vikingkylling Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 (endret) 999: 9 Hours, 9 Persons, 9 Doors 999 er et adventurespill til DS med mye historie. Veldig mye. Så mye at selv Metal Gear Solid-serien bøyer seg i støvet. Nå har jeg ikke spilt spill som Hotel Dusk og de der, men det godt mulig de har like mye historie som 999. Om dette virker avskrekkende på deg, ta det med ro. Det har strengt tatt kommet ut i Norge ennå (jeg fikk mitt fra USA), men det er helt klart en verdig kandidat til Årets Spill 2011 uansett plattform. Ikke verst for et spill som kom i fjor. Hele konseptet er latterlig enkelt: En fyr våkner opp i et lite rom som minner om en lugar. Etter kort tid møter han åtte andre folk, men ingen av dem aner hvor de er, hvorfor de er der eller hva de gjør der. I tillegg er det ingen som kjenner hverandre, med ett unntak. Så høres en stemme over høytaleren: Det er åtte dører markert 1 til 8 rundt omkring. Målet er å finne dør nr 9 og flykte. De har en tidfrist på ni timer, og klokken tikker... Det som fikk meg til å bli interessert i dette er at ign.com gav det så godt som topp score, og flere andre har gitt det samme karakter. Vi snakker 4.5/5, 9/10 og så videre hele veien. Da jeg leste det oppsettet droppet jeg å lese anmeldelsen og bestilte det i stedet, og det er helt klart noe av det smarteste jeg har gjort. 999 er sykt bra. Det er vanskelig å si noe særlig om det uten å spolere for mye, så jeg vil advare mot små spoilere allerede nå. Jeg skal selvsagt prøve å unngå det, men det er ganske vanskelig fordi hele spillet er ganske rett frem i grunnen. Folk snakker sammen. Du løser gåter. Folk snakker sammen. The End. Mer eller mindre. Det høres kanskje kjipt ut, men i realiteten er det noe av det beste jeg har spilt på veldig lenge av nettopp den grunnen. Konseptet med ni folk som har ni timer på å flykte er interessant i seg selv, og i 999 er det veldig bra skrevet. Både historien og karakterene utvikler seg svært bra underveis, og du kan ta en del valg som får en direkte konsekvens i historien. Noen ganger får du bare en komisk dialog, andre ganger har avgjør det hvilke(t) rom du får utforske. Det gjør at det er veldig mye historie og dialog, men det er stort sett svært bra skrevet og en nytelse å lese gjennom. Til tider er det svært engasjerende og skummelt, mens andre ganger er det svært komisk.. For å ta en mikrospoiler var en jente nervøs for å ta heisen ned i etasjen under fordi den skulle være under vann. En gutt misforsto det og trodde hun var redd for å være sammen med en gutt i heisen. Dialogen som fulgte er noe av det morsomte jeg har lest i spill på lenge. ("I'm scared I could be... wet... down there..." "Most people like when that happens..." og så videre) (og btw, nevnte jeg at det fikk M for Mature i USA?) Mature, ja. Det er slettes ikke uten grunn. Dette er som jeg sa et adventurespill der du i hovesak løser gåter og leser dialog, men det er en del ting som ikke passer for barn. De har ni timer på å flykte før de blir drept, om de ikke blir drept underveis. Det er mer enn nok spoiler. I følge rykter blir det (ble det?) gitt ut i England med 12-års aldersgrense, men om det stemmer vil jeg anbefale å importere fra statene. Det er ikke soner på DS, og den eneste gangen jeg har fått spill stoppet i toll var da jeg bestilte fra Sverige (!) USA, England, Tyskland, Frankrike og Australia har gått helt fint, selv om alt var godt over tollgrensen. Uansett, om du tåler spill med veldig mye historie og har tilgang på DS kan jeg ikke anbefale 999 høyt nok. Selv Dragon Quest IX er blitt dyttet ned på andreplass hos meg, og det sier en del. Vurdering: 9.5/10 Edit: Fortsatt i tvil? Det eneste DS-spillet jeg har fullført er Resident Evil: Deadly Silence (men har kommet helt til slutten i DQIX). Jeg fullførste 999 og startet på nytt. 'nough said. Endret 3. januar 2011 av vikingkylling Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå