Gå til innhold

Enkeltpersonsforetak som biinntekt

Anbefalte innlegg

Jeg jobber 100% i et firma, og har lekt med tanken om å tjene penger på si på en av mine hobbyer. Tar jeg i, kan jeg kanskje runde femsifret beløp i løpet av året, så det er m.a.o. en veldig liten inntekt, men jeg ønsker å gjøre ting riktig (og lovlig).

Har derfor vurdert et enkeltpersonsforetak.

Fant dette på bedin.no:

Vil du registrere et enkeltpersonforetak, må du drive næringsvirksomhet. Det vil si at den økonomiske virksomheten må ha et visst omfang. Rene hobbyaktiviteter er ikke nok for å være enkeltpersonforetak og få et eget organisasjonsnummer.

Hvor går grensen for et "visst omgang"?

Er enkeltpersonsforetak det riktige for denne idéen, eller finnes det enda enklere måter å gjøre dette riktig på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan motta inntil 4000 kroner skattefritt fra privatpersoner for tjenester du gjør på fritiden.

Disse 4000 kronene gjelder per person, og dermed kan du tjene et femsifret beløp uten at du trenger et enkeltmannsforetak.

Grensen for når man må begynne å skatte av dette er flytende, men det virker som om du er et stykke unna det stadiet uansett.

Lenke til kommentar

Hvis jeg får lov til å kapre tråden litt:

Hypotetisk:

La oss si jeg lager et par populære programmer og publiserer i App Store eller Android Market. Hver nedlasting koster hver person 5 kroner, og jeg tjener flere hundretusener på disse nedlastingene. Selv om jeg bare lager programmene på fritiden, og det er min hobby.

MÅ jeg opprette et enmannsforetak for en slik inntekt? Hvor er den økonomiske grensen?

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på den spesifikke ordlyden. Det finnes ingen definitiv grense, men flere hundre tusen må du nok skatte av, ja.

På den annen side, så blir vel det her litt på samme måte som de som vinner flere hundre tusen i poker. Så lenge pengene befinner seg i utlandet (PayPal o.l.), må du selv oppgi at du har de der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...