Gå til innhold

Mandrake 8.1 gjorde att windowspartisjonene mine er borte..

Chur

Anbefalte innlegg

Instalerte mandrake 8.1 for 2 dager sidan. Det gjekk heilt greit, men når eg starta opp windows xp igjen så var alle partisjonene mine (untatt c:) borte. Leita litt rundt i windows, og fant ut att dei er der fremdeles, men dei er merka som "unknown type" eller no. Lurte på om det er nokon som har vert borti dette, eller kanskje har forslag til korleis eg kan få fikse det slik att eg får fram igjen det som er på dei partisjonene.

Chur

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Been there...sliti med that..MYE!

La meg gjette, du kjører Win2k eller XP og har NTFS-partisjoner?

Mandrake 8.1 overskriver delvis bootsectoren, som alle andre linuxer gjør det, meeen men en partisjon, spesielt om det er NTFS samma disk som du kjører dualboot, kan bli skjult flagga som skjult. Det hjelper ikke å "unhide" denne/disse partisjonene med Partition Magic etc. Tror grunnen til at partisjonene blir flagga som "hidden" har noe å gjøre med den versjonen av Lilo som følger med akkurat denne distroen - det er no rart me'n.

Dette er faktisk veldig vrient å gjørra no med. Har snakket med ørten førti linuxguruen, bl.a. på #mandrake på EFnet, men ingen hadde en fornuftig løsning som faktisk virket.

Du kan feks bruke en Win2k/XP bootable cd og skrive en ny MBR (Master Boot Record) og så unhide partisjonene (make active) med Fdisk eller Part. Magic., men da overskrives Lilo og eneste muligheten for å kjøre linux er ved en bootable floppy. Dette er jo ingen god løsning. Jeg har sliti med dette i evigheter, flere reinstalls og uendelig mye fikling. Trudde virkelig jeg kunne litt om partisjonering og sånt, men har mista helt trua..hehe

Min foreløpige løsning er å kjøre linux på en egen harddisk, installere linux på denne disken uten at noen andre disker er kobla til, og starte linux ved å forandre boot device i BIOS. Slik fucker ikke Mandrake opp med partisjonene fordi den ikke "ser" noen andre os/partisjoner under installen. Tungvint, menmen, eneste løsninga jeg har finni ;-

Lykke til!

Lenke til kommentar

Lag en bootdisk i linux, så starter du Windows repairconsole og kjører fixmbr og fixboot, da blir det skrevet ny mbr og bootsector på winpartisjonene og windows booter automatisk når du slår på maskinen.

For å boote linux bruker du bootdisk'en du laget.

Det har reddet meg en gang, vet ikke om det er samme problem for deg.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Uff, jeg skal legge inn Mandrake 9.1 i dualboot med XP. Har på min 80GB Windows XP på C: og stash på D: Begge i NTFS.

Har koblet til en 120GB harddisk som er formatert i ext2 (inneholder stash den og) og jeg lurer på hvordan (om det er mulig) å legge inn Mandrake på 120GB'en og kjøre dualboot med XP uten problemer?

Lenke til kommentar

hmmm, har nesten aldri hatt trøbbel med å kjøre Linux å windows i dualboot jeg, å jeg har også hatt NTFS partisjoner. det du kan gjøre hvis du ikke har gjort det er å putte inn Windows plata å gjennopprette Win installasjonen, men da vil Windows overskrive LiloGrub da. har du prøvd Partition Magic å se hva som skjer da? hvis du har det så bør du kanskje prøve det. hvis du installerer Mandrake 9.1 istede for 8.1 så klarer faktisk Mandrake 9.1 å lese fra NTFS partisjoner, har selv gjort det en gang, den gangen jeg hadde Mandrake så klart :D den nyeste Mandraken har nemlig støtte for NTFS skjønner dere, men ikke å skrive til NTFS da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...