Trondster Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 15-85 er markant bedre og skarpere enn 18-135, ja - ville mye heller hatt førstnevnte. Det eneste negative med 15-85 er at den ikke er så lyssterk, men du får ingen lyssterk zoomrekkevidden med så stort zoomomfang. Men - den er veldig skarp og god. Lenke til kommentar
nie Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Jeg liker Canon - men er jo ikke helt merkelåst - har jo kun erfaring med det - om man ser bort i fra et par prøveskudd med Nikon i samme klasse som 350D. Må kjøpe med et greit allround objektiv. Har et rimelig canon 55-250 som er fin til sitt bruk. Og jeg tenkte å legge ut rundt 13000 pluss minus. Hei Whimsey Når du bare har et objektiv, er det ikke noen særlige økonomiske grunner til at du skal låse deg til Canon. Hvis du er villig til å tenke litt ut av Canon-boksen, finnes det mange spennende kameraer (der også). Hvis du er villig til prøve bruktmarkedet, kan du bl.a. få tak i brukte Nikon D300 til rundt 5000 eller brukt D300s til ca 6500,-, alternativt brukt Nikon D90 til 4000,-. Med totalbudsjett på 13000 vil du på den måten ha mer penger til overs til optikk. Forslag: Brukt D300: 5000,- Brukt AFS 16-85 VRII: 2800,- Brukt AFS 70-300VRII: 3000,- Ny AFS 35/1,8 : 1450,- (vanskelig å finne brukt) SUM 12250,- Da har du en meget kompetent kamerapakke. Ulempen vil da være at du har ingenting å skylde på hvis ikke bildene holder mål. Jeg ville også brukt litt tid på å utforske Pentax-systemet. Ulempen med dette er vel at utvalget på bruktmarkedet er mye dårligere enn til CAnon og Nikon Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 (Svarer på forrige innlegg) Ja sjekk også ut andre merker og skulle du ende opp på Pentax (f. Eks K7) skal du vite at det er bildestabilisering i alle Pentaxkameraer og du slipper da å tenke på det når du kjøper brukt optikk. Der er kompitabilitet (altså K-mount) tilbake helt til 1976. Pakken med Nikon D300 er forresten også et Veeeldig bra kjøp! Lykke til Lenke til kommentar
Plutoid Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Ja det er vel kanskje greiere å handle brukt på foto.no - og i allefall om selger har gode referanser.. Skal se litt nærmere på det! Har ingen erfaring med det, men en bekjent handlet brukt 350D på finn som mest sannsynlig har vert noe i veien med, uten at det går an å sette fingeren på hva. Ekstra batteri ser jeg på som en nødvendighet, da det ofte blir noen tusen bilder på en dag. Kjøpte uoriginale til mitt nåværende kamera som desverre ikke har god nok kvalitet - så her vil jeg sjekke ut de nevnte sider og merker! Takk Ang. optikk har jeg et Canon EF-S 55-250mm f/4-5,6 IS. Om jeg da slår til med Canon EOS 7D m/ EF-S 15-85mm f/3,5-5,6 IS - som nå ligger til 14.885,- vil jo jeg ha et bra objektiv og et som går an å bruke? Og er kittet med EF-S 18-135mm f/3,5-5,6 IS til 12.483,- ikke å anbefale? Og syns jeg 60D kjennes greit nok ut (var svært skuffa over 550D - syns min 350 kjentes mer solid ut..) - er det fortsatt 15-85 som burde være førstevalg? Har tross alt litt mer å bruke om jeg velger det.. Jeg har det ikke så veldig travelt med kjøpet og følger med på japanphoto, fotovideo og lefdal/elkjøp daglig.. Hadde et lite håp om et januarsalg Foreløpig regner med jeg ikke tørr ta det med meg ut i 20 minus første uken så der får heller 350D'en gjøre jobben.. Ang. vekt så ser jeg det er rundt 100g i forskjell på 7D og 50D og enda 80g ned til 60D - som måtte kompansere med plasthus? Størrelsesmessig går de også samme retning, og kanskje en 60D vil kjennes bedre ut for meg av den grunn.. Uansett er dette store kamera alle og forskjellen på vekta vil nok ikke gjøre 7D til et større ork enn en 60D å ta frem fra sekken? - tror jeg. Det er ikke bare vekta på kamera. Har erfaring at med større kamera kjøper man også dyrere objektiv. Se heller på 550D med 18-55mm kontra 7D og 15-85mm. Da blir 7D for tung å ha fremme, hvis du går lange turer, har selv 30D med tungt objektiv som ligger i sekken. Lenke til kommentar
Whimsey Skrevet 6. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2011 550D har jeg mest sannsynlig lukket helt ut etter det dårlige førsteintrykket jeg fikk da jeg prøvde et - og følte mitt 350D virket mer solid. Men forstår størrelsespolitikken.. Mindre kamera er jo lettere for å fiske frem.. Et raskt spørsmål om Nikon sine serier; hvordan er de satt opp i forhold til Canons xxxD, xxxD, xxD og xD egentlig? Det er forsåvidt kun Canon jeg har satt meg litt inn i - hvilken Nikon "hører til" hvilken Canon serie - for å gjøre et kort spørsmål langt.. Pentax virker spennende, tror jeg må lese litt på det i kveld.. Syns det er gøy med noe ikke "alle har".. selv om jeg erfaringsmessig vet det fører til mange ulemper også!! Lenke til kommentar
to88he Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 (endret) Et raskt spørsmål om Nikon sine serier; hvordan er de satt opp i forhold til Canons xxxD, xxxD, xxD og xD egentlig? Det er forsåvidt kun Canon jeg har satt meg litt inn i - hvilken Nikon "hører til" hvilken Canon serie - for å gjøre et kort spørsmål langt.. Proffseriene til Nikon og Canon står vel ganske likt, men resten er forskjellig med tanke på specs osv... Prøvde meg på en liten sammenlikning. jo høyere opp jo høyere står serien i hierkiet. D700 7D D300s D7000 50D/40D (utgått serie) 60D D90 550D D5000 D3000 1000D http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_D80 http://en.wikipedia.org/wiki/Template:Canon_DSLR_cameras Dersom du skal se på nikon, så bør du vel se på D7000 eller den noe eldre D90. Edit: eller kanskje en brukt D300 Edit2: rettet opp nå Snekker'n Edit 3: Må legge til at det er aldersforskjell på de forskjellige modellene på min liste, men tanken om plassering tror jeg skal være sån ca riktig. Endret 6. januar 2011 av to88he Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Prøvde meg på en liten sammenlikning. jo høyere opp jo høyere står serien i hierkiet. D300 7D det skal vel være D300s om en skal pirke Lenke til kommentar
Whimsey Skrevet 7. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2011 He he, det skal virkelig ikke være enkelt å velge ut et nytt kamera.. Men jo lenger jeg venter - jo større blir jo forsåvidt budsjettet. Og jo mer jeg leser og lærer - jo mer forvirra og usikker blir jeg! Men hadde jo håpt på å komme hjem med nytt kamera i neste uke.. Ellers kan jeg sette opp budsjettet til 15.500,-. Akkurat nå ser egentlig D7000, D300s, 7D og K-5 veldig fristende ut og er alle i samme prisklasse. Da må jeg vel nesten se på objektivene da.. I en sammenligning mellom 7D og K-5 er det et minus at det er mindre objektiver å velge mellom hos Pentax, men kan aldri tenke meg det er noe som noen gang vil fremstå som et problem for meg. Kanskje jeg luker ut 7D pga størrelse. K-5 som er værforseglet og robust passer jo mitt bruk.. Kanskje K-7 egentlig er godt nok til mitt formål.. Men hvorfor ikke bare slå til på K-5 når det som med 60D og 7D ikke er så store prisforskjellen? Og det samme gjelder jo D7000 - D300s - som igjen regnes som bedre. Det er jo en del penger som skal investeres uansett, så det er jo viktig for meg å prøve å bli litt klokere på dette.. Lenke til kommentar
nie Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Hvis det uansett skal kjøpes nytt og ikke brukt, så støtter jeg K5. Pga: Kameraet i seg selv. Limited objektivene Stabilisering i hus som dermed også virker på nevnte Limited Størrelse (eller mangel på størrelse) Hvis jeg skulle startet med blanke ark i dag ville det blitt K5 med god fastoptikk. Men jeg sitter lastet til oppover ørene med Nikon-utstyr og trives godt med det:-) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Kanskje jeg luker ut 7D pga størrelse. K-5 som er værforseglet og robust passer jo mitt bruk.. Kanskje K-7 egentlig er godt nok til mitt formål.. Men hvorfor ikke bare slå til på K-5 når det som med 60D og 7D ikke er så store prisforskjellen? Og det samme gjelder jo D7000 - D300s - som igjen regnes som bedre. Det du bør tenke over, er om K-5 har noe som du trenger, som K-7 ikke har. Jeg hadde valgt K-5 fremfor D7000, bl.a. pga. værtettingen. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Værtettingen på /d er meget god,du kommer ikke til kort med den. Når det gjelder størrelsen på kamera,vel det er bedre med et litt stort kamera enn lite,det har iallefall jeg erfart. Til syvende og sist blir det vel rådet som er gjenganger her på forumet som gjelder: Prøv kameraet og velg det som passer best i dine hender. Lenke til kommentar
_nomad Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Nok en stemme for 50D fra meg. Oppgraderte selv fra 350D til 50D i sin tid(kjøpt brukt fra Portugal, forøvrig;p). Det er en enorm oppgradering fra 350D hva gjelder lysfølsomhet, hastighet og ikke minst brukervennlighet. Samt at det føles som et ekte kamera, og ikke et leketøy. Jeg opplevde det som et fabelaktig kamera, solgte det igjen kun pga oppgraderingssyndromet Jeg brukte det til det aller aller meste, i alt fra 35 minusgrader til heftig snø- og regnvær og ølskurer på konserter osv, uten problemer. Du får et kjempekamera, som er en massiv oppgradering fra ditt nåværende, pluss masse penger til fin optikk(som tross alt er det viktigste). Batterigrep er digg Lenke til kommentar
Whimsey Skrevet 9. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2011 Har lest mye om Pentax i helgen.. K-5, evt. en K-7 er det som for øyeblikket frister mest - etter noen timer ute i snø og sludd i helgen med kamera i pose og strikk Da er egentlig spørsmålet; er objektivene i denne pakken noe å gå for? - Pentax K-5 + 18-55/3,5-5,6 WR + 50-200/4,0-5,6 WR til 11.694,- hos japanphoto. evt et annet godt tips? Denne pakken tror jeg hadde vert noe for meg.. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Har lest mye om Pentax i helgen.. K-5, evt. en K-7 er det som for øyeblikket frister mest - etter noen timer ute i snø og sludd i helgen med kamera i pose og strikk Da er egentlig spørsmålet; er objektivene i denne pakken noe å gå for? - Pentax K-5 + 18-55/3,5-5,6 WR + 50-200/4,0-5,6 WR til 11.694,- hos japanphoto. evt et annet godt tips? Denne pakken tror jeg hadde vert noe for meg.. Da bør du gå for den,etter det jeg forstår av tester er K-5 et bra kamera og hos Canon må du nok opp på 7D for å få omtrent samme værtetting . Lenke til kommentar
Whimsey Skrevet 10. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2011 Dagens runde i butikkene førte ikke til at det ble kamera på meg i dag. Blir nødt til å tenke litt mer rundt to. Har bestemt meg for å kjøpe nytt. 7D og D300s fant jeg for store, enda 7D definitivt var kameraet som var best å holde i - men det er sikkert pga jeg er vant til Canon og ikke Nikon.. uansett var begge for stor. D7000 virket egentlig helt topp i størrelsen! Og om mulig enda bedre var K-5 når jeg fant den. Fikk abefalt D7000 i 2 av 3 butikker, den 3. -den eneste som hadde- Pentax og anbefalte den forran D7000. Jeg likte menyen og knappene på Nikon, og det at den hadde scene funksjon. Virket som det var lett å sette seg inn i systemet.. Jeg liker at Pentax har værtetting! Fikk ikke sett så mye på menyene, men likte knapper og kamera generelt. Noen som kan fortelle litt om meyene/valgene på K-5? Håper på å klare å bestemme meg og handle nytt kamera i slutten av uken. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Dagens runde i butikkene førte ikke til at det ble kamera på meg i dag. Blir nødt til å tenke litt mer rundt to. Har bestemt meg for å kjøpe nytt. 7D og D300s fant jeg for store, enda 7D definitivt var kameraet som var best å holde i - men det er sikkert pga jeg er vant til Canon og ikke Nikon.. uansett var begge for stor. D7000 virket egentlig helt topp i størrelsen! Og om mulig enda bedre var K-5 når jeg fant den. Fikk abefalt D7000 i 2 av 3 butikker, den 3. -den eneste som hadde- Pentax og anbefalte den forran D7000. Jeg likte menyen og knappene på Nikon, og det at den hadde scene funksjon. Virket som det var lett å sette seg inn i systemet.. Jeg liker at Pentax har værtetting! Fikk ikke sett så mye på menyene, men likte knapper og kamera generelt. Noen som kan fortelle litt om meyene/valgene på K-5? Håper på å klare å bestemme meg og handle nytt kamera i slutten av uken. Tror faktisk jeg ville prøvd K-5 foran D7000 Lenke til kommentar
_nomad Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Hva mener du med at de var for store? Ikke for å være uhøflig altså, jeg bare spør av nysgjerrighet Kjennes de for store ut i hånden, eller er det mer i forhold til transport osv? Husker en av de tingene jeg likte mest ved overgangen fra 350D til 50D var at jeg fikk et skikkelig grep med god plass til fingre osv. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Hva mener du med at de var for store? Ikke for å være uhøflig altså, jeg bare spør av nysgjerrighet Kjennes de for store ut i hånden, eller er det mer i forhold til transport osv? Husker en av de tingene jeg likte mest ved overgangen fra 350D til 50D var at jeg fikk et skikkelig grep med god plass til fingre osv. 7D er et mannslig kamera og ingen lettvekter. Utformingen er endel annerledes enn f.eks 5DII (og 50D) og det føles faktisk en tanke større enn disse. Dog er grepet bedre på 7D etter min mening. Husets vekt og utforming kan imidlertid bli et pluss ved bruk av tyngre objektiver, noe man bør ha i tankene når en prøver forskjellige hus som ofte fremvises med lette kitobjektiver i butikkene. Tor Lenke til kommentar
Whimsey Skrevet 10. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2011 Hva mener du med at de var for store? Ikke for å være uhøflig altså, jeg bare spør av nysgjerrighet Kjennes de for store ut i hånden, eller er det mer i forhold til transport osv? Husker en av de tingene jeg likte mest ved overgangen fra 350D til 50D var at jeg fikk et skikkelig grep med god plass til fingre osv. De kjentes rett og slett stor og tung ut i hendene mine. 7D var best å holde, fikk godt grep og fingrene plasserte seg naturlig rundt kameraet, men uansett virket det for stort i mine hender. Kan vel også legge til at jeg er jente.. D7000 virket med en gang jeg fikk i hendene litt lite igjen - men det er nok bare pga jeg sammenlignet med 7D. Jeg konkluderte med at det hadde en størrelse og vektbalanse jeg likte. (15-85 på D7 og 18-105 på D7000) Og det samme gjaldt Pentax - som jeg faktisk begynte å lure på om var en utstillingsmodell uten innhold.. Sikkert også der fordi jeg sammenlignet med 7D. Jeg lurer på om det bare er fordi Canon og Nikon har største markedsandelen/de man hører om hele tiden - at jeg har lyst å kjøpe et av de merkene. Det er helt sikkert det som gjør den største sperren min. Pentax er for meg ukjent - men jeg er jo ikke fremmed for å lære å kjenne heller.. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Hva mener du med at de var for store? Ikke for å være uhøflig altså, jeg bare spør av nysgjerrighet Kjennes de for store ut i hånden, eller er det mer i forhold til transport osv? Husker en av de tingene jeg likte mest ved overgangen fra 350D til 50D var at jeg fikk et skikkelig grep med god plass til fingre osv. De kjentes rett og slett stor og tung ut i hendene mine. 7D var best å holde, fikk godt grep og fingrene plasserte seg naturlig rundt kameraet, men uansett virket det for stort i mine hender. Kan vel også legge til at jeg er jente.. D7000 virket med en gang jeg fikk i hendene litt lite igjen - men det er nok bare pga jeg sammenlignet med 7D. Jeg konkluderte med at det hadde en størrelse og vektbalanse jeg likte. (15-85 på D7 og 18-105 på D7000) Og det samme gjaldt Pentax - som jeg faktisk begynte å lure på om var en utstillingsmodell uten innhold.. Sikkert også der fordi jeg sammenlignet med 7D. Jeg lurer på om det bare er fordi Canon og Nikon har største markedsandelen/de man hører om hele tiden - at jeg har lyst å kjøpe et av de merkene. Det er helt sikkert det som gjør den største sperren min. Pentax er for meg ukjent - men jeg er jo ikke fremmed for å lære å kjenne heller.. Bruker 7D selv og synest ikke det er for stort,tvert om er det meget behagelig å bruke og jo større objektiv (ja det kommer etterhvert skal du se) jo bedre blir det, på et mindre kamera virker det frremtungt og en bruker mere krefter på holde kamera enn et som er balansert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå