picachu Skrevet 4. juli 2003 Del Skrevet 4. juli 2003 Waterchill er bra greier, men der er rom for forbedringer. Jeg er nybegynner på vannkjøling, så det her kan vel hende noen av "proffene" er uenig i 1. Sunon-viften på 120mm er for dyp (40mm) og støyer mer enn en Pabst 120 (26db) 2. Klemmene til Radiatoren er gode, men det er engangsklemmer og et helv.... å få løs igjen. 3. Slangene er ALT for stive. Dem lurer jeg på å bytte ut. Er det dem her jeg vil ha ? Tygon 4. Det har vært nevnt at det finnes mer effektive radiatorer. Jeg har ikke hatt noe problemer med den, men kunne sikkert fått systemet et par grader kaldere med BlackIce2 eller tilsvarende. Det blir jo etterhvert en del forandringer, så spørmålet er om ikke det er like godt å sette sammen et vannkjølings-sett selv. Men.. kommer de slangene til å hjelpe, eller er de like stiv som orginal-slangene ? Lenke til kommentar
BenSin Skrevet 4. juli 2003 Del Skrevet 4. juli 2003 Jeg for min del synes slangeklemmene er ræva. Kunne blitt byttet ut med slike klemmer du skrur sammen. Videre synes jeg at tanken er festet for dårlig i pumpen, har du litt spenn på tanken løser den med en gang. Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 4. juli 2003 Del Skrevet 4. juli 2003 Jeg er ingen proff, men jeg svarer for det 1. Sunon-viften på 120mm er for dyp (40mm) og støyer mer enn en Pabst 120 (26db) Enig, den vifta er altfor stor og passer dårlig. En papst vifte hadde gjort susen. 2. Klemmene til Radiatoren er gode, men det er engangsklemmer og et helv.... å få løs igjen. Enig. Skikkelige møkkaklemmer. Slike som man kan bruke skrujern for å stramme er mye bedre. Kjøpte 2 slangeklemmer på biltema, mye bedre og disse er heller ikke dyre. Slangene er ALT for stive. Dem lurer jeg på å bytte ut. Er det dem her jeg vil ha ? Tygon Har aldri testet de slangene, men vis de er så bøylige som på bildet vil det nok hjelpe. De som er med waterchill er meget stive, spesielt den 12mm kabelen, den er grusom. 4. Det har vært nevnt at det finnes mer effektive radiatorer. Jeg har ikke hatt noe problemer med den, men kunne sikkert fått systemet et par grader kaldere med BlackIce2 eller tilsvarende. Både ja og nei. Større radiator vil gi bedre kjøling, men en radiator på samme støttelse så er nok ikke forskjellene så store. Nå har ikke jeg testet waterchill med noen annet radiator så kan ikke si noe serlig om det. Men en ting man må huske på er at waterchill er billig. Man for veldig mye med, og vis man skulle kaste på andre ting kunne det fort blitt dyrere. Lenke til kommentar
picachu Skrevet 4. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2003 Vannkjøling har kostet meg masse penger... (morro lell da:) ) Byttet vifte til Pabst for å få mindre støy og mere plass Kjøpt viftestyring fra Sunbeam Rheobus for å kunne kontrollere kabinettvifter og radiatorvifter til et behagelig støynivå. Ny strømforsyning for lavere støy og mer stabilt system. Tygnon slanger for at det hele skal være lettere å plassere. Altså hoveddelene: til 1559,-Waterchill GPU til 405,- 1 liter batterivann til 30,- Så kom ekstradelene: 188,-Tygon R-3603 ca 120,- Fortron/Source strømforsyning, 350W, ATX 645,- NoiseControl drevramme x2 akr 254,- Sunbeam Rheobus, 20Wx4, Rev. 2 245,- Sunbeam Rheobus Front m/knapper, Sort 30,- Sunbeam Rheobus Front m/knapper, Sølv 30,- Sum : 1748,- (+ frakt 3 ganger) Totalt : 3742,- (+ca 5-600,-i frakt) Så billig er det ikke. Kunne nesten fått meg Vapo isteden Lenke til kommentar
simes Skrevet 4. juli 2003 Del Skrevet 4. juli 2003 Så kom ekstradelene: 188,-Tygon R-3603 ca 120,- Fortron/Source strømforsyning, 350W, ATX 645,- NoiseControl drevramme x2 akr 254,- Sunbeam Rheobus, 20Wx4, Rev. 2 245,- Sunbeam Rheobus Front m/knapper, Sort 30,- Sunbeam Rheobus Front m/knapper, Sølv 30,- Sum : 1748,- (+ frakt 3 ganger) Totalt : 3742,- (+ca 5-600,-i frakt) Så billig er det ikke. Kunne nesten fått meg Vapo isteden Sist jeg sjekka fulgte det ikke med noen 350w strømforsyning og rheobus med til vapochill? Og.. Hva har disse tingene med vannkjøling å gjøre? Disse er jo ting vi andre også kjøper, men ikke til vannkjølinga. Hvis du bare skulle regulert viftehastigheten på viftene på radiatoren så kunne du bare kjøpt sånn sak til 30kr eller hva den koster.. Og noisecontrol drevramme har ingenting med vannkjøling å gjøre. Lenke til kommentar
picachu Skrevet 4. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2003 pkt 1: les hele posten Tygon og Pabst har med vannkjølingen å gjøre direkte. De erstatter dårligere komponenter fra waterchill-settet. Det andre kommer som resultat av at når cpu-viften forsvant, så ble maskinen merkbart stillere. Vel og bra, men da hørte jeg andre lyder som jeg følte jeg måtte gjøre noe med. Hovegrunnen med vannkjøling for min del var å redusere støy. Henge opp hard-diskene er ett virkemål. Viftestyring til kabinettvifter og radiatorvifte er en måte. Ny, bedre og stillere strømforsyning er en måte. u see ? Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Mi vifte var ødelagt så jeg kjører med 120mm enermax. Det med vanntanken har de fiksa på. Nå er det sånne hurtigkoblinger mellom vanntank og pumpe så du kan ha tanken i posisjonen du vil etc. Lenke til kommentar
daho Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Det fine med at det er hurtig koblinger mellom tanken og pumpa er det at du kan løsne tanken og sette på lengre slanger så du kan ha den utenfor. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 1. Sunon-viften på 120mm er for dyp (40mm) og støyer mer enn en Pabst 120 (26db) Dype vifter pusher mer luft på samme lydnivå enn tynne vifter da. Sånn sett er det bra at det benyttes en 40mm dyp vifte istede for 25mm. Ved samme luftmengde vil du se at Sunon vifta støyer mindre enn en 25mm dyp Papst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå