Gå til innhold

[løst] NullPointerException i sprite-klassen; nybegynnerfeil.


Anbefalte innlegg

Heisann! Tenkte jeg skulle drodle litt med java siden det var en stund siden sist. Prøver å få opp en form for GUI, og har kommet frem til at jeg vil tegne graphics-klasser i et JPanel (hørte det var lurt..?). Jeg har en klasse som står for import av sprites, men den tryner!

 


import java.awt.*;
import java.awt.image.BufferedImage;
import java.io.*;
import javax.imageio.ImageIO;

public class Sprite extends Component {
private BufferedImage image;

public Sprite(String name){
       try {
    	   System.out.println("Importing "+"sprites/"+name+".png");
           this.image = ImageIO.read(new File("Filsti her.."));
        } catch (IOException ex) {
            System.err.println("Could not import image "+name+".png");
        }
}
public void paint(Graphics g,int x, int y) {
	g.drawImage(this.image,x,y,null);
}
}

 

Jeg antar at det er fordi java tar hensyn til alle caser, og hvis ImageIO feiler, har vi ingen image-variabel å kjøre gjennom drawImage.. Noen forslag til hvordan jeg løser dette?

 

 

EDIT: Nevermind. Var Graphics-klassen som ikke var instansiert. Visste ikke at jeg måtte kjøre dette gjennom propietære metoder (paintComponent)

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...