andnet Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 (endret) Har en laptop hvor det virker som skjermkortet er blåst. Får artifacts i et par sekunder før skjermen blir svart i xp og vista. Men når jeg kjører i safe-mode, eller vanlig mode uten skjermdrivere fungerer alt fint. Får spilt av filmer og brukt pc`n til lett surfing osv. Noen som tipset meg om at det trolig var en pipeline som var defekt, og at jeg kunne deaktivere denne om jeg fant ut hvilke det var... men der stopper det for meg. Hvordan kan jeg altså finne ut hvilke, og deaktivere en pipeline på enkleste måte? Endret 6. januar 2011 av andnet Lenke til kommentar
andnet Skrevet 4. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2011 (endret) Har prøvd å legge inn et par programmer (RivaTuner og ATITool) for å klokke ned skjermkortet, men de finner ikke skjermkortet da driveren er deaktivert i enhetsbehandling. De samme gjelder når jeg kjører windows i safe mode. Noen triks rundt dette? Edit: Skjermkort Geforce 7600 Go (laptop) OS: XP & Vista Endret 4. januar 2011 av andnet Lenke til kommentar
andnet Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 Har nå fått lagt inn en driver i Vista som den klarer å boote opp på uten artifacts/at pc restarter. Så får nå opp RivaTuner/Powerstrip som normalt. Har prøvd å klokke ned skjermkortet, men fortsatt blir skjermen plutselig full av articacts før pc restarter av seg selv et par sekunder etterpå. (spesielt når jeg roter rundt i powerstrip, vet ikke heeelt hva jeg driver med der) Noen som vet hva dette tyder på? Dårlig kjøling? Defekt pipeline (hva nå en det faktisk er) Skrudde laptopen fra hverandre for noen måneder siden, men monterte det opp igjen uten å få gjort så mye. Begynte å bli litt skummelt når jeg plutselig stod med tastaturet i ene handen og skjermen i andre, med en haug av komponenter og ledninger liggende på bordet. Hvis det er kjøling som er problemet, vil det vere noe vist å demontere igjen for å se om det er støv som blokker viften/kjøleribben? Merker at jeg trolig snakker til meg selv her... setter pris på alle svar Lenke til kommentar
andnet Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 Ser ikke ut som temperaturen er problemet. Fikk satt på hardware monitoring i rivatuner og den viser stabilt 64 grader (core temp). Når jeg nå spiller av en film kommer artifacts/shutdown med en gang (ingen økning i temp før dette). Dette gikk som sagt bra når driveren var deaktivert. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 64 grader i idle? I såfall er det veldig høyt. Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Hmmm eneste jeg kan gjøre er jo å spekulere her, jeg antar du bruker nyeste drivere? Høres jo ut som et varmerelatert problem. Når du kjører uten at driveren er lastet vil jo ikke skjermkorte ha full load, og utvikle mindre varme. Kan det være at temperaturen stiger så raskt at du ikke får målt det skikkelig(før dataen krasjer)? Når en datamaskin begynner å bli gammel kan det jo være så mangt som kan gå gale. Dårlig kjølepasta, defekte vifter, defekt strømforsyning (klarer ikke å gi skjermkortet nokk strøm). Lenke til kommentar
andnet Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 Trodde det var en grei temp, burde vel takle 90++ før den begynner å skru seg av pga temp? Den brukte å vere langt varmere før når jeg brukte den til spilling. Lenke til kommentar
andnet Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 Ikke nyeste drivere nei, med de krasjer den i oppstarten av windows. Selve pc`n er ikke varm når den krasjer. Strømforsyningen kan det meget mulig vere, vil den gi artifacts på den måten? Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 (endret) Om skjermkortet ikke får nokk strøm vil det resultere i ustabilitet og artifacts. Det er en mulighet, men ikke særlig sannsynelig. Når det gjelder temperaturen på idle, så er ikke det en unormal temperatur på det kortet. En kamerat av meg hadde en eldre alienware pc med samme kort og idlet på nesten 70 grader. Endret 5. januar 2011 av Ekinorak Lenke til kommentar
andnet Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 (endret) Ja ser ikke ut som temp problem. Brukte den masse til spillig før, hvor jeg nærmest fikk svimerker på låret, men nå er den ikke varm i det hele tatt i forhold til det. Men det er rart siden det, som du sa, ikke er problemer når driveren er deaktivert. Nå krasjer den ved endring av clock, eller avspilling av film etc, enkelte ganger bare ved å åpne ATITools. Endret 5. januar 2011 av andnet Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Hvilken laptop er det? Lenke til kommentar
andnet Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 Toshiba Satellite P-100 434 har vert så utrolig masse trøbbel med denne serien, og geforce 7600 go... men har liksom slitt meg gjennom alt sammen til nå, så har ikke lyst å gi opp Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 (endret) Har du dualboot på xp og vista? Samme problem i XP som i vista? Det er jo også forskjellige drivere? Ville prøvd å slettet alle driverene, og installert dem nyeste til vista 32bit, Beta drivere: http://www.nvidia.co.uk/object/geforce_notebook_winvista_win7_179.48_beta_uk.html Eller er det dem driverene som datamaskinen krasjer av? Endret 5. januar 2011 av Ekinorak Lenke til kommentar
andnet Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 Samme problem i XP og Vista, får bootet begge i safemode/deaktivert driver. Lastet ned og installerte siste driver fra linken du sendte, og skjermen ble heldekket av artifacts så snart windows hadde bootet. Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Da gir jeg opp Virker som om noe er defekt. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Siden dette er en laptop og du har hatt den fra hverandre, så mistenker jeg kjøling, altså ikke vifte eller kjøleribbe men pastaen / putene mellom GPU / CPU kjernene og kjøleribba. Mangler disse eller at de sitter dårlig. så vil du få kjøle problemer. Lenke til kommentar
andnet Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 Jeg tok den fra hverandre etter dette skjedde. Men det burde vel ikke vere kjøleproblem når alt fungere glatt og fint (uten fnugg av artifacts) uten drivere? Og temp måleren ligger stabilt på 64-65 når driveren er aktivert. (som sagt låg den på sikkert 90-100 grader i timesvis hver dag for noen måneder siden) Lenke til kommentar
andnet Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 Kan ikke vere temp problem. Har hatt den på i timesvis i xp med deaktivert driver, og jeg får spilt av film, åpnet enkle spill i fullskjerm... og det er ikke det minste spor av artifacts. Hadde det vert temp problem skulle artifactsa kommet og gått mer, begynt i det små med striper på skjermen før det sprer seg til hele? men her er det enten hele skjermen eller ingenting. og som sagt, driver deaktivert = kan spille av filmer uten problem. Aktivert driver = krasjer bare jeg endrer oppløsning. Faen ta toshiba.. utolig at noen kan selge en pc modell som det bare er problemer med uten å trekke dem tilbake. Lenke til kommentar
andnet Skrevet 6. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2011 Har nå satt den til "force 2D" i rivatuner, med core 100 mem 135. Det såg veldig bra ut helt til jeg endret oppløsning (er på 800x600 nå). Da ble skjermen imiddelbart full av artifacts. Når tiden gikk ut (vil du beholde dette skjermbildet...) og oppløsningen gikk tilbake til 800x600 av seg selv - kom bildet tilbake som normalt. Logg fra GPU-Z fra dette: Ved den første blå linjen falt bildet ut/artifacts, ved den siste blå linjen kom bildet tilbake. Ser ikke ut som temp problem for meg, men vet ikke hvorfor den friker ut når clock speed går opp... vet ei ikke hvorfor clock speed går opp når jeg endrer oppløsning. Den står jo tross alt "forced" i rivaturner til 100/135. Lenke til kommentar
andnet Skrevet 6. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2011 (endret) Nå gikk bare inn på Nvidia kontrollpanel (uten å gjøre endringer) Ved blå linje åpnes Nvidia kontrollpanel Etter siste linje går pc i blåskjerm og slår seg deretter av (an error occured... save the hardware from beeing damaged osv) Endret 6. januar 2011 av andnet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå