner)

Prislapp - Rundt 5400 kroner. Grovt estimerte priser.

Kastet ut mine 2 cents rundt denne oppgraderingen, værsegod. Velg noe helt annet om du vil. Liten notis; Vent og se hva Sandy Bridge har å by på. (Huff for en lang post.. :ermm: )

Lenke til kommentar

Har kommet frem til noe alla dette.

Noen som har kommentar til dette. Og Passer ram som jeg har idag inn på dette systemet (hovedkort)

1 stk Revodrive 120 gb pcie Kr: 2500

1 stk Asus M4A89GTD hovedkort med usb 3 Kr: 1000 Vurderer Asus Crosshair IV Formula men det er ikke kommet noen bios update her enda for revodrive til å fungere.

1 stk HIS Radeon HD 6970 2GB Kr: 3000

Totalt Kr: 6500

Så selger jeg de 2 stk Radeon Hd5770 i crossfire kortene jeg har samt hovedkortet. Noen som har noen forslag til hva dette kan være verd. Dette er vel fortsatt et high end system for de fleste. Kjører forsåvidt de fleste spill i dag på full guff med disse 2 kortene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ja legger hele min lit til Din side testen....... samt andre tester

Hjelper ikke mye at den er rask i testen (når den ikke har våre i bruk over lang tid).

Følgende skjer med SSDer uten støtte for TRIM:

Fart-

Every block of cells that gets a write on it will respond slower if there's already something written on any cell of the block; so the more you write to your SSD, the more blocks will be partially written to, leaving you with slowest writes, decreasing therefore the speed.

Kapasitet-

As every write to a cell wears it, the more you write to a cell, the faster it will become unusable, leaving you with less space to write to, decreasing therefore the capacity.

Hva trim gjør-

When you delete a file, windows only deletes the index pointer, not the data itself. This is not a problem with an HDD, which will simply overwrite the data, it doesn't make a difference for it if it's empty or not. To the contrary, an SSD will take up to four times the time it takes to write something on a partially written block, as opposed to a fresh block, would the data be marked as valid or not. TRIM makes sure that when a delete command is sent to the drive, the drive actually indeed eradicates the data so the cells are really empty, so the next write to them will be as fast as possible, keeping then the speed of the drive. TRIM was implemented after ITGC, because of it's inherent limitations.

Resten kan du lese her: http://forum.notebookreview.com/hardware-components-aftermarket-upgrades/516319-how-prevent-ssd-degradation-without-trim.html

Forsåvidt, hvorfor gidder du å spør på forum, vist du legger din lit i tester/reviews likevel?

Siste svaret mitt fra meg til deg.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Ja legger hele min lit til Din side testen....... samt andre tester

Jeg ville heller ikke kjøpt Revodrive hvis jeg hadde vært deg. Du bør ha peil på SSD-er for å velge en sånn løsning. Jeg har sett mange tester av Revodrive, også en som tester drive-en over lengre tid. Riktignok ga ikke Revodriven store ytelsestapet i løpet av testperioden, men likevel ville jeg ha kjøpt vanlig med TRIM-støtte fordi jeg ikke synes jeg har nok peil. Crucial C300 er vel det beste i forhold til pris ytelse nå for tiden. (Intel kommer forøvrig med sine generasjon 3 disker hvert øyeblikk hvis du kan vente en måned eller to.). Men hvis du har råd til å kjøpe ny hvis den skulle forringe seg, så skitt au. Den som intet våger intet vinner.

En annen ting er at jeg absolutt ikke ville ha kjøpt et AM3-hovedkort nå rett før de nye AM3+ hovedkortene kommer. I april lanserer AMD sine Bulldozerprosessorer med opptil 8-kjerner. Disse vil du ikke kunne bruke på dette hovedkortet. Du må ha AM3+. Ikke lurt nå som AMD står rett over for sin største og viktigste nylansering på mange år.

Hvis du absolutt må oppgradere akkurat NÅ så ville jeg uten tvil ha valgt Montseurs intel-oppsett med Core i5 2500K. Den knuser omtrent alt på prosessorytelse, og er på en platform som vil la seg oppgradere.

Edit: Hvis du kjøper to Crucial C300 64gb til under 900,- pr stk på Mpx.no og setter dem i RAID så får du like bra eller bedre ytelse enn Revodriven, samme lagringsplass og dessuten TRIM-støtte når du tar dem ut av RAID. Samme ytelse, samme lagringsplass, lavere pris + mulighet for TRIM slik at de kan brukes/selges senere.

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Nå mådet også nevnes at denne omtalte Revodriven ikke virker på alle hovedkort heller. Pluss det er snakk om en del latency etc. Foruten det minuset at den ikke har TRIM (pga den kjører intern RAID), samme ville jo også skje med vanlige SSDer i Raid = no trim, just a hairy bush.

Lenke til kommentar

Ok takker og bukker for tilbakemelding må nok vurdere 2 ssd disker, men er det noen som virkelig har revodrive eller har prøv det som kan kommentere dette.

Tipper vel at i løpet av 1 halt år så har prisen på ssd disk halvert samt at revodrive el. tilsvarende er kommt hakket lenger....

Så hvis noen har prøvd revodrive eller bruker det vennligst gi en kommentar.

Lenke til kommentar

Noen forslag til et sandy bridge oppsett?

Regner med at jeg kan bruke samme strømforsyning og samme ram, samme kabinett.

Så det jeg trenger er nytt hovedkort,prosessor,og skjermkort.

Noen forslag.....Vurderer da både nvidia og ati gpu. Samt ssd disk i sata3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...