tom waits for alice Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Jeg bruker vanlige X-stativer til mine keyboards idag. De er greie nok, bortsett fra en ting: Vinkelen mellom hullene i skiven er nødvendigvis så stor at høydeforskjellen blir betydelig. I mitt tilfelle blir et hakk litt for høyt og det neste for lavt. Har en krakk (en trommestol) som kan justeres i høyden, men da blir det feil med pedalene... Så jeg er på jakt etter solide stativer (solid nok til at pianoet står stødig på det), som er greie å justere i høyden. Behøver ikke bokstavelig talt å være trinnløst, så lenge det er små intervaller. Kanskje et Z-type stativ. Så et greit og billig et på Hagstrøm, men det virket litt puslete. Fant et i USA med motor, det hadde vært noe. Men de går vel på 120 volt. Ellers er Ultimate Support lekre saker, men når søylen er i midten så kommer den i veien for pedalene. Noen forslag? Geir Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 (endret) Spider-stativene er awesome, men veldig dyre også. De har en veldig tykk base med så godt som trinnløs høydejustering, og er vanligvis laget for tunge keyboards eller 3 i høyden. De har ikke noen X-stativer, bare en tjukk stang som støttes av en bred fot og er tiltet litt bakover så det blir god stabilitet. Jeg har to billigere X-type stativer fra Koenig & Meyer, de er nesten trinnløse fordi justeringen er to hjul med masse små pigger som går inn i hverandre nå de låses. Altså ingen hull som må matche med hverandre med pinner. De kostet bare 4-500 kr stk. Har 2 synther på den ene og 1 på den andre som står under, så det blir 3 i høyden. Endret 4. januar 2011 av Bytex Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 4. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2011 Spider har samme problem som Ultimate: Siden midtsøylen luter bakover treffer den gulvet der pedalbrettet til pianoet skal være... Geir Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Ah, tenkte ikke på det, jeg bruker bare sustain pedal og den kan egentlig ligge hvor som helst i nærheten av høyrefoten. Da ville jeg sjekka ut K&M som jeg nevnte, de er veldig stødige og jeg har hatt synther på over 25 kg i to etasjer uten problemer med stabilitet. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 Takk for svarene. Jeg har foreløpig satt X-stativet på det laveste alternative hakket, og så foret opp med noen passende tykke klosser under. Så får vi se om jeg tar meg bryderiet og kostanden med å skifte senere. Geir Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 K&M Spider (og Spider Pro) har jo ganske bra plass til pedaler, med sine "edderkoppføtter". Midtsøylen på Spider går ikke ned til gulvet slik som på Ultimate Support. Sier meg enig i at Ultimate Apex er veldig vanskelig i forhold til pedalplassering. Jeg har et K&M Spider Pro og bruker ofte 3x Expression-pedaler + 2x Switch/Sustain, og det fungerer utmerket. Og som allerede nevnt, er høydejusteringen trinnløs. Finnes også X-stativer med "tannhjul" i stedet for skive og pinne, slik som Bytex nevner, og dette gir flere mulige nivåer. Jeg tror f.eks. at SLX KS32 på Sound1.no er slik. Vegard Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå