AnonymDiskusjon Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Heisann Lurer på hvilke krav jeg har på pauser på jobben min? Jobber på et pizzeria, hvor jeg leverer mat. Kan lett gå en hel kveld (les: 5-8t) uten at man får særlig med pause eller tid til å spise. Føler ikke at det er helt ideelt å spise i bilen heller. Begynner å bli bekymret for helsa. Er ikke fagorganisert. Er det noen lover/regler som stadfester om man har krav på pause i løpet av en vakt? Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 (endret) AML § 10-9. Pauser (1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves. (2) Når arbeidstaker arbeider mer enn to timer etter at den alminnelige arbeidstid er avviklet, skal arbeidstaker gis en pause på minst en halv time. Pausen regnes som en del av arbeidstiden. Pause som legges etter alminnelig arbeidstids slutt, godtgjøres som overtidsarbeid, men regnes ikke med i det antall timer det er tillatt å arbeide overtid etter § 10-6. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen kortes ned eller forskyves. Legg spesielt merke til pauserom. Der jeg jobbet tidligere hadde vi pauserom i bilen, og dermed inkludert pause i arbeidstiden. Endret 4. januar 2011 av unik42 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 slik jeg ser det så overkjører punkt 2 punkt 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 @unik42: Hvordan funket det med å ha pauserom i bilen? Var det slik at du bare holdt inn til siden og slappet av i 15min? Etter min mening, så er hele poenget med en pause at du kan få lov til å senke skuldrene og spise litt mat mens man slapper av. Sitter jeg i bilen, tenker jeg kun på å komme meg så fort som mulig til kunden og tilbake. Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Punkt 2 er i forhold til overtidsarbeid. Hvordan det funket med pauserom i bilen? Disse gamle montørene kjente alle kriker og kroker vi kunne snike oss til - nedlagte havneområder, parkeringsplasser som ikke blir brukt lengre, skogsveier osv. Vi kjørte dertil og slappet av i bilen. Normalt sett, f.eks. i håndverkeryrke, så har du rett på (i hht. tariffen) 30min pause i løpet av arbeidsdagen. Arbeidsdagen er da normalt 7,5 + 30min pause. Overtstiges dette med minst 2 timer, skal det være ytterligere 30min pause, som er betalt. Vi pleide å ta matpausen rett etter normalt arbeidstid var over (kl. 1500) og jobbet minst til kl. 1700. Når det gjelder krav til pauserom så vet jeg ikke hvordan det er hos dere. Hos oss følger vi tariffen, og i mitt yrke er dette standard. Tariffen sier ganske mye om hvordan ting skal gjøres, og ikke bare at det skal gjøres, som loven sier. F.eks. det med arbeidstid og pause - vi har 30 min. pause, så lenge vi har over 5 timers arbeidsdag. Vi har også spesifikke krav til pause/spiserom, og blir ikke dette fulgt opp, så får vi betalt pause. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå