madzen Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Jeg sitter her og leser, og lurer på... Hva er syndefallet? jeg vet litt om det men ikke så mye. Kunne tenkt meg og fått vite litt om det! Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Jeg sitter her og leser, og lurer på... Hva er syndefallet? jeg vet litt om det men ikke så mye. Kunne tenkt meg og fått vite litt om det! Syndefallet er de kristnes forsøk på å forklare at det finnes ondskap i verden på tross av at den er skapt av en fullstendig god gud.... Alle mennesker arvet synden etter Adam og Eva som ikke klarte å motstå den sleipe slangen(satan). Dette på tross av at de ikke visste forskjell på rett og galt før de spiste av kunnskapens tre Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Ja, og syndefallet er til for at de kristne skal kunne peke på absolutt alle som syndere, uansett hvor gode liv de har levd for øvrig. Trenger du ikke Jesus? Jo, det gjør du. Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 (endret) Et spørsmål er jo hvorfor vi ikke skulle spise av kunnskapens tre? Vil ikke gud at vi skal vite forskjell på rett og galt? I så fall, hvorfor plasserte han treet midt i hagen? Og han måtte jo vite at vi ville falle for fristelsen. Han er jo allmektig og allvitende? Tenk hvor greit det ville vært dersom han bare hadde latt være å sette treet der. Vi kunne alle sammen levd i paradis den dag i dag Et annet spørsmål er hvorfor vi alle skal lide for en feil som våre forfedre gjorde? Rettferdig? Det vil jo være det samme som å legge frem en kjærlighet til en 3 åring, og si at han ikke får ta den. Så gå vekk, og få noen til å si til ham at det er greit likevel. Deretter hate hele slekten hans i all evighet for at han tok kjærligheten. Endret 4. januar 2011 av Tobben70 1 Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Arvesynden er å bli født inn i denne verden med så mye grådighet og elendighet. I motsetning til hva mange tror, er det ikke et dogme om at spedbarn er født syndige og skyldige, og derfor må døpes asap i tilfelle de dør udøpt. I motsetning til hva mange tror, er det ikke snakk om at Adam og Eva hadde evig liv/var udødelige før de spiste av treet, og at de etterpå ble dødelige. Derimot var de dødelige hele sitt liv. Edens Hage lå på en bergtopp. Da de falt, falt de også bokstavelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå