Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

mat tips til en forkjølet kar?

Bennyy

Anbefalte innlegg

God kveld!

Har vært forkjølet siden før nyttårsaften nå og har spist minimalt disse dagene..

får i meg nok drikke heldigvis.. men når jeg prøver å spise noe blir jeg akutt kvalm.. Tror dette har noe med at jeg ikke kan smake det jeg spiser.. noen som har noen tips til mat eller få tilbake smaks/luktesans? :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981723478

Det som hjelper er etter egne erfaringer å få i seg masse C-vitamin.

Paprika er rik på dette og når det gjelder matretter så er mulighetene mange.

Det viktigste er ikke å spise få og store måltider om dagen, men heller å holde et så jevnt inntak som mulig, selv om en bare orker et et blåbær om gangen.

Spis C-vitaminrik frukt som sitrusfrukter og kiwi. Man behøver ikke være så veldig sulten for å spise en kiwi eller en klementin, og det hjelper å ha systemet i gang med noe i magen.

Eventuelt å spise en teksje med honning/drikke varm melk med honning da honning har en helbredende og desinfiserende effekt og er rik på energi noe man ofte trenger i sykdomsperioder.

Drikk blåbærsaft i lange baner, gjerne varm, blåbær er rikt på det meste kroppen trenger inkl. masse antioksidanter og vitaminer i alle slags farger og fasonger.

Drikk heller varme drikker som te eller toddy (solbær og blåbær) enn cola og brus.

Når det gjelder å få tilbake luktesans/smaksans, så er kamferdrops med å å åpne nese/bihuller. om ikke for resten av dagen, så i det minste i en stund.

Er nesa tett eller er den bare "ute av drift"?

Ellers så hjelper det å holde nesen over varmt vann med dråper av eukalyptusekstrakt ett minutt eller to.

Evt. bruke en dobbeltvirkende nesespray.

Frisk luft er heller ikke kjent for å ta livet av folk (i alle fall ikke alene) og å ta seg noen minutter utendørs eller å lukke opp en vindu en kortere periode kan og være godt.

Lenke til kommentar

Hei Bennyy! Har slitt med det samme selv, har vært hjemme i tre dager nå med egenmelding. Har ikke spist noe siden 1. nyttårsdag, har nesten ikke bevegd meg utav lazyboyen foran TV'n. . I går ble jeg drit lei.

Lagde meg pasta og kjøttdeig. Ikke spes fantasifullt, MEN stekte kjøttdeigen sammen med 4 sjalottløk og 10-12 fedd hvitløk. (Yeah you heard me!) MYE bedre i dag. jobb i morgen tenker jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...