777fan Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Hei! Har snart oppkjøring klasse B og går gjennom arket om sikkerhetskontroll av bilen som jeg fikk av kjørelæreren. Jeg kom over noen spørsmål som jeg ikke forstod helt. Følgende spørsmål: 1) * Hvor stor bæreevne må dekkene på denne bilen ha? * Kontroller at bakdekkene på bilen har riktig bæreevne. Jeg skjønner ikke hva som menes med dekkenes bæreevne og hvor jeg skal finne den. Og en ting til: Hva er risikoen ved å kjøre med løst batteri (som ikke sitter fast)? Kan det ha noe med strømtilførselen å gjøre; at denne blir svakere og enkelte funksjoner som krever strøm kan slutte å virke? Eller det at batteriet ikke blir ladet opp under kjøring? Fint om noen kunne hjulpet meg med forklaringer, er litt smånervøs for sikkerhetskontrollen. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 (endret) 1) Dekkene må ha bæreevne lik eller bedre enn den totalvekt bilen (akselen) er godkjent for. Det oppgis som en kode i dekkoden på samme måte som dimmensjon og hastighetsgodkjenning. 2) Et bilbatteri er relativt tungt. Dersom det løsner under en kollisjon vil det kunne skade andre. Ole Endret 4. januar 2011 av Ole3 Lenke til kommentar
777fan Skrevet 4. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2011 Ok, tror jeg skjønte det med dekkenes bæreevne nå. Det er oppgitt som et tall (belastningskode), som man slår opp i en tabell (belastningsindeks). F.eks. 102W, som vil si at bæreevnen er 850 kg og hastighetskoden W tilsvarer 270 km/t. Så sammenligner man dette med tillatt aksellast (foran/bak). Bæreevnen skal som regel være større enn disse verdiene. Kom over to spørsmål til, denne gang gjelder det tillatt totalvekt og lesing i vognkortet. 1) Hva er største tillatte totalvekt tilhenger etter denne bilen kan ha? 2) Hvilke konsekvenser kan det få å kjøre med for tung tilhenger? Mine (usikre) svar: 1) Skal jeg se på tillatt hengervekt (med eller uten brems) i vognkortet? Eller er det 750 kg? 2) Dårligere kjøre- og styreegenskaper som følge av overstyring (mer last bak enn foran) , bot/prikker, større drivstofforbruk/større slitasje på bilmotoren. Takker for svar og innspill. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 1) Totalvekt for tilhenger er begrenset av a)bilens egenskaper med maks totalvekt for tilhenger gitt i vognkortet b)Maksvekt for tilhenger uten brems er likevel 750 kg c)Det førerkortklassen til fører tillater. 2)Kjøreegenskapene og bilens konstruksjon bør være de relevante svarene her Ole Lenke til kommentar
777fan Skrevet 4. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2011 Det er greit, men i vognkortet er det oppgitt to vekter; en for tilhenger med brems og en for tilhenger uten brems. Den første vekten er alltid større. Jeg må vel oppgi begge for sensoren. Men så dukket en ny ting opp i hodet: hvordan kan man vite om tilhengeren har bremser eller ikke? Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Guess what! Tilhengeren har også et vognkort! Forøvrig har alle hengere med brems som er relevant for personbil en påløpsbrems som du kjenner igjen ved at tilhengeren har en gummimansjett på draget. Hilsen Ole Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå