FranzJosef Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 En selger hos en lokal VW forhandler sier at alle bilene deres selges som standard nå med Webasto - uten tidsur eller fjernstyring. Han sier at dette er ikke noe det er mulig å sette i gang før du vil kjøre. Dette settes igang automatisk når du vrir om tenningen, da varmes noe vann opp og greier (som jeg ikke skjønner noe av). Han sier at man begynner bare å kjøre, man venter ikke på noe. Hva vil dette si i praksis? Er det ikke for sent å begynne å varme opp noe som helst når du allerede er i gang å kjøre? (Ja, jeg er novis på området) Dette har da kun effekten at det gjør en mer skånsom slitasje av motoren og systemet? Det vil ikke gjøre bilen mer lettstartet? Har hørt at det faktisk har en negativ effekt ved at man tapper batteriet og man skal helst kjøre et stykke for å ta igjen dette ved bruk av webasto-varmere. Men det gjelder kanskje ikke her? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Er det ikke for sent å begynne å varme opp noe som helst når du allerede er i gang å kjøre? (Ja, jeg er novis på området) Jo, egentlig. Derfor bør denne kjørevarmeren aller helst utvides med tidsur/fjernstyring og sirkulasjonspumpe så den kan brukes også før start. Dette har da kun effekten at det gjør en mer skånsom slitasje av motoren og systemet? Det vil ikke gjøre bilen mer lettstartet? Nei. Effekten er hovedsakelig at du får varme i kupeen raskere, uten å måtte kjøre flere mil før motoren blir varm. Moderne dieselmotorer (og det er stort sett dieselbiler som leveres med kjørevarmer som standard i Norge) er så effektive at det kan bli for lite "overskuddsvarme" til kjølevannet og det vanlige varmeapparatet. Det har ingen virkning på startvansker, og kun liten virkning på motorslitasje; motoren blir riktignok raskere varm når den er startet, men er like kald i det kritiske startøyeblikket. Har hørt at det faktisk har en negativ effekt ved at man tapper batteriet og man skal helst kjøre et stykke for å ta igjen dette ved bruk av webasto-varmere. Men det gjelder kanskje ikke her? I utgangspunktet ikke. Webasto som bare går når motoren går drives av dynamoen, ikke batteriet. En konsekvens er riktignok at det blir litt mindre av strømmen tilgjengelig fra dynamoen til å lade batteriet, men det er sjelden grunn til bekymring. Webasto-enheten i seg selv bruker ca 20-50W, eller mindre enn en hovedlyspære; som parkeringsvarmer bruker den mer både pga sirkulasjonspumpe og fordi kupevifta må gå for å varme opp kupeen. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 Ok, så den fabrikkmonterte varmeren gir meg ikke mye moro. Da er det aktuelt å bygge ut denne da. Men det er i så fall for utebruk da? Har en garasje under oppseiling, så da bør jeg ikke bruke penger på dette? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Men det er i så fall for utebruk da? Har en garasje under oppseiling, så da bør jeg ikke bruke penger på dette? Ikke nødvendigvis. Webasto gir noe eksos, men ikke mer enn at den bør kunne brukes i en normal godt ventilert garasje, i alle fall så lenge du ikke også skal oppholde deg over lengre tid i garasjen mens den går. Alternativet er jo Defa elektrisk motor&kupevarmer for bruk hjemme, noe som prismessig ligger på omtrent samme nivå som utbygging av kjørevarmer til parkeringsvarmer, men med den ulempen at Defa-systemet ikke kan brukes uten tilgang til strøm (kjøpesenter, flyplass, kanskje på jobben, osv.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå