El Matador Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 (endret) Hei, Min kjære BMW E39 vil plutselig ikke tenne lenger. Dette skjedde over natten, da bilen fungerte uten problemer da jeg satte den i fra meg om kvelden. Altså når jeg vrir nøkkelen til det siste hakket for å få startmotoren til å gå, da skjer det absolutt ingenting. Ingen klapring i relèer (som ved dårlig batteri), ingen kjiming fra startmotoren, ingenting. Det kommer faktisk ikke en eneste lyd. Bilen har stått stille uten mulighet for start i omkring 3 uker. Bestemte meg for å skru av polskoene på starteren, pusse den med en stålkost, samt spraye på noe elektrorens. Etter dette startet bilen på første forsøk! MEN! Kjørte en liten tur, før jeg parkerte for trening. Da jeg kom ut, var det slettes ikke mulig å få start igjen. Etter litt banking på starteren, litt av- og på-kobling av batteriet startet den igjen ... Så, hva i alle dager er galt? Er det ikke en kontakt i tenningslåsen? Kan det være denne som er dårlig? Hva med selve starteren? Kan det være innslaget på selve starteren som er dårlig? Hvordan sjekker jeg eventuelt dette? Når starteren først snurrer, så snurrer den som bare det. Jeg blir gal ...! Endret 4. januar 2011 av El Matador Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Det virker som om innslaget på starteren er utslitt. Det du kan gjøre når bilen ikke starter er å måle om den store ledningen får batterispenning og om du har jordkontakt mellom starter og batteri. Hvis ja, sjekk om den lille ledningen fra tenningslåsen får spennning. Bruk gjerne en prøvelampe og se om den lyser når noen vrir om nøkkelen til start eller om du får batterispenning ved bruk av multimeter. Hvis innslaget (den lille ledningen) får spenning ved start uten at starteren går rundt er starteren defekt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå