Gå til innhold

Hellas bygger mur mot lykkejegere

Anbefalte innlegg

Hvordan skal vi klare å kvitte oss med de lykkejegerne som allerede er her? Flere 100 000 !

Må de renses vekk ?

Etnisk?

Renses vekk? virkelig?

Norge har underskrevet lover og regler, som gjør at vi ikke bare kan kvitte oss med dem vi ikke vil ha!

Jeg vet ikke hvor bindene disse avtalene er i en gitt situasjon.

Det står ikke akkurat skrevet i stein. Det som var lov i går er forbudt i dag. Lover og avtaler endrer seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom det igangsettes etnisk rensing i et vest-europeisk land kan man være ganske sikker på at andre vest-europeiske land vil handle. Greit nok at vesten gir faen i groteske handlinger i uland, men i Europa får man ikke gjøre helt som man vil.

Ikke i dag, nei. Men at det skulle seriøst diskuteres å avskaffe euroen i mange land er noe alle ekspertene hadde ledd av i 2007.

Lenke til kommentar

Du snakker om et juridisk ansvar. Men det betyr ikke at vi ikke kan ha empati og sympati for de som dør på denne måten. Jeg mener den beste måten å krysse en grense på er den lovlige måten. Men det er ikke alltid så veldig lett, og jeg kan definitivt forstå de som velger å gjøre det på den ulovlige måten.

Kall det gjerne et juridisk ansvar. Om denne muren eller et gjerde blir bygget og folk prøver å ta seg ulovelig inn via havet og drukner i forsøket så er det utelukket deres egen feil og deres eget ansvar. Empati og sympati er en annen sak, men det e rde selv som skal klndres, hverken dem som gav ordre om eller dem som bygget muren/gjrdet.

Hva er desperasjon? Når du frivillig lar deg selv og dine barn låses inn i en transportkontainer eller en lastebil for et par ukers transport, da er du desperat.

For å være ærlig tror jeg ikke enhver ulovelig innvadrer er desperat eller kan kalles flyktning. Men det er nok en tragiskmhistorie rundt hauevis av dem.

Lenke til kommentar

Kall det gjerne et juridisk ansvar. Om denne muren eller et gjerde blir bygget og folk prøver å ta seg ulovelig inn via havet og drukner i forsøket så er det utelukket deres egen feil og deres eget ansvar. Empati og sympati er en annen sak, men det e rde selv som skal klndres, hverken dem som gav ordre om eller dem som bygget muren/gjrdet.

Jeg tror man alltid har et moralsk ansvar for det som hender dersom ens handling fører til noe. En slik mur vil trolig føre til flere båtflyktninger, og derfor flere drukninger. Det skal sies at det fortsatt er den som utsetter seg selv for fare som har det største ansvaret, men ansvarsfraskrivelse fra nasjonalstaters side liker jeg ikke. Nasjonalstater har større ansvar enn enkeltindivider for sine handlinger. Men meg om det.

For å være ærlig tror jeg ikke enhver ulovelig innvadrer er desperat eller kan kalles flyktning. Men det er nok en tragiskmhistorie rundt hauevis av dem.

En flyktning er noen som har grunn til å frykte for liv og/eller helse på grun av politisk, religiøs, seksuell, etnisk eller annen lignende forfølgelse i hjemlandet. Mange tyrkiske kurdere vil passe inn i denne braketten, under både politisk, religiøs og etnisk forfølgelse, til en viss grad. Men den store andelen er nok ikke flyktninger som sådan, heller økonomiske migranter av en eller annen form. Men det er fortsatt en desperat handling å presse seg inn i en lastebil eller container, det kan ikke stikkes under en stol.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...