AnonymDiskusjon Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Min ektefelle og jeg har vært gift i mange år, men forholdet har skrantet de siste årene, og det er nå kommet så langt at jeg er av den oppfatning at vi trolig ville hatt det best hver for oss. Årsakene til at dette har skjedd er mange, og er sikkert begges "feil", men det er ikke tema her. Jeg har ingen erfaring med hvordan prosessen i forkant, og gjennomføringen av, en skilsmisse foregår, og hvordan dette kan gjøres på en så nøytral og rettferdig måte som mulig. Jeg har fått med meg at man først søker bevilling om separasjon, og deretter skilsmisse, og har noen spørsmål: - Er det krav til at man flytter fra hverandre så snart separasjon er avtalt? - Vi har felles bolig og bil, med begge som eier, og jeg tror at ingen av oss alene kan beholde boligen vi har i dag. Før salg av denne har heller ingen av oss mulighet til å kjøpe ny bolig. Når er det vanlig at man gjennomfører oppgjør/fordeling av felles eiendom/eiendeler? Ved separasjonen, eller etter at skilsmissen er endelig? - Bør jeg kontakte advokat før separasjon søkes? Hva annet bør jeg ev. gjøre før separasjon søkes? - Vi har felles bankkonto, med ektefelle som eier. Bør jeg opprette egen bankkonto før jeg søker separasjon? Og få min lønn etc inn på denne? - Hvordan beregnes oppgjør i forhold til hva man hadde med seg "inn" i ekteskapet? Hva med gaver, forskudd på arv, etc., som den ene parten har mottatt i løpet av ekteskapet? - Andre ting jeg bør tenke på? Linker til steder hvor jeg kan lese mer hadde også vært fint. Andre råd mottas med takk. Lenke til kommentar
Lekr Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Du må få deg en egen bankkonto med en gang, ikke sett inn mer penger på kontoen du har sammen med en du skal skilles fra. Jeg synes denne linken virket informativ. Gå også inn på ekteskapsloven på lovdata. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå