Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varmepumpe ytterdel som bråker

Anbefalte innlegg

Min Daikin FVXS35 kosta 23 tusen. Den er utrolig stillegående i innerdelen. Og jeg er hovedsaklig godt fornøyd med den. Men ytterdelen står på et tilhørende bord på verandaen. Når vi er i den delen av stua hvor utedelen står utenfor, så høres det ut som en traktor har motoren i gang utenfor. og den girer opp og ned også. Noen som vet om dette er normalt og om det er mulig å gjøre noe for å dempe lyden?

Endret av Hårek
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg hadde Panasonic tidligere, den var montert med fester på trevegg. Dette var første (og siste?) modell med e-scrollkompressor, den skulle gå stille. Man kunne merke litt støy inne når den gikk for fullt (under avriming), men det var ikke plagsomt. Ute var det litt mer støy, men ikke på langt nær som en traktor. Etter ca 2 år merket jeg at støyen fra utedelen økte betydelig (merket ikke mye forskjell innenfra), det viste seg etterhvert at det var kompressoren som var defekt. Byttet så til Toshiba, som ble montert med fester på murvegg. Selve utedelen går faktisk stillere enn Panasonicen gjorde (da den var ny), men når den går for full (under avriming) hører man en tydelig dirrende lyd i hele kjelleren (og min kjellermur er 40 cm tykk).

Det skal ikke være "traktorlyd" fra en utedel, max som (for eksempel) en moderne dieselmotor på tomgang, normalt mye stillere. Sjekk om det er løse deksler eller noe annet som skaper resonnanasstøy når kompressoren går.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

- Sjekk at utedelen er i vater. Er den ikke i vater. Få den vatret.

- Kjøp motorfester og montere under føtene til pumpa. Kan hjelpe litt.

- Se om du har muligheter til og stive av veggen mere.

- Hvis ikke det er høyt fra bakke og opp til ytterdel, så kan man kanskje klare og mure/legge lekablokker opp til ytterdelen?

- Få flyttet varmepumpen.

Mvh:

En som er overlykkelig for at han ikke monterer varmepumper lengere. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...