Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nedlagd gård, starte opp igjen smått..

Anbefalte innlegg

Hei. Arver en går som nå har vært nedlagd siden 1997. De siste 30 årene var det hovedsaklig sau og geit som var her. Før det kyr og gris. Men siden gården nå har vært nedlagt i snart 15 år er det jo nedfalls, siden hverken jeg eller min far har drevet med dyr i ettertid.

Har tenkt litt sammen med min bror, at jeg først vil satse på gris. Dette hovedsaklig fordi jeg tror dette er mye mindre arbeid, og det kreves ikke så mye. Men er det lover og regler på hvordan man skal drive et småbruk idag, etter så mange år? Siden man trenger melkekvote på geiter er det uaktuelt å måtte restaurere fjøset for mange millioner for å få i orden dette. Grunnen til at jeg ønsker å starte opp med noe smått, er fordi jeg ønsker at både historie og tradisjon ikke skal falle bort.

Planen er senere å starte med litt sau. Men det må klargjøres med å rydde opp utmark, for beite.

Det fjøset er bygget på 30 talet, så man kan blåse gjennom bordsprekkene :p Hvordan er dette med griser? Og hva er det de livnærer seg på? Gress, matrester, høy? Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut fra det TS sier om forholdene og fjøset vil jeg anbefale sau eller storfekjøttproduksjon på ammeku. Gris (som stort sett lever på kraftfor, for å besvare det spørsmålet) krever vel litt mer moderne driftsbygninger, mens alt som i bunn og grunn kreves for storfe er tre vegger og tak, samt frostfri vannforsyning.

Slenger med noen lover og regler:

Dyrevelferdsloven

Forskrift om hold av svin

Forskrift om hold av storfe

Forskrift om velferd for småfe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...