Gå til innhold

Fra 350D - 7D, 60D --> D7000 eller K-5?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har brukt en del tid siste måneden på å ombestemme meg for hva jeg skal kjøpe for pengene jeg har spart opp og hadde tenkt å bruke på et 550D og en ny laptop.

Ser det er mange tråder om dette emnet her, men gjør et forsøk på å få noen gode tips og råd fra dere her inne likevell!

Jeg har hatt 350D i noen år, begynte min digitale speilrefleks karriere med 300D.

Jeg tar for det meste bilder av;

Biler - både i fart/banekjøring og "portrett"/photoshoots.

Har med meg kamera i skog og på fjellet, i snøen, havsport.. fritid!

Familieferien - barn, aktiviteter.. Har også begynt å interessere meg mer for portrett her.

Tar bilder av dyr - i hovedsak hest og hund.

Har eksperimentert en del med nattbilder.

Skal ikke bruke kamera til videofilming..

Har ikke brukt kamera til fotografering inne - men med nytt kamera vil jeg også investere i blitz etterhvert og kanskje få enda ett bruksområde.

Hadde bestemt meg for et 550D - men etter å ha "sett og følt" på det var det mindre aktuelt - og jeg vurderer heller å glemme laptop en stund og heller investere i et bedre kamera.

Jeg liker Canon - men er jo ikke helt merkelåst - har jo kun erfaring med det - om man ser bort i fra et par prøveskudd med Nikon i samme klasse som 350D.

Men etterhvert som jeg leser og prøver å sette meg inn i ting blir jeg mer og mer usikker på om en 60D eller 7D vil være riktig?

Prismessig er det jo ikke så stor forskjell - men blir 7D for avansert for amatør-hobbyfotografen?

Det er jo greit og praktisk å ha autoinstillingene på snurrehjulet, men kan ikke si jeg har brukt de så mye på 350D'en..

Skal jeg fortsette å bare vurdere desse to - eller er det flere/lignende/bedre alternativ? og hvilken burde jeg ende opp med?

Skal i fotobutikk neste uke og hadde håpt på å være ganske sikker på hva jeg ville ha før jeg kom inn der og får enda flere valg.

Må kjøpe med et greit allround objektiv. Har et rimelig canon 55-250 som er fin til sitt bruk. Og jeg tenkte å legge ut rundt 13000 pluss minus.

Håper dere har noen gode råd og tips å komme med til en ubeslutsom undrer..

Endret av Whimsey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spiller forsåvidt ingen rolle hvilken nyere speilreflekskamera du kjøper,alle dagens kameraer gir omtrent like god resultater.

Så du burde legge andre ting til grunn angående hva du skal forvente av et kamera,7D går jo for og være det ultimate sports/dyre-kamera for amatører med sitt autofokus-system.60D er et nyere kamera som har flipp skjerm.Du kan sammenlingne kameraene side by side.

Når det gjelder objektiv er Canon 15-85 IS et meget godt valg som allroundobjektiv,det yter på høyde med de aller beste Canon zoomobjektiver i skarphet,eneste dumme er variabel blender men brennvidde-omfanget synes jeg er viktigere.

Lenke til kommentar

Tror iallefall ikke du trenger bekymre deg for at du kjøper et kamera som er for avansert/proft etc, da jeg får følelsen av at du er en type som kommer til å ha mye glede ut av å vokse med et kamera.

Jeg vil iallefall i slike tilfeller anbefale om å skippe entry-level segmentet.

(Dvs, Canons absolutt billigste er vel 1000d, men you get the point.)

Poenget er at du nok kommer til å få mer igjen av å velge avansert.

Men når det er sagt vil ikke jeg gå inn på detaljer av hvilket av 7D/60D du bør velge :ph34r:

Lenke til kommentar

Hei!

Med tanke på at du ikke vil bruke kameraet til filming (flippskjerm på 60D), og at du vil bruke det mye ute (bedre tetting på 7D), og i en del situasjoner hvor høy skuddtakt kan være nyttig, vil jeg anbefale deg 7D.

Når det gjelder objektiv er jeg enig i at Canon 15-85 IS er et godt valg om brennviddeomfanget betyr mest. Betyr fast/høy blender mest vil jeg anbefale Canon EF-S 17-55 F/2.8 IS USM.

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar

hei, et argument til for 7D til ditt bruk;

jeg ser du liker mange forskjellige stiler som nattfoto og sport. Da er de 3 forhåndsinstillingene C1-C3 på programhjulet perfekt også for deg. Jeg har alltid et program der klart tilF. eks natt foto med AV iso 100, ingen støy reduksjon og speil lås(som er gjemt i menyen) osv. Dete er en veldig kjekk funkjon hvis du tar mye forskjellige type bilder. Jeg kan ikke se at 60D har dette..

P-E

Lenke til kommentar

Hei og takk for gode tilbakemeldinger!

Så C1-C3 er programmer jeg selv kan forhåndsinstille? Da forsvant jo litt av "for avansert-frykten" min. Enda jeg for det meste bruker egne instillinger på mitt nåværende kamera syns jeg det er praktisk å kunne ta opp kameraet raskt i en situasjon og knipse på et program jeg tror kan være riktig.

Jeg heller mer mot 7D nå, da jeg i all hovedsak bruker kameraet ute og ser det kan være greit med bedre værtetting. I tillegg til at det ikke er så stor forskjell i pris mellom to kameraer i forskjellig klasse - men som samtidig er relativt lik?

Jeg tror også selv at et kamera jeg må virkelig sette meg inn i og utforske på nye områder vil være ritkig for meg, da jeg føler jeg trenger mer utfordring for å finne tilbake til gøyen med fotografering. Men blir det for avansert forsvinner jo gøyen av seg selv..

Fint å kunne sammenligne kameraene side om side her, før jeg får gjort det i virkeligheten!

Nautica; hva mener du jeg bør legge til grunn for valg av kamera da?

Det var ikke så mye å velge mellom sist jeg kjøpte kamera..

Lenke til kommentar

Vel,du har i grunn svart på dette i forrige post :)

Bildekvaliteten er det minst viktigeste da de er tilnærmelsesvis helt lik,så du må legge til grunn hvilken bruksmønster du vil ha ut av et kamera.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Vel,du har i grunn svart på dette i forrige post :)

Bildekvaliteten er det minst viktigeste da de er tilnærmelsesvis helt lik,så du må legge til grunn hvilken bruksmønster du vil ha ut av et kamera.

Aha! Men da missforstod jeg, trodde du mente jeg måtte tenke over andre ting enn det jeg nevnte i første post! Blei litt i stuss da jeg også trodde mitt forventete bruk var det viktigste..

Lenke til kommentar

Hva med å kjøpe brukt?

50D + optikk

Bruktprisen på 50D ligger vel i området 3500-4000 kroner. Du får mye optikk for de resterende pengene. f.eks.

- 70-200 F/4 L IS

- 10-22 + 70-200 F/4 L

- 15-85 + 70-200 F/4 L

+ et titalls andre alternativer, eller et godt stativ(du nevner foto i dårlig lys). Mulighetene er som sagt mange.

Husk at om du kjøper 7D har du ikke mye penger igjen til god optikk.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Hva med å kjøpe brukt?

50D + optikk

Bruktprisen på 50D ligger vel i området 3500-4000 kroner. Du får mye optikk for de resterende pengene. f.eks.

- 70-200 F/4 L IS

- 10-22 + 70-200 F/4 L

- 15-85 + 70-200 F/4 L

+ et titalls andre alternativer, eller et godt stativ(du nevner foto i dårlig lys). Mulighetene er som sagt mange.

Husk at om du kjøper 7D har du ikke mye penger igjen til god optikk.

Jeg ser den!

Dette er et alternativ jeg faktisk har sett på, da jeg forstod det sånn at mange mener 60D er en nedgradering av 50D på flere måter!

Det er jo garantert mer enn godt nok til mitt bruk, og det lå et par på finn, men jeg fikk noen velmenende råd om å være litt skeptisk til å kjøpe brukt - da jeg ikke har noen garanti for at det er skadefritt selv om det tilsynelatene ikke har utvendige skader..

Optikken er viktig, men om jeg ikke har råd til all verden nå, så tenker jeg at et greit allround-objektiv vil holde for meg i starten, i allefall mtp at jeg har et årsgammelt zoom-objektiv (selv om det er rimeligste sort, holder det nok til meg i første omgang) og heller oppgradere etterhvert som både kunnskap og behov utvikler seg?

Ser også at jeg må legge litt penger i annet utstyr som minnekort, batteri, gjerne batterigrep også!? Noe annet som kan være greit å ha? Jeg har stativ så jeg greier meg, enn om de ikke er av markedets ypperste kvalitet. Med vater i kameraet skal jeg nok få det til å bli beint - eller skeivt.. ;)

Lenke til kommentar

Hei!

Et par kommentarer:

1. Satser du på brukt - vil jeg anbefale foto.no fremfor finn.no.

2. Optikk: Vit at 7D er relativt kravstor mhp. kvaliteten på optikk.

3. Minnekort ville jeg kjøpt rimelig på f.eks. Norengros. Batteri er svindyrt å kjøpe originalt. Du får kopier til en brøkdel fra f.eks. dealextreme.com. Batterigrep må du selv finne ut om du liker (tyngre og større). Selv klarer jeg meg greit med et ekstra batteri i fotobagen.

Lenke til kommentar

Ekstra batteri er ikke så viktig for de fleste - batteriene varer og varer. Batterigrep er ikke først og fremst for å få et ekstra batteri i - det er for å ha noe ekstra å holde i og for å få knapper og kontroller i portrettmodus når du har kameraet på høykant.

Lenke til kommentar

Dette er et alternativ jeg faktisk har sett på, da jeg forstod det sånn at mange mener 60D er en nedgradering av 50D på flere måter!

Det er ikke alle som er enig. jeg hører blandt de som mener at en 60D er en kraftig forbedring av 50D. 60D forbedrer 50D på veldig mange viktige punkter (bildekvalitet ved høy ISO, utvippbar skjerm, video). Men brukt 50D er fortsatt et godt alternativ; særlig hvis du ikke er opptatt av video.

Optikken er viktig, men om jeg ikke har råd til all verden nå, så tenker jeg at et greit allround-objektiv vil holde for meg i starten, i allefall mtp at jeg har et årsgammelt zoom-objektiv (selv om det er rimeligste sort, holder det nok til meg i første omgang) og heller oppgradere etterhvert som både kunnskap og behov utvikler seg?

Hvis du har en rimelig kit-zoom, så kan det kanksje være bedre å investere i et godt lys-sterkt fast-objektiv.

Ser også at jeg må legge litt penger i annet utstyr som minnekort, batteri, gjerne batterigrep også!? Noe annet som kan være greit å ha? Jeg har stativ så jeg greier meg, enn om de ikke er av markedets ypperste kvalitet. Med vater i kameraet skal jeg nok få det til å bli beint - eller skeivt.. ;)

jeg er tilhenger av ekstra batteri og gode minnekort. Du trenger ikke kjøpe original-batteri; uoriginale fra kjente merker som Hähnel er like bra.

Batterigrep ville jeg vente med; andre mener det er et must. Vater i kamera er det vel kun 7D som har?

Lenke til kommentar

Jeg heller mer mot 7D nå, da jeg i all hovedsak bruker kameraet ute og ser det kan være greit med bedre værtetting. I tillegg til at det ikke er så stor forskjell i pris mellom to kameraer i forskjellig klasse - men som samtidig er relativt lik?

Ser at du nevner sport etc, og har du råd så kjøp 7D. Dets fokussystem er overlegent de andres, og særlig på bevegelige saker.

Det dukker av og til opp gode kortvarige tilbud på 7D så det kan lønne seg å ha litt is i magen og følge godt med.

Tor

Lenke til kommentar

Værtetting er bra på 7D fremfor 60D så er du ute i mye dårlig vær kan det passe best. Men du sier du tar med kamera på fjellet. Da er vekten til 7D noe å tenke på. Da blir kamera liggende i sekken og det er tungt og et ork å ta frem. Kommer det noen dyr er de muligens borte før kamera er tatt frem.

Lenke til kommentar

Jeg ser den!

Det er jo garantert mer enn godt nok til mitt bruk, og det lå et par på finn, men jeg fikk noen velmenende råd om å være litt skeptisk til å kjøpe brukt - da jeg ikke har noen garanti for at det er skadefritt selv om det tilsynelatene ikke har utvendige skader..

Jeg mener at 50D + god optikk er bedre enn 7D med dårlig optikk. Uansett hvor mange år nyere kameraet er og hvor sofistikert AF systemet er.

xxD serien er nokså værtett og tåler normalt litt regn.

Om 60D er en oppgradering eller ikke fra 50D er avhengig av hva du vektlegger. Som alltid er bilekvaliteten minimalt forbedret fra forrige generasjon. 60D er ypperlig til video med vippeskjerm og justering av lyd. Men til sport/action ville jeg valgt 50D på grunn av hastigheten. Det blir alt ettersom hva man vektlegger, men denne diskusjonen har vi hatt før.

50D er i størrelsesorden mer likt 7D kontra det litt mindre 60D.

En ting som er særdeles viktig for meg, som forhindrer meg i å oppgradere fra min 40D til 60D er å kunne stille blitskompensasjonen fra topp lcd displayet. Dett er noe jeg bruker ofte når jeg bruker den innebyggede blitsen som utfylling.

Du trenger overhodet ikke være skeptisk til å kjøpe brukt. Alt mitt kamerautstyr er kjøpt brukt. Aldri vært noe problem. Vær litt obs på finn.no, anbefaler heller foto.no sitt bruktmarked mye mer seriøst og ordentlig der kontra finn.

post-204308-0-04007200-1294241092_thumb.jpg

50D til venstre, 60D til høyre.

Men har du råd. Kjøp 7D! Er ikke helt sikker på hvordan bruktprisene på 7D er enda, men det kan også her være masse penger å spare.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Ja det er vel kanskje greiere å handle brukt på foto.no - og i allefall om selger har gode referanser.. Skal se litt nærmere på det! Har ingen erfaring med det, men en bekjent handlet brukt 350D på finn som mest sannsynlig har vert noe i veien med, uten at det går an å sette fingeren på hva.

Ekstra batteri ser jeg på som en nødvendighet, da det ofte blir noen tusen bilder på en dag. Kjøpte uoriginale til mitt nåværende kamera som desverre ikke har god nok kvalitet - så her vil jeg sjekke ut de nevnte sider og merker! Takk :)

Ang. optikk har jeg et Canon EF-S 55-250mm f/4-5,6 IS.

Om jeg da slår til med Canon EOS 7D m/ EF-S 15-85mm f/3,5-5,6 IS - som nå ligger til 14.885,- vil jo jeg ha et bra objektiv og et som går an å bruke?

Og er kittet med EF-S 18-135mm f/3,5-5,6 IS til 12.483,- ikke å anbefale?

Og syns jeg 60D kjennes greit nok ut (var svært skuffa over 550D - syns min 350 kjentes mer solid ut..) - er det fortsatt 15-85 som burde være førstevalg? Har tross alt litt mer å bruke om jeg velger det..

Jeg har det ikke så veldig travelt med kjøpet og følger med på japanphoto, fotovideo og lefdal/elkjøp daglig.. Hadde et lite håp om et januarsalg ;)

Foreløpig regner med jeg ikke tørr ta det med meg ut i 20 minus første uken så der får heller 350D'en gjøre jobben..

Ang. vekt så ser jeg det er rundt 100g i forskjell på 7D og 50D og enda 80g ned til 60D - som måtte kompansere med plasthus? Størrelsesmessig går de også samme retning, og kanskje en 60D vil kjennes bedre ut for meg av den grunn.. Uansett er dette store kamera alle og forskjellen på vekta vil nok ikke gjøre 7D til et større ork enn en 60D å ta frem fra sekken? - tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...